Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Na Orlíku zbývá po povodních opravit již jen lodní zdvihadlo
 
      Orlickou přehradní nádrž čeká po povodních již poslední oprava v podobě rekonstrukce lodních zdvihadel. Ta umožňují lehkým člunům překonávat výškový rozdíl hladiny pod a nad přehradou a pokračovat tak v plavbě po řece.

 
Povodí Vltavy chce zdvihadlo opravit do srpna 2005. Podle Jiřího Pejchara z útvaru inženýrských studií Povodí Vltavy bude nutné oba dva výtahy kompletně přestavět. Při povodních podle byly totiž zničeny. Rekonstrukce začala v září a vyjde na necelých 43 milionů korun. Voda ale páchala škody i jinde na přehradě. Až v minulých dnech mohl být znovu napuštěn takzvaný vývar pod přehradou, který brzdí padající vodu předtím, než ji pustí do koryta, aby nepodmílala břehy. Betonová vana o rozloze 90 krát 60 metrů a hloubce přes pět metrů byla natolik poškozena, že do ní a kolem ní musela těžká technika nalít asi 6600 tun betonu a usadit na 8400 tun kamene. Podle Pejchara byla síla vody obrovská. Dno vany totiž před povodní chránila 1,25 metru široká betonová deska. Když po záplavách odborníci znovu přeměřili její sílu, zjistili, že voda ubrousila až 85 centimetrů. Rekonstrukce stála 52 milionů korun. Tím byla podle Pejchara završena další etapa oprav škod, které na vodním díle Orlík způsobily srpnové povodně v roce 2002, a které si vyžádají celkové náklady ve výši 189,6 milionu korun. Od září 2002 do prosince 2003 se opravovala hráz nákladem devíti milionů korun. Od listopadu 2002 do října 2003 se nákladem 69,3 milionů korun rekonstruovala příjezdová komunikace. Od prosince 2002 do května 2003 se odstraňovaly nánosy v korytě pod hrází, do listopadu téhož roku byl zpevněn pravý břeh.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>