Avar Costa plus je modernizovanou verzí známé Costy 23, která byla v loňském roce novinkou ve výrobním programu úspěšné firmy AVAR YACHT. Pro letošní rok tato plachetnice, jejímž prvním testem jsem se zabýval právě před rokem,/viz redakční test Costa 23/ doznala určitých vylepšení a změn. S Costou plus jsem se seznámil v uplynulých dnech jako obvykle na brněnské přehradě. Vzhledem k tomu, že však v zásadních parametrech se jedná o identické lodě, omezím se v následujícím textu na rozdílnosti.
Konstruktérem COSTY je polský konstruktér Andrzej Skrzat. Stále platí, že pro výrobu používá AVAR YACHT výhradně kvalitní materiály, čímž je zaručena dlouhá trvanlivost. Nakonec o tom, že výrobky brněnského výrobce jsou na evropské úrovni svědčí i to, že valná část produkce je exportována rakouským zákazníkům. To byl nakonec i případ lodě, kterou jsem měl možnost před předáním zákazníkovi testovat. Neustálá péče je věnována i samotné výrobě, zkvalitňování výrobních postupů a zpracování detailů. Pro mnohé zájemce je výhodné si loď dostavět vlastními silami. V takovém případě je možno převzít v AVAR YACHTU loď v jakémkoli stavu rozpracovanosti.
Pokud jde o jízdní vlastnosti COSTY plus jsou tyto popsány ve zmiňovaném testu COSTY 23. Jediným rozdílem oproti loňskému testu bylo provedení COSTY plus v ploutvové verzi. Jízdní vlastnosti jsem měl možnost poznat v prakticky nejčastějších podmínkách panujících na našich vodách: slabý vánek až poryvový vítr o síle okolo 8 m/s. Chování lodi hodnotím jako nezáludné, ovládání je bezproblémové. Opět se ukázalo, že lodě od AVAR YACHTu jsou perfektně vyvážené a na kormidlo za normálních podmínek nepůsobí téměř žádné síly. Na přední kurzy v náklonu v poryvech silnějšího větru je loď dostatečně stabilní, ploutvová verze se mi pak jevila jako o něco živější.
Nejdůležitější změny oproti verzi COSTA 23 nastaly v interiéru útulné kajuty. Toaleta je v této verzi umístěna na levoboku, čímž se zvětšila kuchyňka a zlepšil přístup k ní. Na zádi pod kokpitem je místo původní kóje na levoboku umístěno obrovské dvoulůžko napříč. V salonu pak nabízí COSTA plus dvakrát dvě lůžka. Kajuta tedy pojme na noc neuvěřitelných šest osob. Klobouk dolů. Pravdou však je, že prakticky je nemožné, aby se na lodi této délky dlouhodobě plavilo tolik lidí. Jinak v kajutě zůstalo zachováno množství odkladových prostor, které v kombinaci s čistým zpracováním dotvářejí příjemný interiér.
Vybavení testované lodi bylo přesně šité na míru zákazníkovi, který s lodí nyní již pravděpodobně brázdí vody Neusiedlerského jezera, a tak vzhledem k přísným rakouským ekologickým předpisům byla loď vybavena alternativním pohonem vestavěným elektromotorem. Ten napájely dvě baterie, umístěné v prostoru mezi zadním zrcadlem a přepážkou zadního dvoulůžka, odkud k nim je také přístup pomocí otevíracích dvířek. Samotný motor byl umístěn na úchytu před kormidlem a byl vybaven třílistým propelerem, který se při plachtění volně otáčí a tudíž loď není nijak bržděna. Ovládání elektromotoru bylo pak vyřešeno páčkou v kokpitu s možností volby jízdy vpřed a vzad, přičemž otáčky motoru bylo možno plynule regulovat. Loď s tímto pohonem se lehce ovládala a dokázala vyvinout slušnou rychlost. V zásadě je takováto motorizace mnohem příjemnější než klasický přívěsný spalovací motor, se kterým je manipulace mnohem složitější, nehledě na nezanedbatelné ekologické hledisko. Toto samozřejmě ovšem neplatí při použití lodě na moři, kde by elektromotor byl nedostatečný. Na lodi byly plachty firmy Fiala sails a praktické lazy jacky s velmi elegantním persenikem s firemním logem.
A co říci závěrem? Costa plus je plachetnice, pro kterou není problém zvládnout rodinnou dovolenou a na víkend přijmout na palubě ještě návštěvu. Ke spokojenosti majitele přispívá navíc příjemné ovládání, snadná manipulace a přepravitelnost za běžným automobilem. Uživatelský komfort navíc zdůrazňuje i vybavení sociálním zařízením a dostatečně vybavenou kuchyňkou s dřezem a výkonným vařičem. Čisté dílenské zpracování a vysoká užitná hodnota spolu s přijatelnou cenou pak budou hlavními argumenty pro nákup této lodě.
Petr Zajíček
Technické parametry:
Typ lodě: | AVAR COSTA 23 |
Konstruktér: | Andrzej Skrzat |
Celková délka: | 6,55 m |
Délka trupu: | 6,25 m |
Délka vodorysky: | 6,25 m |
Celková šířka: | 2,55 m |
Šířka vodorysky: | 1,95 m |
Minimální ponor/ploutvová verze/: | 0,35 m |
Maximální ponor/ploutvová verze/: | 1,15 m |
Celková hmotnost: | 1.100 kg |
Výška stěžně nad vodou: | 9,80 m |
Kosatka: | 7,70 m2 |
Bouřková kosatka: | 4,30 m2 |
Hlavní plachta: | 12,50 m2 |
Spinakr: | 30,00 m2 |
Váha ploutve: | ca. 80 kg |
Vnitřní zátěž: | ca. 250 kg |
Motor: | závěsný, max 5 k, alt. elektromotor |
Počet kójí: | 4-6 |
Výška v kajutě: | 165 cm |
Základní cena FCO výrobce: | 487.258,-Kč bez DPH |
Adresa výrobce: AVAR YACHT, ZD Veverské Kninice, CZ-664 81 Brno-venkov |