Před každým závodem si klademe otázku, jak ještě více zrychlit naši loď. Jedním s faktorů může být váha a její účinnější využití. Váhu je třeba snížit na minimum, správně rozmístit a efektivně využít.
Na každé lodi, ať už plachtíte na Optimistu či kajutové plachetnici, lze využít váhy ve Váš prospěch a loď zrychlit. Loď musí mít minimální hmotnost, kterou Vám dovolují pravidla. Musí být lehká na koncích a mít váhu soustředěnou ve středu těžiště, tedy v ploutvové skříni nebo nad kýlem. To jak můžete s váhou pohybovat záleží na pravidlech třídy a na konstrukci lodě. Cílem tedy je, udělat vše, co je ve vašich silách.
Zimní příprava
V zimních měsících máme ideální šanci zredukovat váhu naší lodi. Nejprve je třeba loď dobře uskladnit. Ujistíme se, že v komorách nezůstala ani kapka vody. Loď poté umístíme do suché větratelné místnosti s vytápěním. V ideálním případě necháme v místnosti cirkulovat teplý vzduch. Když je loď dokonale vysušená, můžeme přistoupit praktickým úpravám. U starších dřevěných lodí je na trup často navršeno několik vrstev nátěru. Ten je třeba zbrousit až na dřevo a loď znovu nastříkat. Pozor - jen nezbytně nutnou vrstvu. Dále je možno v rámci pravidel upravit některá předimenzovaná místa v kokpitu. Uchycení vantů či patu stěžně však raději zanechejte v původním stavu. pokud ovšem nevyžadují opravu. Pro snížení váhy je též vhodné vyměnit staré, již méně funkční a poruchové kování, za nové, které je často pevnější a funkčnější. Navíc je vyrobeno z nových konstrukčně lehkých materiálů. Také se ujistěte, zda provázky na vaší lodi nejsou zbytečně předimenzované a příliš dlouhé. Čím je mokrý provaz delší, tím je také těžší a snadněji se zamotá.
Během závodu
Ujistěte se zda jsou na lodi pouze věci potřebné k závodu. Vše ostatní nechejte v přístavu. Pokud se vydáváte na delší plavbu zajistěte, aby věci v kokpitu byly chráněny před namočením. Nejen, že se do mokrého oblečení špatně obléká, ale vše nasáklé vodou velmi ztěžkne a této zátěže se jen velmi pomalu zbavujete. Také matrace, pokud je vůbec nutné je sebou vézt, chráníme igelitem proti nasáknutí. Jestliže plujeme na velké lodi a máme před sebou dlouhý úsek na jednom boku, ujistíme se o správném rozmístění váhy. Za větrného počasí musí být těžké pytle s plachtami vždy na návětrném boku. Také spíci část posádky musí odpočívat v návětří, nemluvě o bdícím zbytku týmu.
Pokud vás čekají jen krátké denní okruhové rozjížďky, vaše potřeby se výrazně snižují. Na vodu si berete pouze jedno oblečení a v chladnějším počasí nepromokavou či flísovou bundu na zahřátí mezi rozjížďkami. Nikdy však nesmíme zapomenou na dostatek tekutin. Toto je jediná váha na které se nevyplácí šetřit. Ve větrných dnech bereme na vodu pouze bouřkové a střední oplachtění. Stejně tak i za slabého větru, pokud není jiná předpověď, naložíme pouze velké a střední oplachtění.
Po dojezdu do přístavu usušíme plachty, rozvěsíme otěžová lana a vyčistíme loď, aby byla připravena na další den.
Váha posádky
Všechny závodní plachetnice mají stanovenou optimální váhu posádky. U Laseru je to zhruba 76-80 kg. Ujistěte se zda máte optimální váhu na vaši loď. Jestliže ne, pak začněte rychle tvrdě pracovat na snížení či na kvalitním (svalovém) zvýšení své váhy. V případě velkého váhového rozdílu, při velkých ambicích, raději změňte třídu.
U kýlových plachetnic většinou platí pravidlo, že maximálně povolená váha posádky je nejvýhodnější. Proto vždy před důležitou regatou průběžně kontrolujeme váhu týmu, a snažíme se vše načasovat tak, aby mírně hladová a dehydrovaná posádka byla na hranici povolené váhy. Vše pak završíme hostinou, aby posádka znovu nabrala přirozenou váhu a energii. Při měření na Mistrovství světa '98 třídy 49er se nám tímto způsobem podařilo s mým kosatníkem shodit a znovu nabrat 7kg. Stačilo pouze pracovat na přípravě lodi v parném dnu bez přísunu jídla a velmi omezit přísun tekutin. Do závodu však byla ještě dvoudenní rezerva na zregenerování.
U víceposádkových plachetnic určete jednoho člena, který bude stále hlídat ideální rozmístění váhy posádky. Ve větrných rozjížďkách musí být celá posádka v návětří, nad těžištěm a co možná nejtěsněji u sebe tak, aby loď snadněji překonávala vlny. Za slabého větru udržujeme stále ideální náklon lodi a umístíme váhu maximálně dopředu, abychom odlehčili záď a zmenšili smáčenou plochu. Naopak v silném větru, zejména při plavbě se spinakrem, přesouváme váhu dozadu, čímž zabraňujeme boření špičky do vln.
Ať už je redukce váhy jakkoliv důležitá, nikdy nezapomínejte na dostatek záchranných prostředků na vaší lodi.
(David Křížek - dak)
|