Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Plavba, poplatky a předpisy v Chorvatsku
 
      Letní sezóna se i přes stále přetrvávající zimní počasí nezadržitelně blíží. Mnozí z nás určitě budou chtít opět vyrazit se svou lodí do vln nejbližšího teplého moře - Jadranu. Pojedete-li do Chorvatska, pak je právě pro Vás určena tato informace.

 
Předpokládejme, že nejčastěji asi přijedeme s vlastní otevřenou lodí za autem po silnici. Na začátek máme pro Vás jednu dobrou zprávu: od 1. července by měla být otevřena prakticky celá dálnice s výjimkou kratičké části za Karlovacem až k Šibeniku! Přiznám se, že mi na jednu stranu bude ?stará? cesta chybět.
Takže poté, co zdoláme nástrahy bezmála tisícikilometrové jízdy v silném dálničním provozu a ubytujeme se někde v příjemném místě, čeká nás před vyplutím ještě úřadování. Každá loď, která má více než tři metry délky nebo více než 4kW výkonu podléhá poplatkům za povolení k plavbě. Získat toto povolení není nijak složité, spíše se musíte většinou obrnit trpělivostí, na všechno je v Chorvatsku totiž víc než dost času a pokud máte zrovna kliku, že kapitán je právě v místní restauraci, je mnohdy lepší, podle pravidla nedráždit hada bosou nohou, přijít raději později.

Povolení vydá kterýkoli přístavní kapitanát (Lučka Kapetanija) po předložení dokladů od lodi, pasu, pojistky (povinného ručení), platné licence kapitána plavidla, případně licence k ovládání radiostanice, pokud je jí loď vybavena a ovšem zaplacení příslušného poplatku. Je dobré vědět, že poplatek za povolení k plavbě (Prijavu) se skládá z poplatku za bezpečnost plavby, poplatku za údržbu majáků a správního poplatku. Výše poplatku pak závisí na délce lodě a povolení je platné rok.

Do tří metrů délky a do 4kW výkonu se neplatí. Překročíme-li však jeden z obou parametrů, poplatku již podléháme.

Z poplatku za bezpečnost plavby je možné získat slevu při prodlužování ?Prijavy? na další rok a to vždy 10%, nejvíce však 50% při šestém prodloužení. Důležité pro získání slevy je, že nelze třeba jednu sezónu vynechat a že prodlužování by mělo proběhnout v období kdy ještě předchozí povolení platí. ?Prijava? se vztahuje ke konkrétnímu plavidlu, tzn. že případným prodejem nárok na slevu nezaniká. Po zaplacení obdržíte listinu, kterou musíte mít za plavby vždy u sebe spolu s pasy, licencí a doklady od lodě. Dále získáte ?trojúhelníček? ? samolepku, kterou umístíte někam viditelně na pevnou součást lodě.

Pokud tedy ?Prijavu? konečně máme v rukou a naším plavidlem je loď bez možnosti ubytování, můžeme se vydat vstříc letním dobrodružstvím.

Máme-li loď kajutovou, musíme na kapitanátu ještě vyřídit tzv. ?Crewlist? ? seznam členů posádky. Crewlist patří k základním lodním dokumentům a musí být po celou dobu plavby na plavidle. Formulář Vám ochotně vydají a po jeho vyplnění jej zanesou do počítače a orazítkovaný vrátí. Význam tohoto lodního dokumentu spočívá v zamezení černému pronájmu lodí.

V Chorvatsku platí přísné předpisy pro tzv. charter a jejich nedodržování vede k rázným sankcím. Těmto předpisům podléhají všechna plavidla delší než 5m vybavená motorem o výkonu přes 5kW. Podle předpisů není soupis posádky požadován také na plavidlech, na nichž není možno se ubytovat.

Každá změna členů posádky se musí hlásit na kapitanátu. Změna je povolena v případě, že se na plavidle nachází jeho majitel nebo člen jeho užší rodiny (mažel/ka, děti, sourozenci, rodiče) s ověřenou plnou mocí od majitele. V tomto případě je povolen neomezený počet změn členů posádky s výjimkou změn ke komerčním účelům. Tady je však třeba poznamenat, že způsob výkladu tohoto zákona bývá závislý na osobě přístavního kapitána. Jeho názor je sice konečný ale ne vždy musí být stejný. To ale nás Chorvati učit nemusí. Hůř na tom budou třeba takoví Němci s jejich nepochopením pro tyto mechanismy.
Podle platných předpisů vlastník plavidla jej v Chorvatsku nesmí dát k dispozici třetí osobě, která není členem jeho užší rodiny.
Na plavidle, jehož majitelem je zahraniční právnická osoba, která nemá registraci k pronajímání plavidel, je povolen neomezený počet změn posádky, pokud se za každého člena posádky zaplatí 200,-Kun.

Poslední formalitou, která se nám nevyhne, je zaplacení pobytové taxy. Ta se platí v místě ubytování, případně v marínách. Jeho výše je rozdílná podle sezóny a podle místa pobytu. Povinnost přihlásit se k pobytu máme do 24 hodin od příjezdu. Majitelé lodí s celoročním stáním zaplatí jednorázový paušální roční poplatek ve výši 400,- Kun. Ten kryje sice roční poplatky za majitele lodi a jeho hosty, ovšem pouze ve výchozí maríně. Nebyli bychom totiž v Chorvatsku, kdybychom neplatili přesto tento poplatek ještě znovu při přistání v jiné maríně, případně na bójích v zátoce v blízkosti nějaké vesnice. Také tento dokument je důležité mít stále na palubě, abychom při případné kontrole pobřežní stráže nemuseli nic složitě vysvětlovat.

Tyto administrativní úkony a poplatky jsou samozřejmě nepříjemné, ovšem je lépe přijmout je jako fakt a smířit se s nimi včas. Jejich nedodržením se vystavujeme možnosti postihu. Sankce jsou většinou velmi přísné a zcela jistě by nám zkazily jinak báječnou dovolenou.

Takže aby Vaše plavba byla právě plná pohody a sluníčka vám přeje

Petr Zajíček - redakce Ré

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>