|
RE . CZ testuje – Jeanneau 34.2 |
Na následujících řádcích Vám chceme přiblížit naše dojmy z plavby na
lodi Petra, která je jednou ze dvou sesterských lodí zakoupených českými jachtaři
v loňském roce. Protože se ukazuje, že naši jachtaři si značku Jeanneau
oblíbili, rozhodli jsme se přiblížit Vám, jaká vlastně třicetčtyřka je. Vzhledem
k tomu, že jsem byl přítomen i předání lodě výrobcem, přidám několik
postřehů i z této oblasti.
Svým POJETÍM se Jeanneau Sun Odyssey 34.2 řadí k turistickým lodím pro celou
rodinu. Zákazníkům je k dispozici ve dvou nebo tříkajutovém provedení.
Samozřejmostí je WC s umyvadlem a sprchou, vybavená kuchyně, prostorný salón.
Loď této velikosti může tedy sloužit rodině pro pohodlné kotvení
v romantických zátokách nebo ke sportovním plavbám, homologována je i pro
plavbu oceánskou.
Továrna na výrobu lodí
Jeanneau Newco ve francouzském městě Les Herbiers má za sebou už řadu úspěšných
modelů plachetnic. Model SO 34.2 vznikl na prkně známého KONSTRUKTÉRA J.Faroux, který dokázal v moderní konstrukci
sladit požadavky na komfort a na funkčnost. Na první pohled zaujme neobvykle mohutná
záď, která skrývá podle modelu jednu nebo dvě pohodlné kajuty. Z hlediska
plavebních vlastností jsou podstatné použité materiály a tuhost trupu. U Jeanneau
ovšem vědí, že zde nelze v žádném případě šetřit. Letité zkušenosti ze
stavby lodí dávají záruku kvality. Trup lodě je vyroben z laminátu
vyztuženého kevlarovými vlákny. Tak je zaručena mimořádná pevnost, odolnost a trvanlivost.
Výrobce dbá úzkostlivě na kvalitu. Příkladné je i zpracování materiálů a
čistota provedení detailů i v interiéru. Loď se dodává v provedení se
standardním /testovaná loď/, nebo s krátkým kýlem. Testovaná třicetčtyřka byla
vybavena turistickými
plachtami Elvstrom. Zákazník může při objednávce lodi zadat i požadavky na
dovybavení lodě zvláštním příslušenstvím. Zkušenosti ukazují, že montáž
doplňků v továrně zjednodušuje situaci majitele z hlediska funkčnosti a
profesionality provedení,
nehledě na to, že některé prvky výbavy se montují ideálně ve stavu, kdy je loď
rozestavěna. Zanedbatelná není ani záruka, kterou odbornou montáží zákazník
získá. Podceňovat se nevyplácí ani řádné předání nové lodě. Vyplatí se
potlačit nedočkavost a nespěchat. Především je třeba vše důkladně vyzkoušet, pozornost je třeba
věnovat i zdánlivým detailům.
Mé první setkání
s Petrou proběhlo jednoho slunečného květnového dne r.98 na francouzské
riviéře. Petru právě spouštěl jeřáb do vody. Po postavení stěžně byla
převezena do jachetního přístavu, kde jsme strávili tři dny pilnou prací. Od rána
do večera jsme spolupracovali s předávajícími techniky zastoupení Jeanneau.
Bylo třeba dostrojit loď, zkompletovat přístroje, zprovoznit vysílačku, zkontrolovat
bezpečnostní
vybavení, uložit vše na své místo. Chystali jsme se totiž vyplout na zhruba tisíc
mil dlouhou přeplavbu do Chorvatska. Cestou jsme měli v úmyslu navštívit
některá místa na Korsice a v Itálii. Konečně nastal den, kdy jsme vypluli na
zkušební plavbu. Tu
Petra absolvovala hladce a my se mohli vzápětí vydat na cestu. Po celou dobu jsme měli
ideální podmínky testovat podrobně JÍZDNÍ VLASTNOSTI. V průběhu přeplavby jsme si mohli za různých
povětrnostních podmínek ověřit, že reklamní prospekty firmy nepřehání. Petra, po
pár uplutých mílích a několika cvičných manévrech v přístavu, působí
dojmem, že ji znáte odjakživa. Moderní koncepce ovládání lodi, kdy všechny
ovládací prvky jsou přístupné z kokpitu, zaručuje snadnou manipulaci
s plachtovím, aniž byste opustili kokpit. Petra má navíc hlavní plachtu rolovatelnou do stěžně,
což nesmírně usnadňuje refování. Jako určitý nedostatek jsem naopak vnímal
osazení lodě jen jedním párem vinšen, což znesnadňuje posádce práci
v situaci, kdy je nutno pro refování hlavní plachty z vinšny sejmout kosatkovou otěž a
následně provést obrat. Věc spočívá v tom, že zásek kosatkové otěže,
která je přirozeně v tahu, vyžaduje pro odblokování nejprve otěž trochu
přitáhnout. Nakonec jsme si ale zvykli. Třicetčtyřka je loď živá, poslušně reagující na sebemenší
závan větru. Příjemný pocit jistoty skýtá i zabudovaný motor Yanmar, který vždy
ihned naskočil a s nímž loď na plný výkon dosahuje až sedmi uzlů, cestovních 2000
otáček pak stačí k dosažení pěkných pěti uzlů. Řazení je přesné a nevyžaduje sílu. Hlavní radost
ovšem skýtá kormidlování Petry. Už samotné pracoviště kormidelníka je dobře
uzpůsobeno pro tyto účely. Praktická je zejména tvarovaná sedačka, která po
odklopení skrývá průchod na koupací plato. Na jemné korekce kormidelním kolem loď přesně reaguje.
