Na podzim loňského roku pluly přes Atlantik z Evropy do Ameriky dvě české
plachetnice. Na jedné z nich, APALOOSE, plula i naše posádka. Tento termín - listopad,
prosinec - jsme, stejně jako množství dalších jachtařů z celého světa, zvolili
záměrně z důvodu nejpříznivějších povětrnostních podmínek z celého roku.
Plavba z GOMERY ( Kanárské ostrovy) na BARBADOS (Karibské moře) nám zabrala celkem 18
a půl dne. Plavili jsme se na 15,5 metrů dlouhé lodi ty p Oceanis 500. Posádka byla čistě mužská záležitost.
Sedm chlapů obývalo 4 dvojlůžkové kabiny, každou vybavenou záchodem a koupelnou s
teplou a studenou vodou. Koupelny si během plavby nikdo z posádky moc neužil, protože
těch 1 000 L vody, co jsme měli v tancích, stačilo na vaření a na čištění zubů.
Pouze, když už byl někdo nasolený tak, že připomínal tresku, měl od kapitána
povolení použít sprchu a tak dvěmi či třemi litry sladké vody se svým vzhledem
příblížit k nám ostatním, méně zasoleným mooským vlkům. Této výsady se za dobu celé přeplavby dostalo pouze
málokomu. Vařili jsme v kuchyni vybavené chladicím a mrazicím boxem, plynovým
sporákem a mikrovlnou troubou. Chladničku jsme používali velice zřídka, neboť ona
sama dokázala za 2 dny zcela vybít lodní akumulátory. K jídlu
se někdy prostíralo v salonu pro 12 osob, ale především v kokpitu, kde je skládací stůl a podstatně lepší vzduch a
výhled. Lodˇvětšinu plavby poháněly dvě kosatky postavené na "motýla" o
celkové ploše 132 m2. APALOOSA s nimi dokázala plout rychlostí i 8 uzlů v závislosti
na síle větru. Po většinu času kormidloval "Tonda", jak jsme říkali
našemu autopilotu Atohelm 7 000. Vedl nás bezpečně tísíce mílí minimálně stejně
dobře, jako by kormidloval někdo z nás. Ale i Tonda je jenom stroj a na rozdíl od nás po čase podlehl
únavě. Devátý den plavby vypověděl poslušnost a odevzdal kormidlo APALOOSY do
našich nedočkavých rukou. Nechtěli jsme ho dříve vypínat, aby to snad nebral jako
projev naší nedůvěry k němu a neurazil se, ale když nám dobrovolně odevzdal vedení lodi, sám
kapitán si zasedl k jednomu z kormidelních kol a vedl lodˇsnad i správným směrem.
Kormidlovali jsme tak celý den a potom kapitánovi došlo, že je to velice fyzicky
namáhavá a psychicky náročná práce a přece jen bychom ji měli nechat povolanějším. Prohlásil, že
Tondu spraví, vzal si k ruce dva členy posádky, které nechal stát u jakéhosi otvoru
na zádi lodi, ve kterém na dlouhý čas zmizel. Chvíli se nedělo nic a pak začali z
útrob lodi znít úsečné povely. Šroubovák, kladivo, osmnáctku. Po tomto povelu zavládlo na lodi mlčení. Všichni si
pomysleli, že osmnáctku by si taky dali. Ale na lodi bylo jen 7 chlapu. Všichni se
zasnili a ze snění je vytrhlo až velice nevrlé "Osmnáctku, jste hluchý".
Hluchej teda v posádce nikdo nebyl. Honza, jeden z podavačů zahoukal do útrob lodi
" Seš blbej?". Ale to neměl dělat. Z útrob lodi se vyhrnula na hlavu
nebožáka taková spousta nadávek, které se zde vůbec nedají vypsat, že ten strnul,
slova zcela neschopný. "Vytáhněte tu osmnáctku z basy" zařval s určitým dovětkem kapitán. Tomu už
jsme vůbec nerozuměli. Chce ženskou a máme mu ji vytáhnout z basy. Až náhle se
jeden ze dvou Frantů na palubě probral z úžasu a zvolal: " On asi myslí klíč
číslo 18". Po tomto osvícení nastalo na palubě horečné hemžení. Všichni se snažili najít osmnáctku a
podat ji kapitánovi. Téměř zároveň se ze dvou úst ozvalo:"Mám ji". Ve
dvou rukou byla osmnáctka. Ale každá byla jiná. Jedna plochá a druhá dlouhá dutá.
