Rychleji, dál, výš, hloub. Takové jsou tvůrčí impulsy vynálezců dopravních prostředků všech dob. V posledních letech k nim stále častěji přistupuje požadavek na co nejnižší hmotnost. A tak jako jsme si ve vzduchu zvykli na ultralehká letadla, na zemi můžeme potkat co nejlehčí vozy a vozíky. Toto všemožné odlehčování se zatím poněkud vyhýbalo hladinovým plavidlům. Všeho dočasu.
Na ultralehkém katamaránu s nosnou konstrukcí z profilů z pevných lehkých slitin vyplouvají čeští odvážlivci, kteří si jako cíl nezvolili nic menšího, než zdolání Atlantiku. Jejich plavidlo bude na cestě pohánět celkem 25m2 plachet a navíc zvláštní padáková plachta, která má pomoci využít větrů ve výšce okolo dvaceti metrů, které vanou obvykle silněji, než při hladině.
Katamarán je dlouhý 7m, široký 5,5m a vysoký 9m. Váží pouhých 230kg. Tato nízká hmotnost byla dosažena díky konstrukci vyztužení trupu lodi a použití lehkých materiálů. Samotná konstrukce vychází z prostorového rámu sestaveného z trubek z lehkých slitin a ze systému pevnostního spojení nerezovými lanky. Plováky jsou nafukovací se třemi komorami a zvláštní pevnostní folií. Oba členové posádky budou po dobu plavby používat k odpočinku stan.
Katamarán vypluje počátkem března ze španělského Cádizu na první úsek plavby o délce 1500Nm do Las Palmas na ostrově Gran Canaria. Předpokládaný start pokusu o přeplutí Atlantiku je 14.-15. března. Tato část plavby je dlouhá 2800Nm.
Přes všechnu přípravu a technické zabezpečení, které mají sportovci k dispozici se jedná o velmi náročný podnik po všech stranách. V plánované době přeplavby bývá počasí již nestabilnější a v oblasti plavby bývají nezřídka kdy bouře…
My na Réčku budeme přeplavbu sledovat a informovat o jejím průběhu. Informace budou průběžně aktualizovány pomocí satelitního komunikačního zařízení Orbcomm, a tak budeme průběžně vědět, kde právě katamaran je, a další aktuality.
Podle tiskových materiálů zpracoval Petr Zajíček
|