Vyzbrojen letitými zkušenostmi s větry a vlnami na našich přehradách jsem s
rozesmátou posádkou čítající šest mužů vyrazil na jachtařský vandr po
chorvatských ostrovech. Naším dočasným domovem se stala třinácti a půl metrová
celokovová plachetnice Fera.
Vzhledem k tomu, že byl začátek května , foukal pořádný
Scirocco, který jsme ( na doporučení šéfa místního kapitanátu) prozíravě nechali
vyřádit . Přístav pro sportovní plachetnice v Novim Gradu na Istrii je dobře
chráněn proti vlnobití a při pohledu odsud nevypadají vlny v dálce nijak
výhružně. Po třech dnech čekání v přístavu jsme vypluli řádně nažhavení a s
přesvědčením, že nějaké "doznívající vlny" nás hned nerozhází. Kapitán a bootsman byli zajisté mořeznalí, včetně
mořské nemoci. Zbývající čtyři z posádky byli na pořádné vodě poprvé.
Toho historického dne jsem měl službu v kuchyni. Snídaně proběhla
klidně v laskavé náruči přístavu. Poté motor statečně zdolával nápory větru a
vln, aby nás dostal na širé moře, kde mohly být bezpečně vytaženy plachty.
Protivítr sílil, vlny mohutněly. Muži na palubě se činili, vítr jim rval plachty z
rukou a mořská voda od přídě je v gejzírech zchlazovala. Já jsem byl v pr ostoru kuchyně pohazován od mantinelu k mantinelu a připadal jsem
si jako boxerský pytel pod údery Muhammada Aliho. Ve vzácných chvílích koncentrace
jsem přemítal, jak ten oběd dodělám, aniž bych nedobrovolně spáchal harakiri
kuchyňským nožem. Povel: kuchař na palubu ! mi zazněl jako vysvobození.
Moje pomoc však nedorazila. Po třech schůdcích se
"kontinentální snídaně" rozhodla, že neopustí podpalubí, ale moje
útroby. To vše bleskově a bez výstrahy. Od této chvíle jsem se stal něčím mezi
medůzou a opilým námořníkem v těžkém stádiu. Co dělat při mořské nemoci jsem
věděl, ale aplikace v praxi byla horší. Práce na palubě - v tomto stavu - už
nepřipadala v úvahu. Určitě bych v tom vichru předvedl ukázkového"muže přes
palubu". Na nasazení léků bylo již pozdě. Zatímco hledám místo, kde
spočinutí bude lehké, zaskřípe dekl v lyžinách a do podpaludbí se sesunou další
dva zelení námořníci. Nemluví, jen sténají a hledají pelech. Takže v tom nebudu
sám. Vzápětí mě napadá myšlenka: co ti tři nahoře? Na teplé jídlo m ohou zapomenout a na vystřídání rovněž. Vrtalo mi hlavou jak
je možné že další nováček, v pořadí čtvrtý, nemá zatím žádné potíže a
maká na palubě jakoby nic. Později se ukázalo, že je pilotem z povolání, takže
nějaké houpání nahoru a dolu nebo příčné kývání není proti
balancování s jeho strojem nic.
Začalo se smrákat. Kapitán symbolicky houkl do podpalubí, cože
bude s večeří a začal pořádat tatranky. Bylo to skutečně k popukání. Na palubě
byli tři maximálně vytížení muži a v podpalubí tři bezvládní, kteří s pocitem
viny prosili za odpuštění všech svých hříchů a slibovali sami sobě, že budou v
dalším životě moc hodní, jen ať je konec tomu utrpení. Kalich hořkosti ale museli
vypít až dodna. Čas od času nás pohladilo kapitánovo teplé slovo ve smyslu, jak
dlouho se ještě chceme válet.