A opět mlčení. Jakou osmnáctku asi kapitán chce? Najednou se z útrob lodi vynořil kapitán, beze slova
popadl tu plochou a zmizel s ní pod palubou. Opět se nic nedělo, pouze se ozývalo
funění a občas k posádce dolétlo: "Fuj, tady je vedro". Další povely už
posádku nezaskočily a tak se po dalších dvaceti minutách z podpalubí vynořil kapitán a v ruce svíral
Tondu. Na posádce bylo poznat hluboké zklamání. Tak todleto je Tonda? To on nás
několik dní vedl oceánem? To na něm závisely naše životy? Na takovémhle válci? A
měli pravdu. Náš autopilot Tonda byl sotva 70 cm dlouhý válec o průměru asi 15 cm.
Kapitán si nevšímal zklamaného výrazu posádky a pokoušel se posádce objasnit, kde
je problém: "Omlelo se převodové ozubené kolečko mezi motorem a pastorkem
pístu". Posádka to pochopila po svém. Prostě má Tonda o kolečko méně a tak
nefunguje. Kolečko se
doplní a Tonda bude zase v pořádku. Mirek se zeptal kapitána." A máš náhradní
kolečko?". Nežli však kapitán stačil odpovědět, okřikl ho jeho starší bratr
Láďa:" Ty mlč, to víš, že ho kapitán má". Mirek se zastyděl a už ani
necekl. Kapitán se ponořil
do salonu, kde Tondu operoval a prováděl náročnou výměnu životně důležitého
kolečka. Posádka se zatím rozešla po své práci. Oba bráchové, Mirek s Láďou
stáli u kormidel, Franta S. se učil vázat dračí uzel, Míla s Frantou M. drhli palubu
a ostrozraký Jan
vyhlížel, zdali před přídí nemáme nějaké plavební nebezpečí. Po nějakém
čase se na palubě objevil kapitán s vyléčeným Tondou, zavolal si dva lidi k sobě a
opět zmizel v zádi lodi. Zase ty samé povely, které byly plněny s bravurou, jež se
dá získat jenom
častým opakováním. Když se kapitán objevil opět na palubě, věděla celá
posádka, že časy náročného kormidlování končí. Kapitán zavelel zapnou Tondu a
APALOOSA se opět hnala oceánem řízena válcem o velikosti většího Poličanu.
K O U P E L
Každým dnem se APALOOSA více blížila k jihu a úměrně s tím se
zvyšovaly i denní teploty. O sladké vodě na ochlazení si posádka mohla jenom zdát a
plavání kolem lodi plující rychlostí 6 uzlů byl holý nesmysl. Jediná možnost, jak
svlažit nebohá těla rozpálená nemilosrdným sluncem, bylo nechat se vléct na laně za lodí. Proces
to byl následující: člen posádky, toužící po koupeli, si nasadil psí kšíry,
zacvaknul se do oka lana přivázaného k lodi a skočil do vody. Nejprve zmizel pod
hladinou a zakrátko nad hladinu vyletěl vymrštěn součtem síly vztlaku a rychlosti. Potom už jen
bezmocně poskakoval na laně za lodí, občas polykal vodu a když měl pocit, že je
již dostatečně ochlazený mořem studeným asi 25 °C, buďto přiručkoval po laně
zpátky na loď nebo divokou gestikulací naznačil posádce, aby ho vytáhla. Když se ho posádce podařilo
přitáhnout k lodi, byl napůl utopen a na koupel za lodí si na dlouhou dobu nechal
zajít chuť. Jednoho dne, asi půl hodiny poté, co z moře vylezl poslední člověk,
brázdu za lodí protlo několik trojúhelníkových ploutví. Podle vzdálenosti přední a zadní
ploutve jsme usoudili asi tak na délku čtyři metry a podle tvaru ploutve na živočicha
nám lidem občas poněkud nepřátelsky naladěného. Po několika minutách
bezvýsledného slídění za lodí ploutve zmizely v nezměrném oceánu. Po této
příhodě nikdo z posádky včetně kapitána do moře tři dny nevlezl ani v tom
největším horku.
