Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Jezy na Labi mohou podle ministerstva ohrozit návrat lososů
 
      Jezy na Labi, o něž vedou spor ekologové s ministerstvem dopravy již deset let, mohou podle ministerstva životního prostředí ohrozit návrat lososů do řek.

 
Zastánci stavby jezů to však popírají. Lososi totiž na své cestě z moře překonávají každoročně v Německu dvakrát větší překážku, než jakou pro ně bude představovat větší ze dvou plánovaných českých jezů, a to na vodním díle Gesthacht nad Hamburkem, řekl Miroslav Šefara ze Svazu dopravy ČR. Ministerstvo životního prostředí investovalo do návratu lososů do povodí Labe přes 4,5 milionu korun. První dospělý losos se do říčky Kamenice vrátil před dvěma lety po půl století, nyní podle ekologů kvůli plánované výstavbě jezů u Děčína hrozí krach projektu. Ministerstvo na to upozorňuje ve chvíli, kdy o stavbě rozhoduje vláda. Kabinet má poslední slovo říci za dva týdny. "Jezy by vytvořily pro lososy migrační překážky a znemožnily také jejich rozmnožování přímo v hlavním toku Labe. Bahnité náplavy, které kvůli pomalejšímu proudění vody vzniknou, zanesou totiž štěrkový substrát, na němž se lososi mohou vytírat," řekl ředitel Agentury ochrany přírody a krajiny Martin Dušek. Podle Šefary se však lososi v hlavním toku nevytírají. Pouze jím proplouvají k hornímu toku. V cestě jim vodní díla bránit nemají, projekt prý počítá s rybími přechody.

Vodní dílo Gesthacht je podle Šefary ukázkou toho, jaký vliv má tak velká stavba na faunu a flóru ve svém okolí. Ekologové totiž stavby dvou českých jezů blokují právě proto, že podle nich ohrozí 41 druhů živočišných a rostlinných druhů. Před stavbou v Německu se uskutečnil ekologický audit, který zaznamenal výskyty všech živočichů a rostlin. Po desítkách let existence stavby se ukázalo, že sice několik druhů z řeky vymizelo, mnohem víc nových druhů se však do oblasti nastěhovalo, řekl Šefara. Dva jezy na dolním toku Labe určují výkon celé vodní dopravy v Česku. Desetiletá příprava výstavby jezů podle ministerstva dopravy již ohrožuje samotnou existenci vodní dopravy v zemi. V době, kdy nízký stav neumožňuje na dolním toku plavbu, nelze totiž k mezinárodní dopravě využívat ani horní tok Labe a Vltavu. Plavbě na Labi brání nízký stav vody ve čtyřicetikilometrovém úseku mezi Ústím nad Labem a státní hranicí. Splavnost je zde plně závislá na počasí. Plavba s nižším ponorem než 140 centimetrů se již nevyplatí, loni stav vody na dolním Labi omezil plavbu pod tento ponor od konce května do závěru roku.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>