Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Perspektiva nových dopravních možností ostrova Hvaru
 
      20. března - Návštěva jednoho z nejkrásnějších jadranských ostrovů, Hvaru, byla a je dosud spojena s trajektem ze Splitu do Starého Gradu na Hvaru, odkud vedou modernizované silnice do významných letovisek na ostrově. Ta se bez výjimky všechna nacházejí v západní polovině Hvaru.

 
Ve východní části ostrova jsou sice mnohá malebná přírodní zákoutí, pozoruhodné staré vnitrozemské osady i roztroušená nová zástavba na pobřeží, ale ty leží úplně stranou turistického zájmu. Je tu sice i další možnost trajektového spojení s pevninou, a to v obci Sućuraj ve východním cípu ostrova (s Drvenikem na Makarské riviéře), ale ani tato dopravně výhodná možnost neláká turisty k jejímu využívání.
Překážkou v širším využívání trajektu z Drveniku do Sućuraje byla a je totiž dosud 56 km dlouhá silnice, která spojuje Sućuraj se západní polovinou Hvaru, tedy Jelsou. Silnice je to stará, s dosti zchátralým povrchem, nepřehledná, s četnými zatáčkami a terénními vlnami, bez svodidel. Postrachem řidičů je velké převýšení mezi Jelsou a vnitrozemskou Poljicí.

Během několika let se však situace změní. V současné době se staví pokračování dálnice Záhřeb - Split směrem na jihovýchod, do Ploče (s pozdějším pokračování do Dubrovníka) a její dokončení přinese řadu změn do míst, která s ní zdánlivě nesouvisejí. Jedním z takových míst bude právě ostrov Hvar. Pro mnohé návštěvníky Hvaru, respektive jeho hlavních letovisek v západní části ostrova (Jelsy, Vrbosky, Starého Gradu a samotného města Hvaru) bude pak v budoucnu rychlejší a výhodnější nesjíždět z dálnice v uzlu Dugopolje do Splitu, který je permanentně dopravně přetížený a pokračovat naopak po dálnici směrem na jihovýchod až k uzlu, z něhož bude nejvýhodnější sjezd do Drveniku v jižní části Makarské riviéry. Přitom plavba trajektem mezi Drvenikem a Sućurajem je podstatně kratší a tedy i levnější než plavba ze Splitu do Starého Gradu. V současné době stojí v sezóně trajekt Split - Starigrad 35 kun za osobu + 238 kun za osobní auto a trajekt Drvenik - Sućuraj pouhých 11 kun na osobu + 39 kun za auto. Rozdíl je tedy značný.

Samozřejmě je třeba, aby silnice ze Sućuraje do západní poloviny ostrova odpovídala moderním požadavkům a ztratila tak svou dosavadní špatnou pověst. Příslušné chorvatské orgány se rozhodly situaci s předstihem řešit, a to zásadní rekonstrukcí silnice D-116 Jelsa - Sućuraj. Vzhledem k obrovským předpokládaným nákladům na ni se však bude realizovat v několika etapách. Ta první začne v r. 2007 na úseku Jelsa - Poljica, dlouhém 13 km. Právě tento úsek je nejhorší a zatím nejobávanější na celé trase silnice. Rekonstruovaná silnice pak bude široká 8 m, bude mít moderní povrch a bude odpovídat i všem standardům a požadavkům, kladeným na státní silnici.

www.chorvatsko.cz

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>