R Y B O L O V
Zprvu jsme si mysleli, že naše posádka nebude během plavby
odkázaná pouze na konzervované maso a že nám jídelníček občas zpestří tuňák,
doráda nebo treska. Naše očekávání se bohužel nenaplnilo,přestože jsme na palubě
měli dva skvělé rybáře - bráchy Láďu a Mirka. Tito dva vyhlášení rybáři se
totiž rozhodli, že si na Gomeře doplní rybářské vybavení a šli do přístavu
nakupovat. Vrátil i se
po několika hodinách a oba měli opravdu dobře nakoupíno. Po cestě do obchodu s
rybářskými potřebami se zastavili na jedno pivo v baru kousek od mariny. Když
zjistili, že majitel baru a barman v jedné osobě je bývalý toreador, již v baru
zůstali. Po návratu
na loď vyprávěli o barmanovi tak barvitě, že většina posádky neodolala a vydala se
tam s oběma bratry zpět. Byl to opravdu zajímavý člověk se spoustou historek ze
života. Zdálo se, že i posádka APALOOSY mu přirostla k srdci, neboť ji při odchodu
obdaroval dvěmi
lahvemi šampaňského. Jedna padla v polovině plavby a druhá posloužila na oslavu
objevení Ameriky. Problém však byl v tom, že na lodi tím pádem chybělo ocelové
lanko, které se váže mezi háček a vlasec, aby ho dravé ryby nepřestřihly. Takže
když se bratři
pokoušeli chytat ryby, spíše nežli lov to připomínalo dobrovolné odevzdávání
háčků i s návnadou spřáteleným rybám.
V A Ř E N Í N A L O D I
Vaření během plavby na zaďák, kdy se APALOOSA v nepravidelných
intervalech převalovala z prava do leva a občas si skotačivě povyskočila,
připomínalo odpykávání si hříchů v pekle. Z rozpálených pánví cákal olej,
nakrájená cibule cestovala po kuchyňské lince, polévka tekla po podlaze a neopatrně
upuštěný nůž se divoce zmítal po celé kuchyni, nenechávaje nikoho na pochybách, že se do konce
plavby nenechá beztrestně chytit. Mezi tímto tančí nebožák odsouzený k tomu,
nasytit ten den posádku. Někdo svůj kuchyňský úděl snášel trpně a jiný naopak
příšerně nadával. Úžasné bylo, že téměř všechny připravené pokrmy byly poživatelné a většina jich
dokonce měla i jistou konkrétní chuť, velice se blížící názvu pokrmu. V posádce
byli dva vynikající kuchaři - Láďa a Franta M., a jeden velice mizerný kuchař -
kapitán. Tomu to ale samozřejmě nikdo neřekl. Dva nejposlušnější členové posádky dokonce jedli to, co
kapitán uvařil, a ještě mu tvrdili, že je to dobré.
Kdo má kuchyňskou hlídku se poznalo vždy nejlépe podle čerstvých
modřin na nohách ve výši okraje kuchyňské linky.
M O Ř S K Á N E M O C
Mnoho jsme o ní četli, ale usoudili jsme, že takové mořské vlky,
jako jsme my nemůže postihnout.
A L K O H O L
Mimo vody jsme měli na lodi k pití ještě nějaké pivo, víno a
destiláty. Destiláty asi proto, že jsou velice prchavé povahy, nepřežily prvních
pět dnů plavby. Pivo dlouho svádělo nerozhodnou bitvu s vínem o to, kdo déle
vydrží. Nakonec však podlehlo a k pití zůstalo pouze víno. Příděl byl 2 litry
vína na posádku a den a vydrželo až do konce plavby. Určitou část lodních zásob
alkoholu spotřeboval Poseidon, neboť kapitán nakázal mu z každé lahve dát ochutnat, aby údajně na nás byl
hodný.
P O N O R K O V Á N E M O C
Ani tato nemoc neměla, až na pár bezvýznamných vyjímek, nad
naší posádkou vliv. Pouze jednoho večera v druhé polovině plavby začal Franta S.
těmito slovy vzývat Poseidona:" Zatraceně, celou tuhle plavbu se vůbec nic
neděje ( zapomněl na pravidelné mytí paluby, vázání uzlů, vaření, držení
hlídek, koupání, vytahování a stahování plachet a zcela vyjímečné
kormidlování). To snad není možný. Poseidone, pošli na nás nějakou bouři, ať fouká alespoň
sedmička nebo osmička. Ať bojujeme o život. Vžyť já si připadám jako na
rybníku." Křiče tato slova, zíral Franta S. vyzývavě do moře. V posádce
zatrnulo. Snad to Poseidon neslyšel. A horečně jsme přemýšleli, jak si Poseidona
udobřit. A vymysleli
jsme šťastné řešení. Přivázali jsme k záchrannému člunu hodně dlouhý motouz a
připravili ho ke snadnému svrhnutí do moře. Pokud by snad, nedej Bože, Poseidon
vyslyšel výzvu Franty S., posadili bychom milého rouhače do malého člunu a vypustili ho na hodně dlouhém lanu za loď.
