Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Labský kanál u Přelouče nedostal výjimku ze zákona o přírodě
 
      2. dubna - Ministerstvo životního prostředí brání výstavbě tříkilometrového kanálu u Přelouče, který má umožnit lodím plout po Labi až do Pardubic. Ministr Martin Bursík (SZ) novináře informoval, že projektu neudělil výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny.

 
Stavba vodního stupně není podle názoru ministerstva opodstatněná a zásadně by ovlivnila život 26 kriticky a silně ohrožených živočichů a rostlin unikátních Slavíkových ostrovů.

Zakázku na stavbu připravovanou Ředitelstvím vodních cest vyhrálo v soutěži počátkem ledna konsorcium stavebních firem Skanska DS a OHL. Celková hodnota zakázky činí 1,95 miliardy korun. Za tuto cenu měly vzniknout více než tříkilometrový kanál, plavební komora s vraty a nová přemostění.

Mluvčí dodavatelské firmy Skanska Ondřej Šuch ČTK řekl, že rozhodnutí ministerstva firma respektuje a nyní čeká na vyjádření investora, kterým je Ředitelství vodních cest.
To je velmi stručné. "Nebudeme stavět, to je jediné, co k tomu mohu říct," řekl ČTK ředitel Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara. Méně rezolutní je první náměstek hejtmana Pardubického kraje Roman Línek (KDU-ČSL). "Vnímám to jako dílčí správní rozhodnutí, na které má ministr právo a nezbývá, než je respektovat. Dokončení splavnění Labe do Pardubic to ale komplikuje, zvláště časově. Celé krajské zastupitelstvo a další autority v regionu s tímto projektem ve svých rozvojových plánech počítají a je i součástí schváleného územního plánu kraje. Jsem ale přesvědčen, že to tento smysluplný projekt nepoloží na lopatky," uvedl Línek.

Podle něj platí na výstavbu logistického centra v Pardubicích i vládní usnesení a jsou na ně vyčleněné peníze. "Je ekologické, aby co nejméně kamionů jezdilo po silnicích, a koncový přístav z Hamburku byl v Pardubicích," dodal Línek. Kraj již má připravený projekt na vybudování veřejného logistického centra, které by v Pardubicích propojilo různé druhy dopravy.

Ministerstvo míní, že zájem na výstavbě kanálu nepřevážil zájmy ochrany přírody. Není totiž jisté, zda bude Labe splavněné u Děčína. Kapacita železničních tratí podél Labe je přitom pro přepravu materiálu volná. Podle informací, které si ministerstvo objednalo u Správy železničních cest, bude železnice schopna v roce 2020 přepravit až desetinásobek plánovaného objemu lodních nákladů.
V projektu zahrnutá protipovodňová opatření lze podle Bursíkova úřadu uskutečnit. Ministra dopravy Aleše Řebíčka (ODS) Bursík o záměru výjimku nevydat informoval.

Éra velkých vodních děl už podle ministerstva životního prostředí skončila. Namísto drahých plavebních stupňů, které navíc přírodu poškozují, je nutné hledat cesty, jak rozvíjet plavbu na Labi jiným způsobem. V mnoha evropských státech už začali přizpůsobovat lodě řekám, nikoli naopak, uvedl Bursík.

Investor stavby už jednou výjimku dostal. Sdružení Svoboda zvířat a Děti Země ale rozhodnutí Bursíkova předchůdce, lidovce Libora Ambrozka, napadla žalobou a soud jim dal za pravdu. Projekt soud vrátil ministerstvu znovu k posouzení. Rozkladová komise stejně jako Ambrozkovi doporučila Bursíkovi výjimku nevydat.

Organizace Děti Země a Svoboda zvířat Hradec Králové ministrovo rozhodnutí uvítaly. "Doufáme, že bude zásadním způsobem zohledněno také u ostatních probíhajících správních řízení a že Krajský soud v Hradci Králové konečně rozhodne i o naší žalobě proti vydání územního rozhodnutí," řekl ČTK Miroslav Patrik z organizace Děti Země. Podle něj by bylo vhodnější posoudit varianty splavnění současným korytem nebo postavení plavební komory na druhé straně řeky. "Měly by se rovněž snížit předimenzované parametry plavební komory s hloubkou 2,8 metru, přitom v Děčíně se má stavět jez pro hloubku jen kolem 1,4 metru," dodal Patrik. Stejná řešení pro lodní dopravu do Pardubic doporučuje Jan Linhart z krajské organizace Strany zelených.

Podle ekologů by kanál nevratně poškodil vzácnou lokalitu Slavíkovy ostrovy, kde žijí desítky druhů chráněných živočichů a rostlin. "Jedná se o jedno z posledních slepých ramen řeky, kde je zachována velká rozmanitost," uvedla ředitelka odboru ochrany přírody ministerstva Alena Vopálková.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>