Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


V Praze začal jezdit druhý přívoz přes Vltavu.
 
      29. června - Ve středu odpoledne byl zahájen provoz přívozu mezi Podbabou v šesté městské části a Podhořím v Troji. Provoz zahájí zhruba rok poté, co jiný přívoz spojil Sedlec v Praze 6 se Zámky v osmé městské části.

 
Oba přívozy už v minulosti fungovaly, ale zanikly. Přívoz Sedlec - Zámky byl dokonce pravděpodobně posledním provozovaným přívozem ve městě. Skončil začátkem 90. let.

O historii převoznictví se však ví poměrně málo. "O těchto věcech je strašně málo literatury, prakticky žádná," řekl Jan Jungmann z městského muzea. Písemných dokladů je poskrovnu, o něco více je obrázků.

První pražský přívoz je zmiňován už v roce 857 v místech pozdějšího Juditina mostu, odborníci ale upozorňují na to, že údaj nemusí být pravdivý. Spolehlivěji je prý doložen přívoz přes Berounku v Radotíně v roce 1159 a přes Vltavu v Podolí v roce 1222. Věrohodnější údaje jsou známy zhruba od poloviny 19. století.

Zajímavý byl přívoz, který spojoval Podskalí s Podolím. Zřejmě jako jediný měl obě zastávky na jednom vltavském břehu. Proražením tunelu pod vyšehradskou skálou pozbyl významu. Z Podskalí se ale jezdilo i na Císařskou louku. Za první republiky vozil lidi od vyšehradské skály na louku malý parník Vlasta. "Byl to jediný přívoz s parním pohonem," uvedl Jungmann. Zanikl po druhé světové válce.

Přívozy spojovaly například Braník s Hlubočepy, Podolí se Smíchovem a Štvanici s Holešovicemi, jiný jezdil z Karlína přes Štvanici. Celkem je poměrně spolehlivě doloženo 47 vltavských přívozů. Zanikaly se stavbami mostů a lávek, úpravami řeky i s rozvojem hromadné dopravy.

S jedním přívozem, mezi Starým Městem a občanskou plovárnou, je dokonce spojován finanční skandál. Podle článku v tisku z roku 1906 jej za "cenu pochybnou" získala obec pražská, ač se muselo vědět, že se po vybudování Čechova mostu v roce 1908 stane zbytečným.

Nynější přívoz Sedlec - Zámky navazuje na vlaky v Sedlci, autobusovou linku číslo 102 v Zámcích a na cyklistické stezky. Jízdné je v podstatě podle tarifu hromadné dopravy. Přeprava jízdních kol, kočárků, zavazadel a psů je zdarma. Podle provozovatele Zdeňka Bergmana přívoz převezl loni od července do konce září měsíčně asi 4000 cyklistů s koly. Každý den jej podle něho využije kolem 160 lidí při cestování do práce.

Nový přívoz mezi Podbabou a Podhořím lidem usnadní cesty do zoologické a botanické zahrady. Rovněž navazuje na hromadnou dopravu a cyklistické stezky.

Blízko Prahy jsou v provozu tři přívozy. Fungují v Klecanech, ve Vraném nad Vltavou a v Černošicích-Mokropsech na Berounce.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>