Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Jezy podle studie nezlepší dopravu po Labi
 
      Se zásadní studií přišel před důležitým rozhodováním Senátu o stavbě dvou jezů na dolním Labi Český ekologický ústav. Vyplývá z ní, že zdymadla nejspíš nepomohou zvýšit přepravu zboží po vodě, jak tvrdí ministerstvo dopravy i labští rejdaři.

 
Senát bude o stavbě dvou jezů v Malém Březně a Prostředním Žlebu rozhodovat na své schůzi, která začíná dnes. Stavba by vyšla státní pokladnu na šest miliard korun, některé odhady však hovoří o částce ještě o několik miliard vyšší.

Studie Českého ekologického ústavu uvádí, že přeprava zboží po Labi takřka vůbec nesouvisí s počtem dnů, kdy byla řeka splavná. Například v roce 1991 se přepravilo 5,8 milionu tun zboží, i když bylo splavných jen 91 dní. O sedm let později bylo splavných 221 dní, ale převezlo se pouze 1,3 milionu tun.

Podle ústavu je to tím, že přepravu velkého množství materiálu po Labi převzala železnice, která je levnější a rychlejší.

Ministerstvo dopravy si přitom slibuje, že díky novým jezům budou moci lodě plout nejméně 345 dnů v roce a přepraví tři až čtyři miliony tun zboží a materiálu.
Ministerstvo, které o stavu jezů usiluje už deset let, na svých odhadech trvá, studii Českého ekologického ústavu podle HN odmítá i největší rejdař v zemi, Československá plavba labská.
"Máme doklady, že nabídka zboží převyšuje lodní kapacitu nejméně dvakrát i při trvalé splavnosti, takže jediným omezujícím faktorem je kvalita dopravní cesty - nízké vodní stavy," řekl člen představenstva labské plavby Miroslav Šefara. "Všechno ostatní jsou dezinformace," dodal.

CTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>