Ať si tam bojuje s živly o život, když o to tak stojí.
Z Á P A D Y S L U N C E
S každým večerem přicházela povinnost neoblíbenných nočních
hlídek. Aby je posádka snáze snášela, připravovalo nebe večer co večer
neuvěřitelnou galerii obrazů na rozloučenou s odcházejícím dnem. Celá škála
barev od červené přes fialovou, oranžovou, modrou, šedou, žlutou a zlatou se
rozprostřela po nebi a vytónovala draky, beránky a hradby tak fantaskním způsobem,
že moře si muselo myslet, že nebe mu chce předvést veškerou krásu a tajemství jeho hlubin. Západy slunce
provázelo vždy témeř nábožné mlčení a celá posádka zírala na nebe s vyjímkou
těch, kteří se smažili v kuchyni a na palubu se vybíhali pouze na chvíli nadechnout.
N E J V Ě T Š Í E X O T I K A
Největší exotikou asi byla naše posádka. Po připlutí na Grenadu
byl naší první zastávkou přístav Greenwille. V jachtařském průvodci stálo psáno
, že ve městě je celnice a že přístav není příliš vyhledávaný jachtaři. Mapka
obtížného vjezdu se příliš neshodovala s mapovým plotterem. Přístav leží na
návětrné straně ostrova a projíždí se do něj poměrně úzkým kanálem mezi
písečnými mělčinami. Přibližovali jsme se z moře k plavební dráze, bohužel
však nikdo neviděl, kde ta leží. Najednou Honza zavolal na kapitána"Támhle vidím naváděcí
znaky" a mávnul rukou kamsi doprava před nás. Nato zareagoval Miloš a se slovy
" Už je taky vidím" a mávnul rukou doleva od nás. Kapitán, který převzal
kormidlo od Tondy, začínal být vůčihledně nervózní. Stoupal si na špičky a dokonce vyslal na
příď Frantu S., aby ho naváděl. Vlny se na mělčinách pěkně zvedaly a špinavá
voda nedávala tušit, kudy do přístavu. Kapitán už neměl nervy dál plout do písku,
zařadil zpátečku a začal proti vlnám couvat zpět na moře. Tu Franta S. z ráhna zpozoroval bóji asi 500
m před přídí. Kapitán neochotně zařadil dopředu a šinuly jsme se směrem k bóji.
Miloš si všimnul dalších naváděcích znaků na kostele a kapitán si sundal
záchrannou vestu, což znamenalo, ža začal věřit v naše šťastné doplutí. Od bóje už byla plavba
jednoduchá. Dvojitá zatáčka první v pravo mezi patníky. Chvíli jsme ještě
zaváhali, jastli patníky vzít vpravo nebo vlevo ale vlny nás postrčily a už jsme
byli v přístavu. Kapitán byl zase ve svém živlu. Povel stíhal povel. Kotvu spustit, kotva nedržela tak
následovalo kotvu vytáhnout a tak třikrát kolem dokola. Na molu seděli černoši,
sledovali naše počínání a mávali rukou, že máme plout pryč. Kdepak, když už
jsme tady, přihlásíme se na celnici. Vyslali jsme hlídku - Miloše a Frantu M. na břeh na průzkum. Ta
zjistila, že tu je celnice a že my jsme první jachta za posledních dvacet let.
Černoši na ulici se zastavovali, ukazovali si na ně a jedna mladá černoška se
otočila právě v okamžiku, když kolem ní kluci procházeli a jak uviděla bílé, tak se strašně lekla až
se jí nohy rozklepaly, že ani utéct nemohla. Franta M. se rozhodl, že tu milou mladou
černošku uklidní a začal ji chlácholit milými slovy a snad by se mu to i podařilo,
kdyby ho nepřerušil Miloš:"Máme úkol. Musíme najít celnici.". Byl to rozkaz a ty jsou na prvním místě.
Franta M. se se smutným úsměvem otočil a odcházel pomalu od černošky, která na
něj v životě nezapomene. Její první bílej.
Text: Jiří Zindulka
Foto: Láďa a Mirek Labudovi
Franta Semrád
|