Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Staronový Maslenický most
 
      18. února - Přes Novskou úžinu (Novsko ždrilo) u obce Maslenica v Severní Dalmácii na místě,

 
kde se až do srbské agrese v první polovině 90. let minulého století klenul nejdůležitější a nejpopulárnější chorvatský most na Jadranu zvaný Maslenický most (Maslenički most) se dnes tyčí zatím nedokončená smělá stavba mostu nového - ten původní byl za války pro svůj obrovský strategický význam zničen (viz aktualita: Nový ?starý ? Maslenický most). Po válce, v roce 1997, byl postaven nový most přes Novskou úžinu, ale na místě méně chráněném před bouřemi a bývá tak občas kvůli bezpečnosti provozu uzavřen. Most se stal součástí dálnice Záhřeb - Split a vzhledem k tomu, že tu neexistuje alternativní trasa, bylo rozhodnuto o stavbě dalšího mostu na místě toho "starého".
Staronový most bude téměř stejný jako ten původní - bude 350 m dlouhý, 10,5 m široký a 55 m vysoký (v nejvyšším bodě nad mořskou hladinou). Lišit se bude pouze šířkou vozovky, která bude o jeden metr širší než vozovka mostu starého.

Není to jednoduchá stavba. Pracovní podmínky jsou na ní zejména v zimních měsících velmi náročné. Pokud to počasí jen trochu dovolí, pracuje se plných 24 hodin - ve dne se montuje a v noci se svařuje.
V poslední době se po více než 50 dní nemohlo vůbec pokračovat ve stavbě, protože zuřily silné větry, bura nebo jugo, a situaci zhoršovaly obzvlášť silné mořské proudy. Nebylo možné pracovat nejen při orkánu, ale ani při výrazně mírnějších větrech. Vzdušné proudění je totiž obrovskou překážkou pro práci obřího jeřábu, který dopravuje materiál a montážní prvky na místo montáže. Jeřáb je umístěn na pontonu pod mostem. Při normálních povětrnostních podmínkách potřebuje pouze 30 minut k tomu, aby přemístil potřebný materiál a konstrukční díly ze břehu pod most. V případě kombinace silnějšího větru a mořského proudění mu tato cesta trvá několik hodin, kdy ponton bojuje s živly doslova centimetr po centimetru.

Vzhledem k povětrnostním problémům je velmi obtížné stanovit přesnější datum dokončení stavby. Vždyť právě únor a březen jsou tady měsíce s obávaným, zcela nevyzpytatelným počasím. Koncem ledna byla dokončena konstrukce mostního oblouku. Podle střízlivé prognózy se počítá s otevřením mostu v měsíci květnu, ovšem za předpokladu, že povětrnostní podmínky nebudou obzvlášť nepříznivé.

www.chorvatsko.cz

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>