Na samém konci letošní sezóny jsem si na palubě TOBAGA, které od roku 1997, kdy bylo vyrobeno, uplulo pěkných pár námořních mílí a zároveň se úspěšně zúčastnilo důležitých závodů na českých vodách, povídal s majitelem brněnské firmy AVAR YACHT, panem V. Navrátilem. Tato loď se také již dříve podrobila redakčnímu testování. Více se o tom píše v následujících řádcích.
Za dobu své existence toto Tobago stihlo navštívit přístavy Severního moře a obeplout Korsiku. A to vše samozřejmě za různých povětrnostních podmínek. Právě tvrdé podmínky panující na moři prověřily důkladně jeho konstrukci až po jednotlivé detaily. Vznikaly zde nové nápady a řešení, která se následně uplatňují ve výrobě. Být kapitánem na vlastnoručně postavené lodi obnáší rozporuplné pocity. Kdo to zažil asi mi dá zapravdu. Nicméně se takovému kapitánovi dostane o to více sebedůvěry, přečká-li jeho loď všechna úskalí bez úhony. Zaslouženě.
Svým pojetím se TOBAGO řadí k rychlým, sportovně - turistickým lodím. Koncepčně vychází ze známého Tanga, které ovšem bylo důkladně přepracováno. Prodloužením celkové délky trupu na konečných 7,85m, bylo dosaženo i zvýšení výšky v kajutě . Pro lepší obyvatelnost původně čistě regatové lodě, jejíž vlastnosti jí zůstaly nadále zachovány, byla prodloužena i kajuta o 80 cm. Tím bylo dosaženo optimálního kompromisu mezi komfortem turistické lodě a sportovními plavebními vlastnostmi. Takto jsem v roce 1997 uvedl Tobago v prvním u nás uveřejněném redakčním testu.
Letos jsem znovu rád přijal pozvání fy AVAR YACHT, abych se přesvědčil o tom, v jakém stavu se nachází a jaké plavební vlastnosti má tato loď po dvou letech a cca tisíci námořních mílích. Nutno předeslat, že loď majitelé plně využívají ať už pro své námořní dovolené nebo, jak už bylo řečeno, k účasti na závodech. Tomu odpovídají i některé provedené úpravy. Pro závodění byla např.do kokpitu instalována kolejnice pro vozík otěže hlavní plachty. Ta je ovšem snadno demontovatelná a pro účely rekreační plavby odstranitelná.
Už k roku 1984 se datuje začátek spolupráce brněnských výrobců, dnešní firmy AVAR YACHT, s polskou konstrukční školou. Vynikající spolupráce se známým kontruktérem p. Skrzatem umožnila přizpůsobit jeho Tango požadavkům a představám brněnského výrobce. Pro výrobu jsou použity výhradně prvotřídní materiály, které, aby byla zaručena kvalita, pocházejí všechny od světových značkových výrobců až na výjimku pěkných plachet od firmy Fiala, potahového materiálu a čalounění do interiéru. Výlisky pro TOBAGO jsou vyráběny podle potřeby buď u partnerské firmy v Polsku nebo přímo v Brně. Výrobce dbá úzkostlivě na kvalitu svých výrobků. Příkladné je i zpracování materiálů a čistota provedení detailů i v interiéru. Pevná stavba trupu je zajištěna lety propracovaným výrobním postupem. Solidnost trupu je zajištěna dostatečnou tloušťkou laminátu, která v kýlové lati dosahuje tloušťky 1,5cm. Paluba je sendvičové konstrukce. TOBAGO se dodává ve verzi ploutvové /testovaná loď/, se spouštěcím kýlem, nebo kýlové, přičemž zůstává zachována ceníková cena. Velmi přitažlivá a neobvyklá je obchodní politika výrobce v tom, že je připraven dodat zákazníkovi loď přesně podle jeho představ a to počínaje uspořádáním interiéru a konče vybavením navigačními přístroji. Tolik opět znění původního testu.
Dlužno podotknout, že se nejedná přímo o totožnou loď. Tobago, o kterém je naše nynější povídání je v provedení se spouštěcím kýlem, což se z dnešního hlediska zdá být asi ideální. Toto řešení totiž přináší mnoho výhod. Majiteli dovoluje loď snadněji transportovat - ta má na vozíku nižší těžiště, lze přistávat u mělkého břehu a přitom má vlastně taková loď vlastnosti lodi kýlové. Toto řešení se osvědčilo také v nepředvídatelných situacích: při kotvení u mola ve švédském přístavu byla tato loď po přistání obrovského plovoucího cirkusu v situaci, kdy v cestě na volné moře vadila mohutná vázací lana. Tuto situaci se podařilo snadno a bezpečně zvládnout právě díky spouštěcímu kýlu.
