Letošní sezóna oblíbených závodů kajutových plachetnic na moři začala nezvykle brzo a to prvním ročníkem Velikonoční regaty, kterou pořádá Yacht-club Staré město. Pořadatelé připravili pro účstníky zajímavou trasu mezi výchozím Sukošanem a cílovým Dubrovníkem o délce 2x160Nm. Dobře připraveny byly rovněž 12ti metrové lodě SAS 39. Jako doprovodná loď byl zvolen motorový člun Adria 1000, který na své palubě kromě pořadatelů, v průběhu závodu proměnivších se v závodní komisi, hostil taktéž televizní štáb TV GIMI. Já sám jsem se účastnil VR 2000 díky shodě náhod na jedné ze závodních lodí, a tak jsem měl možnost nejlépe poznat, jaká byla.
Na sobotu, 22.4. připadlo přebírání lodí a seznámení s trasou závodu na nezbytné schůzce kapitánů v salonku restaurace v maríně Sukošan. Některé posádky vyrazily rovněž na krátký odpolední trénink. Večer pak byla oficiálně regata na slavnostním nástupu všech účastníků, kterých bylo celkem 58 konečně zahájena a závodníci se již nemohli dočkat druhého dne, kdy byl na sedmou hodinu určen start.
Krásné nedělní ráno bylo ovšem bez větru a toto počasí pak provázelo účastníky v průběhu celé regaty. Pořadatelé museli proto start o hodinu posunout. V osm hodin, za téměř úplného bezvětří bylo bez problémů odstartováno a všech osm lodí se vydalo na svou pouť do Dubrovníku. Startovní bezvětří vystřídal po chvíli mírný protivítr, který většině lodí stačil k opuštění Pašmanského kanálu. Krátce poté však opět nastalo téměř absolutní bezvětří a lodě čekaly na příchod noci v Murterském moři. Tady se podařil únik Neptunu, který využil noční brízy podél pevniny a zatímco většina lodí bezmocně stála v Žirjanském kanále, Neptun získal cenné míle náskoku. Velikonoční pondělní ráno přineslo osvěžení v podobě setkání s delfíny, kteří dováděli kolem lodí u ostrova Žirje a zvláštní zprávu závodní komise o zkrácení závodu. Cílem se tak stal přístav Korčula na stejnojmenném Dalmátském ostrově. Pak přišel i dlouho očekávaný vítr, který postrčil dosud vlastně vyrovnané startovní pole kupředu. Vanul od severovýchodu a na většině lodí se objevily spinakry. V průběhu dne vítr stále zesiloval a vanul posádkám s měnícím se kurzem stále více odzadu.
Kritickým bodem etapy, jak se ukázalo, byla halza u ostrova Sv.Klementa na konci Hvaru. Tady vítr již dosahoval v poryvech rychlosti 16-17m/s. Na zvlněném moři nezvládla halzu posádka lodě Kiša a loď Jugo se rovněž dostala do problémů při pozdním stažení spinakru. Navíc Mars spinakr roztrhal. Plavba pokračovala dál podél ostrova Ščedro a vítr začal pomalu utichat. Do cíle, který komise nakonec postavila mezi motorový člun a červenou bóji u přístavu Korčula dojely lodě v tomto pořadí: Oseka, Magla, Neptun, Mars, Venera, Jugo, Oblak. Do cíle nedojela loď Kiša, která se pro závadu na ráhně po halze vrátila na ostrov Sv. Klementa na opravu.
Hned za cílem čekala na účastníky útulná marína Korčula, kde celé startovní pole strávilo úterní odpočinkový den. Večer organizátoři regaty pozvali všechny účastníky na slavnostní večeři /čevabčiči s bramborem/ spojenou s vyhlašováním výsledků etapy a předáním cen za výkony posádek. Tak získali nejužitečnější členové posádek některou z cen TV GIMI a posádka lodi Mars dostala od redakce našeho časopisu čepice yachting.cz jako cenu útěchy za roztrhaný spinakr. To, že jachtaři jsou národ družný se opět potvrdilo, takže se oslavy na některých lodích protáhly až do rána.
To však už na posádky čekala druhá a jak se později ukázalo ještě méně větrná etapa zpět do mateřského přístavu v Sukošanu. Lodě tak čekalo na cestě zpět i po zkrácení celkem 120 Nm. Odstartováno bylo opět bez problémů v sedm hodin ráno za slabého protivětru, který postupně slábl a na konci Pelješacu lodě stály v absolutní flautě. Po hodině beznaděje vítr konečně přišel a přinesl krásné celodenní křižování podél Hvaru až k ostrovu Sv. Klimenta, kterého lodě dosáhly se soumrakem. O noční únik se opět pokusil Neptun, jehož kapitán na rozdíl od zbytku závodního pole rozhodl obeplout ostrov Sv. Klementa pravobokem. V noci opět "řádilo" bezvětří střídané proměnlivým větrem. A vyšlo to. Ráno bylo pole opět celé s výjimkou Neptuna pohomadě u Šolty, všichni opět pro změnu čekali na vítr a "nadávali" na přesnost meteorologických předpovědí zlínské firmy Orbcomm, dodávaných pravidelně na doprovodný člun na zapůjčený satelitní terminál. Vítr si ve čtvrtek vybíral dovolenou. Pole se do večera přesunulo na vánky různých směrů do prostoru před ostrov Žirje. Na lodě čekala noc a spleť ostrovů a ostrůvků kolem něj.
Většina pole se opět rozhodla projet Žirjanským kanálem. Po celou noc vál jen slabý vítr střídaný bezvětřím. Do rána celé startovní pole dorazilo k ostrovu Vrgada, kde u ústí Pašmanského kanálu začal poznenáhlu vanout nejprve boční a poté zadní vítr. Dostižen byl taktéž Neptun. Spinakry šly opět nahoru a rozpoutala se bitva o pořadí ve druhé etapě. Vítězství nakonec pro sebe získala opět posádka lodě Oseka. Na dalších místech dojely lodě v tomto pořadí: Neptun, Jugo, Venera, Mars, Magla, Oblak. Celkové výsledky Velikonoční regaty tedy vypadají takto: Oseka, Neptun, Magla, Jugo, Mars, Venera, Oblak.
A co závěrem? Ačkoliv je Velikonoční regata již třetím podnikem svého druhu pořádaným českým subjektem v Chorvatsku, je podle soudu nejen mého ale i ostatních účastníků počinem velmi chvályhodným. Pořadatelé se do práce pustili se zápalem a nadšením. Ke zdárnému průběhu příštího ročníku však mají co vylepšovat, především pokud jde o kvalitu informací. Pokud jde o organizaci samotnou, lze jí vyčítat snad nepřipravenost se kterou byly posádky organizovány ve stísněných prostorách restaurace při vyhlašování výsledků první etapy. Pro pořádek je však nutno dodat, že etapa byla zkrácena a tudíž pořadatelé museli vzít zavděk tím, co nabízela podstatně menší Korčula.
To vše ale nic neubírá na sportovní hodnotě podniku, který klade na účastníky zvýšené nároky při delších přeplavbách, kdy nakonec je podstatné jen to, co která posádka opravdu zná a dokáže. Velikonoční regata je jako závod bezesporu kvalitní a zaslouží si pokračování v příštích ročnících. K tomu, aby byly stále jenom lepší upřímně přeji jejím organizátorům mnoho zdaru.
Petr Zajíček