Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


V Londýně bude největší loď ve skleněné lahvi
 
      11.ledna - Až dosud chtěl každý pravý námořní vlk mít ve své lahvi nejdříve rum, a pak co nejmenší vlastnoručně postavenou loď. V Londýně to teď zkusí naopak.

 
Postaví obří "lahev" pro skutečnou loď - více než sto let starý klipr Cutty Sark v londýnském Greenwichi. Skleněný kryt je součástí právě schváleného projektu na záchranu jedné z nejrychlejších plachetnic, která kdy brázdila světové oceány. Je na něj ovšem potřeba 25 milionů liber (přes miliardu korun). Pokud se je nepodaří zajistit, bude loď muset být v roce 2007 pro návštěvníky uzavřena a pak zničena.

Klipry byly v polovině 19. století královnami světových moří. V dobách před Suezským průplavem a před tím, než se vlády ujala pára, byla jejich rychlost rozhodující v lukrativním obchodě s čajem z Dálného východu. Jejich sláva se dostala až do české kotliny a suchozemská mládež školou povinná se tu dodnes učí verše Konstantina Biebla: "S lodí jež dováží čaj a kávu / pojedu jednou na dalekou Jávu / Za měsíc loď když vypluje z Janova / stane u zeleného ostrova..."

Cutty Sark je poslední klipr, který je ještě k vidění. Patří k vůbec nejnavštěvovanějším lodím a od roku 1957, kdy kraluje suchému doku v Greenwichi, se na ni přišlo podívat na 15 milionů lidí. Plachetnice vyplula v roce 1869 a očekávalo se, že bude mít životnost nějakých 30 let. Ovšem už v roce 1877 neměla z Asie co vozit, protože obchodní cesty se zkrátily přes Suez, a tam plachetnice nesměly. Nicméně Cutty Sark si nalezl výnosný obchod mezi Austrálií a Británii především v dovozu vlny na starý kontinent. Na konci století pravidelně na této trase lámal rekordy. Pak ale skončil i tento obchod a Angličané loď bez skrupulí prodali Portugalcům, pod jejichž vlajkou sice ještě brázdila vlny Atlantiku, ale pak už začala chátrat - a zdálo se, že nezadržitelně. Za záchranu může poeta v těle mořeplavcově. Kapitán Wilfried Dowman ji v roce 1922 zahlédl v jejím zuboželém stavu a vzpomněl si, jak ji jako mladík viděl v roce 1894 v plné kráse. Tak ji za 3750 liber koupil. Jeho vdova ji pak darovala greenwichské kadetské škole a odtud už byl jen krůček do suchého doku. Tam se stala cílem školních výprav a rodinných výletů. Avšak to, co nedokázalo moře, dokonalo londýnské ovzduší, déšť a čas. Pokud by lidé nezasáhli, za pár let už nebude co zachraňovat. Nadace pro Cutty Sark dala proto s architektonickým ateliérem Grimshaw dohromady náročný projekt. Jeho prvním krokem je vyzdvihnout loď o dva metry a vybudovat kolem ní průhlednou ochrannou stěnu v podobě mohutné vlny. Takto, pod "lahví", bude možné pokračovat v další restauraci nejen za každého počasí, ale také bez uzavření lodi pro návštěvníky. Na konci dostane i plachty a pod sebe umělé skleněné moře a nový život na dalších 50 let.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>