logo.gif (5938 bytes)
 OBSAH
 CO NOVÉHO
 ELEKTRONIKA
 CHARTER
 LODĚ
 LODNÍ MOTORY
 OBLEČENÍ
 PLAVBY
 PŘÍSLUŠENSTVÍ
 TEORIE
 TESTY LODÍ
 VRAKY
 ZÁVODĚNÍ
 O RÉČKU
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  blikmajak.gif (1222 bytes)  Zpráva z II. české námořní rallye


Už druhý ročník prestižního závodu námořních kajutových plachetnic v Chorvatsku pod názvem Česká námořní rallye patří historii. Úvodem se sluší poznamenat pro ty, kteří o závodu zatím mnoho neslyšeli, že ačkoli nese v názvu slovo rallye, které bývá spojováno spíše se společenským setkáním jachtařům, v tomto případě se jedná o plnohodnotný závod. To nakonec dokládá i fakt, že byl registrován Českým svazem jachtingu a ohodnocen koeficient
em 4.

Na startu se letos sešlo 26 šestičlenných posádek, které startovaly na lodích ELAN 31 a 33 a mimo soutěž loď ELAN 431 hlavního sponzora Rally firmy ELAN s chorvatskou ženskou posádkou. Hlavním organizátorem už druhého ročníku a zároveň duchovním otcem myšlenky samotné je brněnská firma TPS CENTRUM. Ta zastupuje v České republice hlavního sponzora závodu slovinskou firmu ELAN a zároveň je mnohým známa jako zprostředkovatel pronájmu plachetnic v Chorvatsku. Lidé z TPS CENTRA se svého úkolu zhostili opravdu bezchybně. Díky jejich výborné znalosti místních podmínek a pečlivé přípravě lze říci, že organizace rallye, kterého se letos účastnilo na 160 závodníků ani jednou nezaskřípala. Sponzor letošního ročníku, firma FAST STRIKE, velkoobchod nápoji vybavil posádky energetickými nápoji ze svého sortimentu a věnoval ceny do doprovodných soutěží.

Všechny závodníky čekala trasa dlouhá cca 120 námořních mil, která byla rozdělena do šesti etap. Doprovod startovnímu poli tvořily dvě shodné lodě ELAN 431, které sloužily jako zázemí pořadatelů a na palubách nesly jedna technického ředitele, pana ing. T. Stejskala a hlavního rozhodčího p. ing. P. Sládečka, druhá pak vedoucího technického zabezpečení závodu, p. ing. P. Stejskala s moderátorem JUDr.V. Žmolíkem. Pro zajištění lékařské první pomoci byl zvolen motorový člun Bayliner 2355 s ředitelem závodu, p. Branko Dolhar ve funkci kapitána. Zbývající doprovodná loď ELAN 38 sloužila jako základna pro výpočetní centrum odkud byly průběžně prostřednictvím sítě internet předávány zprávy na stránky domény YACHTING CZ.

Po bezproblémovém převzetí lodí byl v sobotu večer v maríně Zlatna Luka závod slavnostně zahájen. Flotila vyplula v neděli 11. října ráno z mateřského přístavu Sukošan na první etapu dlouhou 21 mil do Hraminy. Poté, co se roztrhaly temné mraky na ranní obloze, začalo svítit i sluníčko a za mírného severního větru se vydalo všech 26 lodí na cestu. Hlavní rozhodčí postavil start proti větru mezi oběma doprovodnými loděmi. Návětrnou bóji tvořil motorový člun. Po krátké stoupačce lodě otočily motorák a na zadní vítr se spinakrem pokračovaly až do cíle etapy, která byla nakonec pro slábnoucí vítr zkrácena. Krásného počasí - teplota vzduchu 26°C, vody 22°C - využily některé posádky ke koupání v romantických a touto dobou zcela vylidněných dalmátských zátokách. Se soumrakem již závodní lodě kotvily v maríně Hramina na Murteru. Večer po dojezdu každé etapy čekalo posádky slavnostní vyhlášení výsledků spojené s předáním diplomů a cen věnovaných firmami AVAR Yacht, Mikulas Maritime, interhotel HORIZONT v Peci pod Sněžkou a hotelem Prachárna v Olomouci. V první etapě se na prvních třech místech umístily posádky kpt. F. Starého, T. Daňka, P. Mikuláše.

V pondělí byla odstartována 2. etapa, která pro slabý vítr musela být výrazně zkrácena. Namísto zamýšleného startu v prostoru severního okraje Murteru se startovalo až v prostoru pod ostrovem Žirje, prakticky na dohled od cíle v Kremiku. Opakovalo se prakticky totéž jako při startu 1. etapy. Vál slabý až mírný severní vítr, teplota vzduchu za krásného slunečného dne dosahovala 26°C. Po krátké stoupačce od startovní linie k ostrůvku Hrbošnjak se pokračovalo až do cíle na spinakry. První lodě dosáhly cíle se západem slunce. V této etapě se na první místech umístily lodě kpt. T. Daňka, P. Mikuláše, F. Starého. Večer po dojezdu etapy využívaly posádky závodních lodí volný čas k přípravě lodí a vymýšlení taktiky do další etapy.

