Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Švédsko obnoví v omezeném rozsahu vyšetřování katastrofy Estonie
 
      14.prosince - Švédsko obnoví vyšetřování katastrofy trajektu Estonia, který se před deseti lety potopil v bouři při plavbě z estonského Tallinnu do Stockholmu a zahynulo na něm 852 cestujících.

 
Omezené vyšetřování však opětovně neotevře všechny stránky neštěstí, ale jen prověří nové a dosud neznámé informace o nelegální přepravě vojenského materiálu, které v posledních dnech díky veřejnoprávní Švédské televizi prosákly na veřejnost. Plán na prošetření nových faktů dnes v Riksdagu, švédském parlamentu, oznámil premiér Göran Persson. Jak řekl, je prý rozhořčen tím, že švédská armáda přepravovala na trajektu vojenský materiál, třebaže dříve takové informace popírala. "Pro nás jsou to nová fakta," tvrdí Persson.

Švédská televize přinesla svědectví penzionovaného celníka, který v září 1994 odbavoval dva tajné transporty vojenského materiálu získaného švédskou armádou na druhé straně Baltu. Po rozpadu SSSR a při následném odsunu ruských jednotek z Pobaltí v první polovině 90. let měli Švédové velký zájem například o ruské telekomunikační technologie. Jedna z tajných zásilek prý přijela s Estonií do Švédska dva týdny a druhá týden před tím, než došlo k tragédii. V zahraničí se již dlouho spekulovalo o tom, že katastrofa mohla mít souvislost s nelegálními operacemi, kromě armády se hovořilo také o mezinárodním zločinu a pašování drog. Všechny tyto teorie, včetně té, podle níž Švédové v Pobaltí nelegálně získávali vojenský materiál a vozili jej na Estonii domů, však Švédsko dosud odmítalo jako ničím nepodložené spekulace. Dohodu mezi švédskou celní službou a armádou o podobných operacích potvrdil i další bývalý celník, který v osudné době zastával v celní službě významnou pozici.

Rozhodnutí prověřit nová fakta oznámil Persson až po tomto, v pořadí již druhém svědectví. Oficiální mezinárodní vyšetřovací komise, ustavená krátce po neštěstí, zprávy o tajných aktivitách švédské vojenské rozvědky nikdy neprověřovala, protože tyto údaje jí nikdy nebyly zpřístupněny. Oficiálním závěrem komise zůstává, že Estonia se v noci z 28. na 29. září 1994 potopila kvůli konstrukční chybě, jež se jí stala osudnou v prudké bouři, a vinou nedostatků v údržbě. Podle švédských sdělovacích prostředků však švédská armáda ujistila, že v noci, kdy došlo k neštěstí, na Estonii žádný vojenský materiál nebyl. Armáda však zároveň nové údaje ještě vůbec oficiálně nekomentovala a tehdejší vrchní velitel Owe Wiktorin o podrobnostech operací za pomocí Estonie se švédskou televizí odmítl hovořit. Řada mezinárodních expertů na stavbu lodí a odborníci z dalších příbuzných oblastí letos v souvislosti s desátým výročím tragédie vyjádřili podiv nad tím, že Švédsko, které je známo svou demokratičností, ponechalo coby vůdčí země vyšetřování (spolu se Švédskem byly nejvíce postiženy Estonsko a Finsko) celou záhadu Estonie nevyšetřenou a že nejvyšší švédská místa obnovení vyšetřování dokonce až dosud odmítala. Za zmaření životů 852 cestujících Estonie ještě stále nebyl nikdo postaven před soud ani obviněn. Třebaže prosincové Perssonovo prohlášení rozhodně není velkým vítězstvím kritiků dosavadního postupu švédské vlády, může znamenat krok kupředu, po němž možná budou muset následovat kroky další.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>