|
Přívěsné lodní motory na našem trhu. |
Vzhledem k blížící se sezóně mnozí z Vás rozvažují koupi přívěsného motoru
pro svou loď či člun. Abychom Vám zjednodušili práci, ušetřili obíhání
jednotlivých prodejců a v neposlední řadě poskytli určitý návod na orientaci v
nabídce závěsných lodních motorů na našem trhu, přinášíme Vám tento materiál.Na
našem trhu jsou k mání lodní závěsné motory značek Yamaha, Suzuki, Tohatsu,
Mercury, Selva, Honda, Johnson, Evinrude. Jak vidno, v tomto oboru máme trh zastoupen
velmi bohatě tím nejlepším, co na světě existuje.
V zásadě lze říci, že motory lze rozdělit do
čtyřech základních kategorií podle počtu válců, podle počtu pracovních dob,
podle objemu a podle užití. Rozdělit je nadále lze i podle délky "nohy". Ty
nejjednodušší pomocné motorky pracují s jedním válcem, jednou rychlostí vpřed,
objemem do 100ccm ve dvoutaktním režimu a jsou určeny převážně pro manipulační
člunky, rybářské loďky a jako pomocné motory na menší plachetnice. Výkony těchto
mo torů se pohybují v rozsahu od 2,5 k /1,85kW/ do 5k
/3,68kw/.
Pro motorizaci větších člunů /obvykle nad 3,5m délky
slouží motory od 10k /7,3kw/ do 25k /18,4kw/ . Tyto motory jsou vybaveny obvykle
oddělenou nádrží, ale nemají většinou možnost dálkového ovládání, zato u nich
nalezneme zpátečku. V této kategorii již lze uvažovat o motoru čtyřtaktním,
musíme ovšem počítat s nárůstem kupní ceny až o 60%.
Pokud máte v úmyslu využívat Váš člun delší
než čtyři metry pro sportovní účely, případně i pro tažení lyžaře, je třeba
volit motor alespoň od 30 k /22,1kw/. Tyto motory mají již ve své většině možnost
dovybavení dálkovým ovládáním, elektrickým startérem, zpátečkou a různými
doplňky nabízenými jednotlivými výrobci.
Váš více než pětimetrový člun spolehlivě dostane
do skluzu i při plném obsazení motor o objemu od 50k /36,8kw/ a jeví se jako
optimální i pro zájemce o lyžování. Tyto motory již nabízejí komfortní
ovládání standardně včetně elektrického spouštěče. Dostatečně dimenzovaná
nádrž do voluje i celodenní výlety po
přímořských ostrovech. Pro čtyřtaktní motory této kategorie v zásadě platí již
řečené. Za přínos v podobě kultivovaného běhu je třeba nemálo připlatit.
Motory nad 90k /66,7kw/ je možno charakterizovat jako
velmi sportovní, používané pro rychlé čluny nad 6m délky. Vlastníci těchto
speciálů si cení především dosažitelného zrychlení a velmi bohatého
příslušenství, dodávaného standardně.
Důležitým prvkem lodních závěsných motorů je
způsob jejich využití. Od toho bývají odvozeny i konstrukční zvláštnosti. Jako
takovou je možno jmenovat speciální JET pohon, který je využíván hojně zejména
mezi záchranáři a při plavbě v mělkých vodách.
Ve své podstatě je možno říci, že všechny značky zastoupené na našem trhu
nabízejí všechny zmiňované alternativy, najít lze ovšem i takové speciality, jako
jsou lodní přívěsné motory Selva diesel. Nemalou roli při rozhodování hraje i
cena. I tady lze najít poměrně značné rozdíly u srovnatelných motorů kvalitní
provenience. Rovněž i výběr Vám sympatické
značky je věcí gusta. Konečný výběr je tedy na Vás, vážení čtenáři, my Vám
k tomu přejeme chladnou hlavu, a šťastnou ruku. Na závěr si dovolujeme ještě malý
dodatek. Pokud pomýšlíte na nový motor i s novou lodí bývá výhodné oboje nakoupit
u stejného dealera.
(pz) |
|