Už druhý ročník prestižního závodu námořních kajutových plachetnic v Chorvatsku
pod názvem Česká námořní rallye patří historii. Úvodem se sluší poznamenat pro
ty, kteří o závodu zatím mnoho neslyšeli, že ačkoli nese v názvu slovo rallye,
které bývá spojováno spíše se společenským setkáním jachtařům, v tomto
případě se jedná o plnohodnotný závod. To nakonec dokládá i fakt, že byl
registrován Českým svazem jachtingu a ohodnocen koeficient em 4.
Na startu se letos sešlo 26
šestičlenných posádek, které startovaly na lodích ELAN 31 a 33 a mimo soutěž loď
ELAN 431 hlavního sponzora Rally firmy ELAN s chorvatskou ženskou posádkou. Hlavním
organizátorem už druhého ročníku a zároveň duchovním otcem myšlenky samotné je
brněnská firma TPS CENTRUM. Ta zastupuje v České republice hlavního sponzora závodu
slovinskou firmu ELAN a zároveň je mnohým známa jako zprostředkovatel pronájmu
plachetnic v Chorvatsku. Lidé z TPS CENTRA se svého úkolu zh ostili opravdu bezchybně. Díky jejich výborné znalosti
místních podmínek a pečlivé přípravě lze říci, že organizace rallye, kterého
se letos účastnilo na 160 závodníků ani jednou nezaskřípala. Sponzor letošního
ročníku, firma FAST STRIKE, velkoobchod nápoji
vybavil posádky energetickými nápoji ze svého sortimentu a věnoval ceny do
doprovodných soutěží.
Všechny závodníky čekala trasa dlouhá
cca 120 námořních mil, která byla rozdělena do šesti etap. Doprovod startovnímu
poli tvořily dvě shodné lodě ELAN 431, které sloužily jako zázemí pořadatelů a
na palubách nesly jedna technického ředitele, pana ing. T. Stejskala a hlavního
rozhodčího p. ing. P. Sládečka, druhá pak vedoucího technického zabezpečení
závodu, p. ing. P. Stejskala s moderátorem JUDr.V. Žmolíkem.
Pro zajištění lékařské první pomoci byl zvolen motorový člun Bayliner 2355 s
ředitelem závodu, p. Branko Dolhar ve funkci kapitána. Zbývající doprovodná loď
ELAN 38 sloužila jako základna pro výpočetní centrum odkud byly průběžně
prostřednictvím sítě internet předávány zprávy
na stránky domény YACHTING CZ.
Po bezproblémovém převzetí lodí byl v
sobotu večer v maríně Zlatna Luka závod slavnostně zahájen. Flotila vyplula v
neděli 11. října ráno z mateřského přístavu Sukošan na první etapu dlouhou 21
mil do Hraminy. Poté, co se roztrhaly temné mraky na ranní obloze, začalo svítit i
sluníčko a za mírného severního větru se vydalo všech 26 lodí na cestu. Hlavní
rozhodčí postavil start proti větru mezi oběma doprovodnými loděmi. Návětrnou
bóji tvořil motorový člun. Po krátké stoupačce
lodě otočily motorák a na zadní vítr se spinakrem pokračovaly až do cíle etapy,
která byla nakonec pro slábnoucí vítr zkrácena. Krásného počasí - teplota vzduchu
26°C, vody 22°C - využily některé posádky ke koupání v romantických a touto dobou zcela vylidněných dalmátských
zátokách. Se soumrakem již závodní lodě kotvily v maríně Hramina na Murteru.
Večer po dojezdu každé etapy čekalo posádky slavnostní vyhlášení výsledků
spojené s předáním diplomů a cen věnovaných firmami
AVAR Yacht, Mikulas Maritime, interhotel HORIZONT v Peci pod Sněžkou a hotelem
Prachárna v Olomouci. V první etapě se na prvních třech místech umístily posádky
kpt. F. Starého, T. Daňka, P. Mikuláše.
V pondělí byla odstartována 2. etapa,
která pro slabý vítr musela být výrazně zkrácena. Namísto zamýšleného startu v
prostoru severního okraje Murteru se startovalo až v prostoru pod ostrovem Žirje,
prakticky na dohled od cíle v Kremiku. Opakovalo se prakticky totéž jako při startu 1.
etapy. V ál slabý až mírný severní vítr, teplota
vzduchu za krásného slunečného dne dosahovala 26°C. Po krátké stoupačce od
startovní linie k ostrůvku Hrbošnjak se pokračovalo až do cíle na spinakry. První
lodě dosáhly cíle se západem slunce. V této etapě se na první místech umístily lodě kpt. T. Daňka, P. Mikuláše, F.
Starého. Večer po dojezdu etapy využívaly posádky závodních lodí volný čas k
přípravě lodí a vymýšlení taktiky do další etapy.