Vzhledem k uspořádání refování obou plachet je vyplutí z přístavu
otázkou několika minut. Pochvalu zaslouží rovněž plachty, které ačkoli kvůli
systému refování nejsou vybaveny spírami, držely tvar i narefované. V průběhu
plavby jsme
vystřídali všechny kurzy za různých podmínek, ale vždy loď zůstávala plně
ovladatelná. Tady je však nutno podotknout, že je samozřejmě věcí zkušeností
posádky jaké plachty postaví.
Jestliže vnější dojem
ze třicetčtyřky je příznivý, pak interiér KAJUTY nás přímo rozmazluje. Interiér je proveden
v tmavém dřevu, kombinovaném s čalouněním bílou koženkou. Sedací kout
s velkým oválným stolem je umístěn na pravoboku a pojme až osm osob. Stůl je
možno objednat spouštěcí, čímž vznikne pohodlné dvoulůžko. Za sedacím koutem
jsou umístěny praktické odkladové plochy včetně baru. Na levoboku je umístěna
kuchyňská linka se sporákem, troubou a dřezem. Testovaná loď je vybavena oproti
standartu bojlerem, a tak nádobí lze umýt jako doma teplou tekoucí vodu. Celkový dojem ze salónu umocňuje
večerní osvětlení halogenovými světly. Navigační kout najdeme hned pod schůdky
vpravo. Kapitán zde najde samostatný mapový stůl a mnoho odkladových ploch. Velmi
účelně uspořádané je i WC s umyvadlem a integrovanou sprchou. Testovaná loď je v tříkajutovém
provedení. Obě zadní kajuty jsou dostatečně dimenzovány, jejich součástí je
skřínka na osobní věci a čtecí lampička. Zatímco v záďových kajutách
není na dvoulůžku o prostor nouze, příďová je pak určena spíše pro dvě děti,
případně jednoho velkého dospělého. I zde však najdeme dostatek odkládacích
ploch, skříňku a čtecí lampičky. Stropní lukny značky Lewmar perfektně těsní, a
umožňují účinné větrání interiéru, navíc jsou vybaveny praktickými roletkami,
které posádku v případě potřeby chrání před sluncem.
Každý jachtař ví, že
neméně důležité je i funkční VYBAVENÍ kvalitními, spolehlivými doplňky, jako jsou
"vinšny"HARKEN, záseky a napínáky SPINLOCK, kladky a vazáky HARKEN, rolref
Plastimo, elektronika AUTOHELM.
ZÁVĚREM je třeba konstatovat, že
Jeanneau 34.2 je příjemná loď, která poskytne dostatek pohodlí až šestičlenné
rodině o dovolené, případně, jako v našem případě, při delší přeplavbě.
Tento závěr nakonec nejlépe dokumentuje 120 prodaných lodí v roce 1998. Máloco
lze testované lodi vytknout. Přesto jednou z věcí, které nám
znepříjemňovaly pobyt je malý objem vodní nádrže, která při plném obsazení
stačí jen na dva dny. Jako řešení se nakonec ukázalo přidání stolitrového vaku.
Na dlouhých přeplavbách jsme postrádali na lodi autopilot a jako účelný vzhledem
k prostoru v kokpitu se jeví i dodatečná montáž venkovního stolu. Naopak
pochvalu si zasluhuje tichý a spolehlivý motor, který se v průběhu plavby
ukázal navíc jako velmi úsporný.
Faktem je, že v kategorii desetimetrových plachetnic je nabídka
velmi široká. Jsou více či méně sportovní či komfortní, svou koncepcí pak
originální nebo klasické, hliníkové, dřevěné nebo laminátové, více či méně
drahé. Jeanneau Sun Odyssey 34.2 patří bezesporu ke špičce své kateg orie a to ve všech důležitých
aspektech. Cenová hladina se drží nižšího průměru, jízdní výkony jsou velmi
dobré a uvnitř čeká posádku vždy útulný a praktický interiér.
Technické údaje:
Typ lodě: Jeannea Sun Odyssey 34.2
Konstruktér:J. Faroux – BE Jeanneau
Celková délka: 10,30m
Délka trupu: 9,90m
Délka vodorysky: 9,00m
Celková šířka: 3,29m
Ponor /standardní kýl/ : 1,70m
Ponor /krátký kýl/: 1,30m
Celková hmotnost: 4650kg
Genua: 31m2
Hlavní plachta: 24,60m2
Spinakr: 74,20m2
Motor: Yanmar diesel 27-29k
Nádrž na pohonné hmoty: 110l
Nádrž na pitnou vodu: 140l
Počet kajut: 2-3
Počet kójí: 6-8
Výška v salónu: 1,90m
Základní cena: 464.925,-FRF v základním provedení a dvoukajutové verzi. Aktuální kurs ČNB pro FRF je 5,74.
Adresa výrobce: Jeanneau Newco – B.P. 529 – 85505 Les Herbiers
CEDEX – France
Dovozce do ČR: F.A.S. ing. L. Záruba, Wolkerova 1, Praha 6, 160 00 |
|