logo.gif (5938 bytes) Re - yachting magazine
 OBSAH
 CO NOVÉHO
 ELEKTRONIKA
 CHARTER
 LODĚ
 LODNÍ MOTORY
 OBLEČENÍ
 PLAVBY
 PŘÍSLUŠENSTVÍ
 TEORIE
 TESTY LODÍ
 VRAKY
 ZÁVODĚNÍ
 O RÉČKU
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

  blikmajak.gif (1222 bytes)  S P O R T S    B O A T S

      V několika posledních letech se dal v kategorii lehce přepravitelných plachetnic zřetelně zaznamenat výrazný posun od klasických rodinných plachetnic typu racer/cruiser k lodím jejichž výkonnost se díky použití moderních technologií jak při procesu navrhování, tak poté při samotné stavbě blíží v řadě případů k lodím o délce převyšující 10 metrů.

      Mimořádně lehká často sandwichová konstrukce, šířka do dvou a půl nebo tří metrů, spartánská nebo vůbec žádná možnost spaní v kajutě, převážně asymetrické spinakry, maximální rychlosti převyšující patnáct uzlů, to vše patří k bouřlivě rozvíjející se třídě plachetnic nazývaných pro jejich sportovní charakter SPORTSBOATS.

Stále nové konstrukce

      Protože téměř každá významná konstrukční kancelář se zabývala nebo zabývá návrhem sportovních plachetnic, je někdy nesnadné se v záplavě 5,5 až 10 metrových lodích vůbec vyznat. Nové a nové konstrukce se stále pokoušejí zaplnit segment trhu ještě neobsazený konkurencí. A tak jsou potencionálním zákazníkům nabízeny lodě "nejrychlejší", "nejlevnější", lodě s možností amatérské stavby, lodě s pohodlnější kajutou - jednoduše na co si jen jachtař vzpomene.

      Na následujících řádcích je uveden výčet těch nejznámějších sportovních plachetnic současnosti.

Banner 23, Beneteau 25, Beneteau First Class 8, Breeze 6.0, Brenta 24, Bull 7000, Cork 1720, Este 24, ESPX, Elliot 7, Gin 730, Helium 7.65, Helmsman 751, Humphreys 22, Hunter 707, International 11m, Isis 21, Jantar 26, J/24, J/80, J/90, J/92, Jensen 2000, Magic 25, Majestic 24 Racer, Melges 24, Melges 30, MK Cafe 24, MK Cafe 24 Sport, Mumm 30, Open 7.5, Projection 762, Protagonist 7.50, Reflex 21, Reflex 28, Rommel 33 Sigma 8, Sympathy 600, Thompson T7, T8, T650, T750, Tripp 26, Ufo 22, Ufo One Design, Ultimate 20, Viper 640, 7.5m One Design, 8m One Design RYA/RORC Sportsboat Rule (SBR)

      Počátkem 90.let s nástupem nových sportovních lodí nastaly potíže s jejich zařazením do stávajících handicapových pravidel. Na závodech často docházelo k paradoxům kdy lehké 7.5m dlouhé plachetnice s velkou plochou plachet určené převážně k denní plavbě závodily v jedné skupině s jednou tak delšími námořními plachetnicemi. Například Bull 7000 měl podle Channel Handicapu, určeného hlavně pro lodě typu cruiser/racer, stejný TCF(Time Correction Factor) koeficient jako Dehler 38.

      Jak se zdá po třech letech fungování, pravidlo vzešlé ze spolupráce Royal Ocean Racing Clubu a Royal Yachting Association - Sportsboat Rule (SBR) - dává šanci majitelům různých sportovních plachetnic srovnat výkonnost svých lodí. Tato kombinace Portsmouth Yardstick Systému a Channel Handicapu je již v dnešní době pravidelně vypisována na všech významných závodech kajutových plachetnic v Evropě. Obě organizace stojící při vzniku SBR mají pole působnosti rozděleno tak, že RYA vydává standardní TCF certifikáty pro lodní třídy, které mají dostatečný počet lodí a fungující lodní asociaci. Ta potvrdí, že existuje dostatečná kontrola třídových one-design pravidel (měření při závodech apod.) a RYA vydá pro celou lodní třídu TCF certifikát. Tato kategorie se nazývá Recognized One-Desig (ROD class). Jednotliví majitele vlastnící ke své lodi platný třídový certifikát vydaný asociací již poté nemusí jednotlivě žádat o svůj SBR certifikát - samozřejmě pokud svou loď nadále neupravují.

      Pro sportovní plachetnice, kterých byl zatím vyroben menší počet, vydává RORC individuální certifikáty podobným způsobem jako u IRC/Channel Handicapu. V jednoduchosti se dá říci, že majitel plachetnice po vyplnění formuláře a zaplacení odpovídajícího poplatku (v současnosti cena = 6.40 GBP x délka lodi), obdrží certifikát obsahující podle tajného algoritmu vypočítaný TCF koeficient, kterým se násobí čas potřebný k uplutí jednotlivé rozjížďky nebo etapy. Porovnání jednotlivých výsledků určuje pořadí plachetnic.

Ti úspěšnější

      V poslední době převážná většina jachtařů dává přednost z důvodu bezprostředního srovnání dovednosti posádek závodění v one-design třídách. Také v kategorii sportovních plachetnic se objevilo několik úspěšných konstrukcí, které si za poměrně krátký čas našly řadu příznivců, ať už na regionální nebo světové úrovni. Pořádají svoje mistrovství světa a Evropy, existují série závodů. Mezi celosvětově nejúspěšnější podle dosavadního prodeje a organizace závodů patří bezesporu Melges 24 (doposud se prodalo 480 lodí převážně v USA a Evropě, na posledním mistrovství světa v Anglii se sešlo téměř 100 lodí) a Mumm 30 (prodáno 150 lodí). Regionálně úspěšní jsou Hunter 707 (prodáno více než 100 lodí), Cork 1720 (120 lodí), Beneteau 25 (50 lodí), J/80 (270 lodí), Bull 7000 (50 lodí), Ufo 22 (40 lodí) atd. Sportovní plachetnice v Čechách

      Zdá se, že se i na českých vodách budeme se sportovními kýlovými plachetnicemi setkávat stále častěji. Mnoho kvalitních okruhových jachtařů poznalo, že existuje nejen "neoprenový" jachting. Na vzrůstající poptávku pružně zareagovala řada českých výrobců a importérů, a tak věřme, že se během letos již třetího Mistrovství kajutových plachetnic na Lipně a nově vypsaných pohárových závodů setkáme s co největším počtem JODů 24, J/24ek, Cafí 24, Tobag, Sportin, Sympathy 600, Jantarů 26 a Majestiků 24. Ré magazín bude zajisté při tom.

/jm/