Ustrojení lodi je pouze záležitostí rutiny. Za větru , který v nárazech dosahoval 6¢ Beauforta jsme vyjeli s jedním refem na hlavní plachtě a s 50% kosatkou, kterou jsme zmenšili pomocí nadstandardně montovaného rolrefu. TOBAGO potvrdilo očekávání a poradilo si s větrem po svém. Ve značném náklonu, ale s jistotou, vyrazilo vpřed na předoboční vítr.
Prostorný, otevřený kokpit s úložnými, dostatečně dimenzovanými schránkami na obou bocích, se vyznačuje především poněkud neobvyklým tvarováním. Na první pohled tak prozrazuje sportovní ambice TOBAGA. Právě v podmínkách našeho testu jsme při pohybu na silně nakloněné lodi ocenili jeho přednosti. Brzy si získalo mou důvěru. Kormidelní páka padne dobře do ruky a loď reaguje okamžitě i na mírné korekce kurzu. Pro usnadnění ovládání kormidla výrobce montuje standardně "pínu", kterou lze ještě v případě potřeby prodloužit teleskopickým nástavcem. Na kormidle jsem ale postrádal klip k jejímu zajištění, pokud se kormidluje pouze pákou. Při jízdě jsem ocenil možnost rychle a plynule z kokpitu měnit plochu kosatky v závislosti na síle větru, což přispívá ke zvýšení bezpečnosti i rychlosti plavby. Potěšilo mne rovněž, že plachty si zachovávají svůj tvar i při maximálním dotažení ke středu lodě při kurzu ostře proti větru. Testovaná loď za daných podmínek velmi dobře stoupala. Bohužel na lodi nebyl instalován log, a proto jsme nemohli zjišťovat rychlost plavby v jednotlivých kurzech.
Uklizení paluby po ježdění je opět snadné. Pokud se rozhodnete nechat hlavní plachtu v ráhnu a kosatku na rolrefu, je to celé otázkou deseti minut, včetně umístění perseniků na obě plachty. Tolik opět znění původního testu.
Tentokrát jsme takové štěstí neměli. Sluníčko vesele hřálo, ale vítr skoro nefoukal. O to více času jsem měl na prohlídku lodě. Zajímalo mne, zda došlo k nějakým změnám. Kotevní prostor, původně kritizovaný pro absenci úchytu na otevírání, byl upraven a nyní jde snadno otevřít. Jeho aretaci jsem však hledal marně. Na dlouhých mílích uplutých za různých povětrnostních podmínek víko vždy spolehlivě drželo zavřené, ale přece jen, jistota je jistota, a tak podle mého názoru aretace by byla namístě. Zato systém refování hlavní plachty jedním provazem staženým přímo do kokpitu se jevil jako velmi účinný a rychlý. Při poměrně velkém oplachtění, jakým Tobago vzhledem ke svému sportovnímu duchu disponuje, je jeho účinné zmenšování při silném větru a zvláště na moři skutečně potřeba. Ke zvýšení komfortu manévru lze namontovat "lazy Jacky". Skutečně příjemným zážitkem je kormidlování vyvážené lodi. Tobago, ale i ostatní lodě z dílny AVAR YACHTu, které jsem měl příležitost kormidlovat, takové byly. Ve druhé polovině naší vyjížďky přece jen trochu fouklo, a tak jsem měl možnost si toto znovu potvrdit při různých kurzech za trochu regulérního větru okolo čtyřech metrů za sekundu. Loď citlivě reagovala i na sebemenší závany větru a v poryvech okolo čtyřech m/s dosahovala na přední kursy rychlosti přes čtyři uzly.
Jestliže vnější dojem z TOBAGA je spíše sportovní, pak kajuta působí naopak příjemně a útulně. Pro vnitřní vybavení byla zvolena francouzská vodovzdorná překližka z Okumé, kombinovaná s mahagonovými lištami. Interiér na první pohled zaujme svou prostorností a promyšleným uspořádáním, aby poskytl dostatek pohodlí čtyřčlenné posádce i pro delší pobyt. Nalezneme zde především čtyři pohodlná lůžka s úložnými prostory, vhodná i pro osoby většího vzrůstu. Podstatnou součástí je kuchyňský kout vybavený nerezovým dřezem s tekoucí vodou a vařičem zn. Enders Poseidon, který bohužel není ve standardním provedení výkyvný. Oboje je šikovně ukryto pod sklápěcí deskou, na kterou v pravém úhlu navazuje stůl tak, že v "klidové" poloze vytváří celistvou plochu. Důležitou součástí je samostatně uzavíratelná prostora s chemickým WC. Vtipně řešené skládací dveře spolehlivě držely zavřené i při velkých náklonech. Celému obytnému prostoru pak dominuje množství nejrůznějších odkládacích polic a kapes, které dokreslují účelnost zařízení. Pod snadno odnímatelnými vstupními schůdky zbývá ještě obrovský prostor využitelný např. pro vestavný motor.