Úterní ráno přivítalo účastníky
II. české námořní rallye šedou oblohou a větrem, který v dobře chráněném
přístavu dával tušit, že tentokrát posádky prověří tvrdší podmínky. Po
každodenní krátké poradě kapitánů s hlavním rozhodčím se závodníci vydali na
start třetí etapy, která vedla z prostoru před marínou Kremik po o točce návětrného majáku Hr. Mulo na zaďák k ostrovu Veli
Drvenik, který lodě točily levobokem, zpět na stoupačku do prostoru cíle, který byl
postaven v prostoru před marínou Rogoznica. Průběh etapy poznamenal čerstvý severní
vítr. Krátce po startu zeslábl a po chvíli se
uklinilo i moře. Startovní pole se značně roztáhlo a vedoucí lodě získaly velký
náskok. Tou dobou se objevilo opět slunce a rozzářilo vytažené spinakry. Etapa,
kerá se tou dobou zdála být již rozhodnuta získala na dramatičnosti poté, co vedoucí lodě byly dojety zbytkem startovního pole na poryvy
čerstvého zadního větru. Při obeplouvání ostrova Veli Drvenik nevydržel dvěma
posádkám přední stěh a tak musely etapu vzdát. Díky duchapřítomnosti posádek
byly stěžně provizorně upevněny a lodě dojely
bezpečně do maríny pomocí motoru. Do cíle této etapy dojely na prvních místech
lodě vedené kpt. M. Zezulou, F. Vachelem a P.Mikulášem.
Marína Rogoznica je zřejmě nejmodernější na dalmátském
pobřeží a byla otevřena teprve letos. Tam se ve středu ráno na molu mezi závodníky
objevili pracovníci charterové firmy ANDIS, které závodící lodě patřily a s
typicky chorvatským pracovním elánem se pustili do opravy poškozených předních
stěhů. Krátce po poledni pořadatelé dostali upozornění, že prostor před marínou bude odpoledne uzavřen z důvodů vojenského cvičení.
Všechny posádky, vyjma těch které opravovaly, proto rychle opustily marínu a
přesunovaly se do prostoru startu. Cestou startovní pole hlídal vojenský člun, který
manévroval v bezprostřední blízkosti a vymezoval
zakázané pásmo. V maríně nakonec do večera bez možnosti vyplout zůstala loď
pořadatelů, motorový člun a dvě závodní lodě dokončující opravu.
V prostoru před přístavem Primošten se
zatím chystal start další etapy. Foukal chladný severní vítr o síle 4° podle
Beaufortovy stupnice, který sliboval dobré závodní podmínky. Už tradičně se
krátce po strartu objevilo i sluníčko. Trasa vedla Zlarinským kanálem k Vodici, kde
měl být postaven cíl. Ten den bohužel stihla rallye smůla ještě jednou. Na pořadatelské lodi došlo k poruše motoru a během několika
minut došlo k selhání motoru i na zbývající doprovodné lodi. Za situace, kdy dvě
doprovodná plavidla byla uvězněna v Rogoznici a další dvě byla odkázána na plachty
uprostřed závodního pole, se projevila naplno
atmosféra v duchu fair play, která vládla po celou dobu rallye. Závodníci, kteří
dojeli na prvních místech do prostoru před marínu ve Vodici, vytvořili improvizovanou
cílovou čáru. Na pozdější poradě kapitánů byla tato etapa uznána za platnou
drtivou většinou, když jako jediný proti hlasoval
spravedlivý hlavní rozhodčí. Na prvních místech se tedy umístily lodě kpt.
F.Starého, M. Štikara a M. Zezuly.
Předposlední etapa vedla závodní pole
za slabého protivětru do Hraminy. Teplota vzduchu opět dosahovala příjemných 25°C a
za sluncem prozářeného odpoledne závodní lodě bez problémů dorazily do cíle. Na
prvních místech se umístily lodě kpt. M.Štikara, F.Starého a F. Vachela. Na
čtvrteční večer byl naplánován piknik a losování výherců ankety pro návštěvníky internetových stránek rallye na adrese
YACHTING CZ. Firma provozující tento server dodávala z doprovodné lodě startujícím
jachtařům po celou dobu konání rallye přesné meteorologické informace ve formě
satelitních snímků z internetu. V příjemných
prostorách restaurace v maríně byla podávána večeře sestávající ze třech chodů
plných chorvatských mořských specialit a typického vína. U stolů se rovíjely
plány a v přátelské atmosféře a hudbě se diskuze protáhly do pozdního večera.
Poslední etapa směřovala do Sukošanu a
byla odstartována za krásného slunečného dne. Protože až do projetí cílem bylo
pořadí na prvních místech otevřené, bojovaly vedoucí posádky ve slabém
protivětru doslova o každý metr. V této etapě zvítězila posádka kapitána L.Sejkory. Na druhém místě dojela posádka kpt. F.Starého,
která si svým přesvědčivým výkonem zajistila zároveň celkové prvenství. Na
třetím místě dojela posádka kpt. T. Daňka. V celkovém pořadí se pak na druhém
místě umístlila posádka kpt. Martina Štikara a
třetí byla vyhodnocena posádka kpt. Petra Mikuláše. Vítězná posádka získala
pohár Rallye a hlavní cenu - týdenní pobyt na nejnovější plachetnici ELAN 333.
Druhá posádka v pořadí obdržela 6 párů lyží a posádka třetí lodě získala
hodnotné upomínkové předměty. Ceny věnovala firma ELAN.
Česká námořní rallye tedy letos
úspěšně skončila a patří neodvratně historii. V žádném případě však do
budoucna nekončí. Její třetí ročník začali pořadatelé z TPS CENTRA plánovat
téměř okamžitě. Akce, jejíž vydařený průběh podpořený navíc letos
mimořádnou přízní počasí, vysoce ocenili všichni účastníci. Nezvratně tak
prokázala, že má v českém jachtingu své pevné místo. Jejím pořadatelům a
organizátorům patří mimo jiné dík za to, že nemalou měrou přispívají k
propagaci jachtingu u nás a dobrého jména českých
jachtařů v zahraničí. Závěrem lze si jen snad přát, aby příští, již třetí
ročník České námořní rallye proběhl alespoň stejně úspěšně.
Petr Zajíček |