logo.gif (5938 bytes) Regatta Lipno 1999
 OBSAH
 CO NOVÉHO
 ELEKTRONIKA
 CHARTER
 LODĚ
 LODNÍ MOTORY
 OBLEČENÍ
 PLAVBY
 PŘÍSLUŠENSTVÍ
 TEORIE
 TESTY LODÍ
 VRAKY
 ZÁVODĚNÍ
 O RÉČKU
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  blikmajak.gif (1222 bytes) 
MAXI - ONE - DESIGN

      Od letošního roku má také jachting svoji Grand prix. Jedná se o sérii závodů během nichž přední světové posádky bojují o zisk titulů mistrů světa. To vše se odehrává v nejatraktivnějších jachtařských lokalitách na nepřehlédnutelných 80 stop dlouhých jachtách.

      Začátek nebyl zdaleka jednoduchý. Pierre Fehlmann měl velký plán. Jeho snem bylo uspořádat závod kolem světa na lodích Maxi-one-design, tzv. Grand Mistral Race Projekt se však nezdařil a lodě byly stejně jako mnoho dalších závodních speciálů odstaveny. Plachetnice navržené čistě pro závodění byly velmi drahé a jejich zkonstruování proběhlo pouze díky podpoře francouzské vlády.

      Fehlmann se však tímto nezdarem nenechal zaskočit. Spojil se s Ludde Ingvallem a několika bankovními domy a nový projekt je na světě. Závodníci na lodích Maxi-one-design budou bojovat v sérii závodů Addeco World Championship. Celý seriál se svým pojetím velmi podobá automobilovým závodům formule 1. Jednotlivé regaty jsou pořádány v různých centrech jachtařského dění a celkový vítěz je vyhlášen po posledním závodě sezóny.

      Startovní pole tvoří osm lodí s nejlepšími světovými posádkami. Maxi-one-design je 24,5m dlouhá,má 36m vysoký stěžeň, hlavní plachtu o ploše 185m2 a spinakr 550m2. Pod plnými plachtami tato loď dosahuje rychlosti přes 25 uzlů. Slavným designerem této lodi není nikdo jiný než Novozélanďan Bruce Farr, který navrhl tuto loď pro osmnáctičlennou posádku.

      Zapůjčení lodi je placeno sponsory jednotlivých posádek a činí 200 000 Sfr. na celou sérii závodů (cena bez plachet). Na konci čeká závodníky nejen velkolepý program, ale také šek pro vítěze v hodnotě 600 000 Sfr, pro druhou posádku 300 000 Sfr a 100 000 Sfr pro třetí.

      Vidět jednu tuto plachetnici v akci je krásným zážitkem, ale pozorovat celé závodní pole v těsných soubojích za silného větru je nezapomenutelný zážitek. To se poštěstilo posádkám českých 49erů během největšího světového svátku jachtingu v německém Kielu. Oba naše 49er týmy (SIPRAL a IPS) trénovaly ve větru 10m/s nedaleko startu lodí Maxi-one-design. A jak dopadlo rychlostní srovnání? V kursu k návětrné bóji jely obě třídy téměř stejně rychle, ale Maxi jachty pluly ostřeji. Po vytažení asymetrických spinakrů měli 49ery nepatrně navrch, avšak oproti obřím plachetnicím působily jako dětské hračky.
Kapitáni na Maxi-one-design
Hans Bauscholte(Belgian Synphony)BEL
Ross Field(R.F.Yachting)NZL
Guido Maisto(Seac Banche)ITA
Ernesto Bertarelli(Alinghimax)SUI
Ludde Ingvall(Nicorette)SWE
Jules Mazars(Le Defe Bouygues Telecom)FRA
Geoff Meek(Rainbow Magic)RSA
Marc Pajot(Fast 2000)EUR


David Křížek