Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


MD ČR: O stavbě dvou jezů na Labi bude rozhodovat vláda
 
      O stavbě dvou jezů na dolním Labi, o něž se jiř řadu let vedou spory, bude ještě rozhodovat vláda. Novela zákona o vnitrozemské plavbě, kterou minulý dýten schválila sněmovna, ale dala předpoklady k rozvoji dopravní cesty na Vltavě a Labi, řekla ředitelka odboru plavby ministerstva dopravy Magdaléna Konvičková.

 
Rozvoj a modernizace celé zákonem vymezené dopravní vodní cesty je díky tomu ve veřejném zájmu. Sněmovna však neschválila část návrhu poslance Jaromíra Schlinga, podle kterého by se v případě, že vodní dopravní cesta leží na chráněném území, na ni neměly vztahovat některá omezení ze zákona o ochraně přírody. Návrh měl umožnit právě stavbu dvou jezů na dolním toku bez dalšího rozhodování vlády. Podle Konvičkové komise složená z náměstků pěti ministrů, kterou nedávno vytvořila vláda, zváží, zda u těchto dvou jezů převažuje veřejný zájem na budování dopravní cesty nad veřejným zájmem na ochraně přírody. Na základě analýzy této komise, by pak o stavbě jezů měla začátkem dubna rozhodoval vláda.

Záměr postavit jezy kritizovalo ministerstvo životního prostředí a ekologické organizace. Ekologové tvrdí, že by se stavba dotkla ohrožených druhů rostlin a živočichů, které se vyskytují v doprovodných ekosystémech řeky, a nenávratně by poškodila unikátní říční nivu. Schling, který výjimku do zákona prosazoval, doufá, že i přes rozhodnutí sněmovny budou nakonec jezy na Labi stát, a umožní tak další rozvoj vnitrozemské plavby. "V územním řízení, které bude nepochybně na žádost Ředitelství vodních cest zahájeno, bude třeba získat výjimku od ministerstva životního prostředí," naznačil další postup Schling.

Dva jezy na dolním toku Labe podle ministerstva dopravy určují výkon celé vodní dopravy v Česku. Desetiletá příprava výstavby jezů podle návrhu ministerstva v současnosti již ohrožuje samotnou existenci vodní dopravy v ČR. V době, kdy nízký stav neumožňuje na dolním toku plavbu, nelze totiž k mezinárodní dopravě využívat ani horní tok Labe nebo Vltavu. Plavbě lodí na Labi brání nízký stav vody asi ve 40kilometrovém úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí. Splavnost je zde plně závislá na počasí. Plavba s nižším ponorem než 140 cm již není rentabilní, loni stav vody na dolním Labi omezil plavbu pod tento nízký ponor od konce května do konce roku. Stavba stupně Prostřední žleb by měla trvat dva až tři roky. Po jeho vybudování by se podmínky zlepšily natolik, že by se podle Konvičkové dopravcům vyplatilo na české řece přeshraniční dopravu provozovat i v letech s extrémně nízkými srážkami, jak tomu bylo loni. Celá stavba i s jezem Malé Březno v Ústí nad Labem by trvala pět let.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>