Naši pravidelní čtenáři vědí, že náš časopis sleduje přípravy české lodi a posádky na oslavu příchodu tisíciletí - Tall Ships 2000. Této mezinárodní události se za Český jachtklub a Českou republiku zúčastní loď Hébé III, která byla slavnostně spuštěna na vodu a pokřtěna dne 18. prosince 1999. Z této události přinášíme reportáž spojenou s redakčním minitestem.
Přesně v půlce prosince jsme vyjeli z Prahy do jihofrancouzského Hyeres, místa známého z pořádání mnoha významných jachtařských závodů, abychom se s touto krásnou lodí seznámili.Vzhledem k tomu, že majitel lodi, kapitán Jarda Havelka, měl v úmyslu ihned poté odplout do nedalekého Janova, museli jsme s sebou vézt spoustu věcí, což způsobilo potíže na švýcarských hranicích. Jejich ostražití strážci se zdráhali uvěřit, že jedeme k moři na loď.
Po příjezdu jsme se ihned pustili do práce. Bylo třeba zkompletovat a zprovoznit jednotlivé systémy, namontovat a zkontrolovat vybavení, uložit zásoby a postavit stěžeň. Tyto úkoly představovaly několik dnů práce pro nás a zaměstnance místního zástupce firmy Jeanneau. Toho jsem využil k důkladné prohlídce lodi.
Hébé III je tříkajutová regatová loď. Její konstruktér jí dal do vínku vzhledem k jejímu sportovnímu duchu především účelnost, ta však není zbytečně na úkor komfortu. Všechny kajuty jsou bohatě vybaveny úložnými prostory a skýtají dostatek místa pro dvě dospělé osoby. Koupelna je prostorná a velmi světlá vzhledem k nezvykle velké okenní ploše. K dispozici je samozřejmě WC a sprcha s teplou vodou. V salónu je na pravoboku umístěna pod schody kuchyň do tvaru L s výkyvným dvouvařičem a troubou, mrazákem a dvoudřezem. Výrobce v základním provedení pro tuto verzi nedodává nožní pumpu na mořskou vodu, a tak bylo potřeba do lodi vyvrtat díru. Vzhledem k použitým materiálům s vysokou odolností musely být použity speciální vrtáky. Na pravoboku dále najdeme jídelní stůl s místem pro pohodlné sezení šesti osob /vejde se i víc/ a na levoboku pak navigační kout řešený dvěma protilehlými křesílky s navigačním stolem. U kapitánského pracoviště je dost místa pro nezbytné navigační přístroje, mapy a další pomůcky. Kapitán má také v bezprostřední blízkosti k dispozici lodní knihovnu a bar.
Nejvýrazněji se tato verze /pokud je na vodě a není vidět laterál/ liší takeláží a kováním na palubě. Už v kokpitu "vadí" kolejnice vozíku otěže hlavní plachty a spousta ovládacích lan a stoperů na nástavbě je ohromující. Samotná kompletace byla komplikovaná i pro firemní zaměstance, zvyklé obyčejně strojit turistické lodě. Hébé III je vybavena třemi páry vinšen Harken. Také způsob vedení lan je přizpůsoben jasně svému účelu. Refování hlavní plachty má dva stupně a je ovládáno vždy jedním lanem z kokpitu. Kosatku naproti tomu refovat nelze a je proto nutno ji vždy vyměňovat podle potřeby. Její rychlé vytažení na šestnáct metrů vysoký závodní stěžeň dá ve větru pořádně zabrat. Veškeré kování a kladky na lodi, kterých jsme napočítali třicetšest, jsou v závodním provedení a dodala je firma Harken.
Při naší testovací plavbě foukalo 12-15m/s a bylo jasno, slunečno. Teplota vzduchu přes den byla díky Sluníčku přijatelná a zátoka plná plachetnic různých velikostí od Optimistů, kteří trénovali kolem bóje po kajutovky na zimní projížďce. Hébé III po vytažení plachet nikoho nenechala ani na okamžik na pochybách o tom, že se jedná o ostrou regatovku. I když se jednalo o její první plavbu, kdy na palubě bylo celkem jedenáct osob, které se přes veškerou snahu navzájem nesnadno vyhýbaly, byla plavba krásným zážitkem. Loď je na kormidle velice živá, snadno ovladatelná a jeví se jako velmi rychlá. Při plavbě jsme zkoušeli obě kosatky. Nejprve šla nahoru bouřková. S plnou hlavní plachtou loď nádherně stoupala a zdála se být vzhledem k náklonu optimálně oplachtěná. Pak šla nahoru pracovní, 100% gena a teprve teď se loď rozjela naplno, aniž by se náklon dále markantně zvětšoval. V každém případě je nutno takovouto loď nejdříve dokonale poznat, vyladit takeláž a pak lze, myslím, oprávněně čekat nadprůměrné parametry.
Kapitán a posádka Hébé III mají do startu v dubnu 2000 před sebou ještě mnoho práce, zařizování a tréninkových mil do startovního výstřelu, který se nezadržitelně blíží. Za náš časopis chci popřát všem, kteří se na tomto projektu podílejí hodně zdaru. Jejich přípravy budeme nadále na našich stránkách sledovat. Lodi Hébé III pak k jejímu křtu přeji jak se patří mnoho uplutých námořních mil, alespoň stopu vody pod kýlem a vždy šťastný návrat do domovského přístavu.
Petr Zajíček