Dobře míněnou radu jíst, pít a vyprazdňovat se kudy to jde, jsme
začali realizovat až po dvanácti hodinách bezvládí. To vyprazdňování bylo samo o
sobě oříškem. Paluba nepřipadala v úvahu, i když za příznivých podmínek by bylo
velmi příjemné "dřepět na dřevěné plošince a se sluncem nad hlavou pozorovat
ubíhající vodu. O tom jsme však mohli jenom snít. Zbývala trasa lože -WC, které
bylo důmyslně ukryté v kabince vedle ploutvové skříně. Vzhledem k tomu, že jsme
neznali umístění vypínačů, bylo třeba
absolvovat trasu v naprosté tmě. Mimo to jsme ještě nebyli obeznámeni s tím, co, kde
a jak, a naše delírium trvalo, takže jsme návštěvu WC maximálně odkládali.
Když konečně dotápete jako náměsíční k zašupovacím dveřím
na gumu, zvládnete je a s citem obratného kapsáře naleznete spínač, zjeví se vám
ten nejminiaturnější záchůdeček, který jste kdy mohli vidět. Umístění
pořádně velkého zadku by bylo velkou podívanou. Nastane velmi důležitá fáze, a to
studium návodu na použití klozetu, který je
pověšen na stěně. Přibližně v deseti pokynech vás zaškolí, jak správně
zvládnout technickou obsluhu. Zdatní jedinci zaostří tupý zrak na tancující
písmenka a zároveň se vyprostí z nepromokavé kombinézy a teplých spodních vrstev i
v tomto stavu "somnambula".
Nejdůležitější pokyn vám sdělí, že sedíte zády ke směru
jízd, tudíž po vaší pravé ruce je levobok a po vaší levé ruce je pravobok
plavidla. Sdělení je to opravdu zásadní, protože další pokyny navazují:přehoďte
páčku směrem k levoboku, pumpujte pístem na pravoboku. Usedněte, přehoďte páčku
směrěm k pravoboku. Konečná fáze spočívá v přehození páčky, napumpování,
přehození páčky, vypumpování, provedení vizuální kontroly. Konstruktér tohoto
zařízení určitě prošel mořskou nemocí, protože se držel základního aximu - nejlepší je, když se postižený
zabývá aktivní prací. Kdyby jste snad chtěli návod odfláknout anebo - nedej bože -
spletli pořadí, s klozetem by mohl být ámen. Tak zní poslední připomínka.
Dokonale zblbnut jsem se pokusil zbavit
ubohé útroby zbytečného obsahu, který má svou přítomností údajně vliv na
zhoršení stavu. Při návratu jsem prohodil pár přátelských slov ke svým bratrům v
nouzi, kteří budili dojem perfektních mrtvol. Snažil jsem se zaspat tanec lodi, ale
nešlo to. Intenzivně jsem vnímal povely létající
po palubě, i klení posádky, když se jim něco nedařilo. Kovová ploutev s balastem
díky odporu mohutných vln periodicky mlátila v ploutvové skříni. Technicky
trénovaná část mozku modelovala katastrofickou situaci, přestřižení nosného čepu ploutve a její následný pád do hlubin.
kulatá okénka nabízela výhled na zběsile uhánějící zpěněnou vodní hladinu,
osvětlenou studeným svitem měsíce. Při zvlášť dobrých náklonech byly výhledy
skoro ponorkové. V podpalubí byla citelná zima. Tak
trochu jsem se vším počítal, ale kdybych jen tušil, že tady zmrznu, tak jsem sem
vůbec nelezl.
S přicházejícím svítáním jsem zmobilizoval svojí jachtařskou
hrdost a vystoupil na palubu. Zde kapitán Petr s odevzdaným výrazem ve tváři
neochvějně řídil loď daným kurzem. Jako kapitán Achab. "Nemohl jsem pánové
za takového větru v té tmě nikde přistát. Minuli jsme Brionx , vítr už slábne...
a vůbec, mám hlad, hybaj ke kormidlu."
A bylo po mořské nemoci. Ještě jsem stačil podat hlášení, že
je mi již lépe, ale ti dva dole jsou pořád vyřízení. Potom jsem pevně uchopil
kormidelní kolo, zaujal stoj rozkročný a začal se seznamovat s mořem tím správným
způsobem.
Tomáš Souček
Pozn. redakce: prosím autora aby se přihlásil o honorář. |