Úterní ráno přivítalo účastníky II. české námořní rallye šedou oblohou a větrem, který v dobře chráněném přístavu dával tušit, že tentokrát posádky prověří tvrdší podmínky. Po každodenní krátké poradě kapitánů s hlavním rozhodčím se závodníci vydali na start třetí etapy, která vedla z prostoru před marínou Kremik po otočce návětrného majáku Hr. Mulo na zaďák k ostrovu Veli Drvenik, který lodě točily levobokem, zpět na stoupačku do prostoru cíle, který byl postaven v prostoru před marínou Rogoznica. Průběh etapy poznamenal čerstvý severní vítr. Krátce po startu zeslábl a po chvíli se uklinilo i moře. Startovní pole se značně roztáhlo a vedoucí lodě získaly velký náskok. Tou dobou se objevilo opět slunce a rozzářilo vytažené spinakry. Etapa, kerá se tou dobou zdála být již rozhodnuta získala na dramatičnosti poté, co vedoucí lodě byly dojety zbytkem startovního pole na poryvy čerstvého zadního větru. Při obeplouvání ostrova Veli Drvenik nevydržel dvěma posádkám přední stěh a tak musely etapu vzdát. Díky duchapřítomnosti posádek byly stěžně provizorně upevněny a lodě dojely bezpečně do maríny pomocí motoru. Do cíle této etapy dojely na prvních místech lodě vedené kpt. M. Zezulou, F. Vachelem a P.Mikulášem.

 

Marína Rogoznica je zřejmě nejmodernější na dalmátském pobřeží a byla otevřena teprve letos. Tam se ve středu ráno na molu mezi závodníky objevili pracovníci charterové firmy ANDIS, které závodící lodě patřily a s typicky chorvatským pracovním elánem se pustili do opravy poškozených předních stěhů. Krátce po poledni pořadatelé dostali upozornění, že prostor před marínou bude odpoledne uzavřen z důvodů vojenského cvičení. Všechny posádky, vyjma těch které opravovaly, proto rychle opustily marínu a přesunovaly se do prostoru startu. Cestou startovní pole hlídal vojenský člun, který manévroval v bezprostřední blízkosti a vymezoval zakázané pásmo. V maríně nakonec do večera bez možnosti vyplout zůstala loď pořadatelů, motorový člun a dvě závodní lodě dokončující opravu.

V prostoru před přístavem Primošten se zatím chystal start další etapy. Foukal chladný severní vítr o síle 4° podle Beaufortovy stupnice, který sliboval dobré závodní podmínky. Už tradičně se krátce po strartu objevilo i sluníčko. Trasa vedla Zlarinským kanálem k Vodici, kde měl být postaven cíl. Ten den bohužel stihla rallye smůla ještě jednou. Na pořadatelské lodi došlo k poruše motoru a během několika minut došlo k selhání motoru i na zbývající doprovodné lodi. Za situace, kdy dvě doprovodná plavidla byla uvězněna v Rogoznici a další dvě byla odkázána na plachty uprostřed závodního pole, se projevila naplno atmosféra v duchu fair play, která vládla po celou dobu rallye. Závodníci, kteří dojeli na prvních místech do prostoru před marínu ve Vodici, vytvořili improvizovanou cílovou čáru. Na pozdější poradě kapitánů byla tato etapa uznána za platnou drtivou většinou, když jako jediný proti hlasoval spravedlivý hlavní rozhodčí. Na prvních místech se tedy umístily lodě kpt. F.Starého, M. Štikara a M. Zezuly.

Předposlední etapa vedla závodní pole za slabého protivětru do Hraminy. Teplota vzduchu opět dosahovala příjemných 25°C a za sluncem prozářeného odpoledne závodní lodě bez problémů dorazily do cíle. Na prvních místech se umístily lodě kpt. M.Štikara, F.Starého a F. Vachela. Na čtvrteční večer byl naplánován piknik a losování výherců ankety pro návštěvníky internetových stránek rallye na adrese YACHTING CZ. Firma provozující tento server dodávala z doprovodné lodě startujícím jachtařům po celou dobu konání rallye přesné meteorologické informace ve formě satelitních snímků z internetu. V příjemných prostorách restaurace v maríně byla podávána večeře sestávající ze třech chodů plných chorvatských mořských specialit a typického vína. U stolů se rovíjely plány a v přátelské atmosféře a hudbě se diskuze protáhly do pozdního večera.

Poslední etapa směřovala do Sukošanu a byla odstartována za krásného slunečného dne. Protože až do projetí cílem bylo pořadí na prvních místech otevřené, bojovaly vedoucí posádky ve slabém protivětru doslova o každý metr. V této etapě zvítězila posádka kapitána L.Sejkory. Na druhém místě dojela posádka kpt. F.Starého, která si svým přesvědčivým výkonem zajistila zároveň celkové prvenství. Na třetím místě dojela posádka kpt. T. Daňka. V celkovém pořadí se pak na druhém místě umístlila posádka kpt. Martina Štikara a třetí byla vyhodnocena posádka kpt. Petra Mikuláše. Vítězná posádka získala pohár Rallye a hlavní cenu - týdenní pobyt na nejnovější plachetnici ELAN 333. Druhá posádka v pořadí obdržela 6 párů lyží a posádka třetí lodě získala hodnotné upomínkové předměty. Ceny věnovala firma ELAN.

Česká námořní rallye tedy letos úspěšně skončila a patří neodvratně historii. V žádném případě však do budoucna nekončí. Její třetí ročník začali pořadatelé z TPS CENTRA plánovat téměř okamžitě. Akce, jejíž vydařený průběh podpořený navíc letos mimořádnou přízní počasí, vysoce ocenili všichni účastníci. Nezvratně tak prokázala, že má v českém jachtingu své pevné místo. Jejím pořadatelům a organizátorům patří mimo jiné dík za to, že nemalou měrou přispívají k propagaci jachtingu u nás a dobrého jména českých jachtařů v zahraničí. Závěrem lze si jen snad přát, aby příští, již třetí ročník České námořní rallye proběhl alespoň stejně úspěšně.

Petr Zajíček