Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

Český svaz jachtingu
SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Tragédie na konci války - potopení lodi Cap Arcona
 
      2. května - Byla to jedna z nejstrašlivějších tragédií druhé světové války - došlo k ní pět dní před jejích skončením. Po náletu britských letadel se 3. května 1945 v Lübeckém zálivu potopila německá osobní loď Cap Arcona a nákladní loď Thielbek,

 
uvádí německá agentura DPA. Spolu s loděmi se do hlubin ponořilo 7000 vězňů z koncentračního tábora Hamburk-Neuengamme, jakož i vojáci a posádky. Osud vězňů byl zpečetěn od samého počátku: Němci potopení lodi Car Arcona připravovali. Britský nálet byl posledním článkem v osudovém řetězu událostí, které vedly k jedné z největších lodních tragédií všech dob. Jak se blížila fronta, měl být koncentrační tábor Neuengamme na rozkaz říšského vůdce SS Heinricha Himmlera vyklizen, aby se před spojenci zatajily strašlivé zločiny.

"Neuengamme byl zcela přeplněn 10.000 vězni," vypráví archivář z Neustadtu Wilhelm Lange, jenž se již téměř 20 let zabývá tímto tématem. V táboře byly namačkány tisíce vězňů, kteří sem byli nahnáni z 80 pobočných táborů. Byl připraven podlý plán naložit vězně na loď, která pak s nimi bude potopena. Loď Cap Arcona se používala pro záchranu vojáků a civilistů přes Baltské moře. "Po své druhé plavbě však již nebyla schopná provozu a válečné námořnictvo ji předalo říšskému komisaři pro námořní plavbu Karlu Kaufmanovi," říká dále Lange. Již brzy se začalo s přemísťováním vězňů na palubu. Kapitán Heinrich Bertram zřejmě tušil, jaké mají esesáci s lodí záměry a podle Langeho poznatků protahoval naloďování vězňů. Tím možná tisícům lidí zachránil život. Spojencům toto nezůstalo utajeno. Vzdušný průzkum však nepřinesl žádné výsledky a tajný agent se dostal do rukou Němců. "2. května informoval velmoci švýcarský Červený kříž a 3. května švédský. Pak britské letectvo instruovalo své piloty nasazené na námořní cíle, aby zaútočili na Cap Arconu," líčí průběh událostí Lange. Piloti, kteří útočili na pozemní cíle, však informováni nebyli. Tak došlo k tomu, že devět britských letadel zaútočilo na Car Arconu a Thielbek na kotvišti před Neustadtem.

Obě lodi byly plně naloženy vězni a vojáky. Car Arcona vybuchla a šla ke dnu, Thielbek se potopil rovněž. "K výbuchu na Cap Arconě došlo uvnitř, a sice na místě, kde nebylo umístěno žádné dělo," tvrdí Lange. Jeho teorie: výbuch provedli Němci. "Další známky: nebyly tu žádné záchranné čluny, na palubě nebyli žádní vysocí důstojníci SS a loď krátce předtím natankovala malé množství paliva, které nestačilo k plavbě, ale jenom k požáru," argumentuje Lange. Podle jeho výzkumů bylo na palubě Cap Arcony 4300 vězňů, 400 vojáků a 10 členů posádky. Přežilo pouze asi 400 lidí. Na Thielbeku přežilo pouze asi 50 z více než 3000 lidí. "Některé německé lodi se podílely na zachraňování, jiné na trosečníky dokonce střílely," vypráví Lange. Ještě větší katastrofě zabránili spojenci svým rychlým postupem: obsadili loď Athen s dalšími 2000 vězni na palubě a 1300 vězňů osvobodili na zemi. Z hlavních viníků se po válce nikdo nemusel zodpovídat. "Britové sice vyšetřovali, ale později předali svá akta německým úřadům, které ve vyšetřování příliš aktivně nepokračovaly," konstatuje Lange. Hamburští velitelé SS se prý úspěšně odvolávali na rozkazy Himmlera.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>