Lodě.cz on-line přístav pro plavby na sladkých i slaných vodách

Vaše plavby začínají u nás...

Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


První část české lodi potopené v Hamburku se podařilo vyzvednout
 
      Až napotřetí se podařilo vyzvednout první část české lodi LABE 11, která se před třinácti dny potopila v přístavu v Hamburku. Po dvou neúspěšných pokusech, v úterý a ve středu odpoledne, se až ve sředu vpodvečer vynořila nad hladinu z dvanáctimetrové hloubky záď vraku.

 
Pontonový jeřáb zvedal zadní část plavidla pomalu, aby z nákladového prostoru stačila vytékat voda. Nejprve se objevila záď s nápisem Děčín, potom se nad hladinu vynořila kormidelní kabina a česká vlajka. Jeřáb pak zadní díl rozpůleného plavidla vytáhl těsně nad hladinu a nechal vytékat vodu. Vyzdvižená část se strojovnou zatím nebyla dopravena na břeh. Druhá a lehčí část lodi by měla být vyproštěna dnes. To by měl být přístav také vyčištěn od olejových skvrn a jeřáb by měl odplout. Ve čtvrtek už má být vrak k dispozici policii a expertům, kteří budou podle zlomu zjišťovat příčiny nehody.

Loď se rozlomila a potopila při nakládání průmyslové suroviny apatitu. Oproti původním předpokladům ale obě části ještě držely pohromadě, což zkomplikovalo vyprošťování. Podle mluvčího hamburského úřadu pro životní prostředí Dirka Uwe Spenglera mělo vytažení lodi trvat podle původních předpokladů den.
Čeští rejdaři, společnost ČSPL Děčín, jimž loď patří, si mysleli, že celý vrak bude na břehu do úterka. Nutnost loď rozpůlit ale vytažení zpozdila až o tři dny, což komplikuje situaci v hamburském přístavu. Ve čtvrtek má totiž do doku číslo dva, kde LABE 11 ztroskotalo, přijet velká nákladní loď, aby odvezla složený šrot. Bude ale muset počkat na vylovení přední části LABE 11. Zatím nelze říci, kdo náklady ponese.

"Na to teď není možné odpovědět, je to složitá otázka, bude třeba vyřešit to právně," řekl novinářům Spengler. Ředitel divize rejdařství ČSPL Děčín Lubomír Fojtů ale doufá, že zpoždění prací nebude mít vliv na cenu za vylovení. "Byl to paušál, ale jak vysoký, to nevím," řekl dnes Fojtů. "Tak, jak byla udělána ta cenová nabídka, tak by to nemělo mít žádný vliv," dodal.
Když potápěči o víkendu zjistili, že loď je ještě spojená, museli plavidlo rozřezat. Podle Spenglera ale seděla loď metr hluboko v bahně a potápěči se k ní nemohli pořádně dostat. V kalné vodě a dvanáctimetrové hloubce navíc viděli zhruba na dvacet centimetrů před sebe.
Kvůli nízké viditelnosti museli na vraku, o jehož tvaru a stavu neměli přehled, pracovat takřka po hmatu. O víkendu sice loď přepůlili, v úterý ale po zahájení vyprošťovací akce zjistili, že některé části ještě odděleny nejsou. Zdvihání proto bylo přerušeno a potápěči začali v chladné vodě přístavu znovu hledat, kde jsou ještě obě části spojeny.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>