Mezi novinky prodejního katalogu brněnské firmy AVAR YACHT pro letošní rok patří rodinná plachetnice COSTA 23. Tu jsme měli sami možnost díky výrobci vyzkoušet na Brněnské přehradě poslední červnový víkend. Test probíhal za krásného jachtařského počasí s větrem od 4 do 7 m/s. Na následujících řádcích se můžete dočíst o tom, jaká COSTA je.
Konstrukce COSTY vychází, stejně jako je zvykem u ostatních lodí vyrobených u firmy AVAR YACHT, z výkresů renomovaného polského konstruktéra Andrzeje Skrzata. Pro výrobu jsou zásadně používány kvalitní materiály pocházející většinou od zahraničních dodavatelů. Zajímavostí je, že výroba COSTY trvá pouhé dva týdny. To svědčí o vysokém stupni propracovanosti výrobních postupů. Pro AVAR YACHT je typické, že lodě zákazníkům dodávají v jakémkoli stádiu rozpracovanosti. Ten tak má možnost zakoupit třeba pouhý laminátový skelet a loď si sám dostavět. Zákazníkům vychází brněnský výrobce vstříc i tím, že upraví loď přesně podle jejich přání. Výjimkou nebývají ani zásadní změny v interiéru oproti základnímu provedení. Nakonec i námi testovaná loď byla značným způsobem přizpůsobena přání zákazníka, který si loď přál vybavit pevným kýlem.
Brněnská přehrada nás tentokrát uvítala krásným slunečným a zároveň i větrným počasím. Pro nás pak byla radost důkladně vyzkoušet jízdní vlastnosti první kýlové COSTY. Po nalodění jsme se pohodlně usadili v prostorném kokpitu, který s rezervou pojme čtyři dospělé osoby. Kokpit, poněkud nezvykle avšak prakticky tvarovaný, je opatřen protiskluzným nátěrem, který, jak jsme si již sami v minulosti měli možnost vyzkoušet, neklouže ani za mokra. Všechny ovládací prvky jsou přehledně uspořádány na střeše kajuty, a tak pokud je loď vybavena rolrefem, nemusí posádka za normálních okolností na palubu. Ta je opatřena stejným protiskluzným povrchem. Tam za pěkného počasí najde především ženská část posádky dostatek místa pro opalování. Celá loď je vybavena kvalitním relingem. Samotné jízdní vlastnosti COSTY byly pro nás největším překvapením. Jinak prázdná loď, zatížená pouze čtyřmi dospělými osobami v kokpitu, byla ve všech kurzech perfektně vyvážená, a tak jsme vyjma obratů s kormidlováním neměli vlastně žádnou práci. Hlavní otěž je svedena doprostřed kokpitu a nám nevyhovoval malý průměr použitého lana. Systém vedení otěží ke kosatce je řešen tak, že umožňuje její správné nastavení na každý směr větru.
Při vstupu dovnitř bývá první dojem nejdůležitější. Ten jsme získali už brzy zjara, když jsme měli příležitost si kajutu COSTY prohlédnout na Tullnském výstavišti. Tam nás zaujala svou světlostí a prostorností. Na tu má hlavní vliv výška (165cm). Ta především také určuje, jak dalece bude kajuta příjemná při dlouhodobém pobytu. Celý interiér je čistě zpracován a působí harmonickým dojmem. V COSTĚ najdeme kromě prostorného sezení u stolu, kam se snadno vejdou čtyři osoby, ještě kuchyňku kombinovanou s mapovým stolkem, praktickou rozměrnou odkládací polici kolem dokola a především samostatné uzavíratelné chemické WC. Při delších plavbách ocení posádka množství objemných úložných prostor v kójích. Celý interiér je snadno udržovatelný díky vhodně zvoleným použitým materiálům.
Vybavení námi testované lodi se v zásadě nelišilo od základního provedení. Přední lukna a boční okna byly osazeny výrobky firmy Moonlight. Samozřejmostí je již dokonale těsnící uzavírací systém, který brání nechtěnému otevření lukny zvenčí. Příjemným doplňkem stropní lukny je dvojice vzpěr, která ji přidržuje v nastavené poloze. Ovládací lana zajišťují na střeše nástavby dva trojstopery Easylock, snadné ovládání kosatky umožňují šíny a jezdce Ronstan a dále vinčny s klemami od stejnojmenné firmy. Použitá lana dodává firma Liros. Nejdůležitější na plachetnici jsou ale samozřejmě plachty. Ty už tradičně na lodě brněnského výrobce dodává firma FIALA SAILS. Dlouholetá spolupráce umožňuje využití takto nastřádaných zkušeností k výrobě důkladně propracované plachty šité na míru lodě. O firmě FIALA SAILS a jejích výrobcích píšeme podrobněji na jiném místě. Hlavní plachta byla vybavena dvěma refy, ovšem celý systém nebyl nainstalován, a tak jsme neměli možnost jej vyzkoušet. Na testované lodi nebyl instalován žádný držák motoru, ale jak jsme se dozvěděli, výrobce s touto možností počítá. V případě zájmu je dokonce možno opatřit loď napevno zabudovanou palivovou nádržkou. Pro eventuální výpravy na moře je takové vybavení nezbytností.
Závěrem je možno konstatovat, že AVAR COSTA 23 je další z řady povedených lodí vyrobených ve firmě AVAR YACHT. Svým charakterem se hodí především k rodinným plavbám po sladkých vodách o dovolené a víkendech. Velikou výhodou je její nízká hmotnost a tím snadná přepravitelnost za běžným osobním automobilem třeba právě až k moři. Po malých úpravách by letní plavba touto lodí za modrými dálkami byla jistě příjemným zážitkem. Jakkoli se jedná o loď turistickou, nepostrádá sportovní srdce. COSTA si tak pro své dobré plavební vlastnosti, vysokou užitnou hodnotu a příznivou cenu jistě získá celou řadu zájemců.
Technické parametry:
Typ lodě: | AVAR COSTA 23 | |
Konstruktér: | Andrzej Skrzat | |
Celková délka: | 6,80 | m |
Délka trupu: | 6,60 | m |
Délka vodorysky: | 6,25 | m |
Celková šířka: | 2,49 | m |
Šířka vodorysky: | 1,95 | m |
Minimální ponor/ploutvová verze/: | 0,35 | m |
Maximální ponor/ploutvová verze/: | 1,15 | m |
Maximální ponor kýlová verze: | 1,00 | m |
Celková hmotnost: | 1.000 | kg |
Výška stěžně nad vodou: | 9,80 | m |
Kosatka: | 7,70 | m2 |
Bouřková kosatka: | 4,30 | m2 |
Hlavní plachta: | 12,50 | m2 |
Spinakr: | 30,00 | m2 |
Váha ploutve: | ca. 70 | kg |
Vnitřní zátěž: | ca. 250 | kg |
Balast/kýlová verze/: | 300 | kg |
Motor: závěsný, | max. 5 | HP |
Počet kójí: | 4 | |
Výška v kajutě: | 165 | cm |
Základní cena FCO výrobce: | 487.258,- | Kč |
Petr Zajíček