Vnitřní pohodlí poskytuje Tobago spolehlivě minimálně čtyřem osobám. Kratší dovolenou lze však s úspěchem trávit i se šesti dobrými kamarády. Právě dobrá parta je na lodi velmi důležitá. Rozměrná lůžka poskytují dostatek pohodlí i osobám většího vzrůstu. Ke spaní lze dokonce přizpůsobit i kokpit. Vložením správně uříznutých kusů pěnovky do jeho profilu získáme lůžko, na němž lze zaspat i noční vlnobití. Faktem je, že kokpit je velmi prostorný, a ze srovnání s většinou konkurenčních výrobků vychází jako větší. Právě dostatek místa v kokpitu je také důležitý z hlediska využití lodě při závodech, kdy při manévrech je třeba součinnost několika členů posádky. Tato loď se závodů zúčastňuje pravidelně už druhou sezónu. Výsledky, kterých dosáhla v kvalitní konkurenci, která se zvláště letos na vodě schází, dokladují, že její sportovní ambice nejsou jen papírovými předpoklady. 1998: MČR Lipno 3.místo, Nové Mlýny 1. místo, 24h nonstop Lipno 2. místo; 1999: Nové Mlýny "Kapitánská čepice" 1. místo, Modrá stuha Lipna 4. místo, 24h nonstop Lipno 3. místo.
První loď podrobenou redakčnímu testu je třeba i po dvou letech označit jako zdařilou. Dva roky plaveb za různých podmínek o dovolených či na závodech jsou samozřejmě poznat na přiměřeném opotřebení. To se jeví jako zcela normální. Paluba ani kokpit nenesou nadměrné stopy stárnutí materiálu a drobným škrábancům a oděrkám se nevyhne ani sebeopatrnější majitel lodi. Exteriér TOBAGA působí podle mého názoru stále velmi vyváženým dojmem a jeho plavební vlastnosti je, myslím, možno označit stále za nadprůměrné. Svým charakterem se hodí pro sportovně založené sladkovodní jachtaře, kteří si rádi na závodech změří síly s ostatními, i když využití pro dovolenou i na moři jak ukazuje zkušenost je přinejmenším vhodné. V této souvislosti je ale potřeba volit buď loď kýlovou, nebo verzi s posuvným kýlem, ploutvová verze by měla spíše zůstat pro použití na sladkých vodách. AVAR YACHT dodává pro Tobago zvlášť upravený vlek, na kterém se v nakloněné poloze vejde do předpisových 2,5m šíře, a tak ani doprava po evropských silnicích není žádný problém. V každém případě TOBAGO poskytuje dobrou protihodnotu investovaným penězům (za ceníkovou cenu je loď plně provozuschopná), a tak není divu, že mnoho jachtařů ani dnes neodolá pokušení.
Technické parametry:
Typ lodě: | AVAR TOBAGO | |
Konstruktér: | Andrzej Skrzat | |
Celková délka: | 7,85 | m |
Délka trupu: | 7,85 | m |
Délka vodorysky: | 6,75 | m |
Celková šířka: | 2,87 | m |
Šířka vodorysky: | 2,14 | m |
Minimální ponor: | 0,35 | m |
Maximální ponor: | 1,45 | m |
Maximální ponor kýlová verze: | 1,00 | m |
Celková hmotnost: | 1.300 | kg |
Délka stěžně: | 10,00 | m |
Výška stěžně nad vodou: | 11,20 | m |
Genua: | 12,0 | m2 |
Kosatka: | 10,0 | m2 |
Bouřková kosatka: | 5,0 | m2 |
Hlavní plachta: | 18,0 | m2 |
Spinakr: | 30,00 | m2 |
Blistr: | 40,00 | m2 |
Ploutvová verze - váha ploutve: | ca. 80 | kg |
Vnitřní zátěž: | ca. 450 | kg |
Verze se zasouvacím kýlem - váha kýlu: | ca. 300 | kg |
Vnitřní zátěž: | ca. 200 | kg |
Verze s pevným kýlem - váha kýlu: | ca. 500 | kg |
Balast/kýlová verze/: | 300 | kg |
Motor: závěsný, | max. 8 | HP |
vestavný | max. 10 | HP |
Nádrž na pohonné hmoty: není standardně montována |
Nádrž na pitnou vodu: není standardně montována, max. 150l |
Počet kójí: | 4 | |
Výška v kajutě: | 165 | cm |
Základní cena FCO výrobce: | 642.399,- | Kč |
Petr Zajíček