Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Jachting už není pro Čechy snobský koníček
 
      Praha 19. června (ČTK) - Na komfortních jachtách si zvyká trávit dovolenou stále více Čechů. Místo přeplněných pláží se sluní v pohodlí své lodi, kterou řídí sami nebo s pomocí kapitána. Díky silné koruně jsou prý trendem velké plachetnice, o nichž si čeští rekreanti v minulosti nechali jenom zdát. Oblíbenou destinací je Jadran, ale nedostupný luxus už prý není ani Karibik nebo Seychely.

 
"Jachting už zdaleka není snobská záležitost. Nyní se to vnímá spíše jako sportovní zážitek. Lidé na plachetnici vyjíždějí, aby si užili klidu, 'vypláchli' si hlavu a oprostili se od starostí. Naprostá většina klientů si chce spíše odpočinout než se ukazovat," řekl majitel firmy Bemex Boot Vladislav Bezecný, který jachty prodává i pronajímá.
Jachting se podle něj stává oblíbeným koníčkem nejen movitých českých zákazníků. "Dříve byl zájem o lodi, které mají hodně kajut, kam se vejde 12 až 15 lidí a rozpočítalo se to tak, aby to vyšlo co nejlevněji. Nyní je situace jiná," říká podnikatel. Za rok prý prodá 20 až 30 lodí. Výjimkou nejsou ani jachty za statisíce eur. "Dříve jsme nechápali západní Evropu, když si lidé vzali patnáctimetrovou loď a jeli tam ve třech. Nyní je to běžné i u českých klientů," řekl.

Rekreačnímu jachtingu se v Česku podle předsedy Asociace námořních jachtařů Oldřicha Straky věnují tisíce nadšenců. "Koruna posílila a ceny jachet výrazně klesly. Jachta pro sedm lidí se dá pořídit už za 2000 eur (asi 48.000 korun)," řekl . Jachting je podle něj stále oblíbenější sport takzvané střední třídy.

Podle předsedy České asociace námořního jachtingu Petra Kundraty se počet lidí, kteří na jachtách vyjíždějí na dovolenou, nedá přesně stanovit. "Máme spíše přehled o tom, kolik jezdí kapitánů. Ti si ale mohou půjčovat lodi pro čtyři nebo pro deset lidí. Přesná statistika není," řekl ČTK. Na jachting se podle něj Češi vydávají do Karibiku, na Seychely nebo na Nový Zéland. "Vyplatí se doletět do Karibiku, sednout na loď a užívat si dovolené. Pak se může změnit teritorium a letět třeba do Austrálie. To by se lodí těžko zvládalo," uvedl.
Než si klienti loď koupí, chtějí si prý vyzkoušet, zda jim tento způsob trávení dovolené vyhovuje. Módou se tak stávají takzvané charterové pronájmy plachetnic, zejména v Chorvatsku. Pro sedm lidí na jeden týden stojí od 1500 eur (asi 36.200 korun). Výrazně se ale zvýšil i poměr privátních vlastníků lodí. "Nárůst je asi 20 procent ročně. Máme náskok i před Německem," uvedl Kundrata. Český trh je podle něj v tomto směru stále nenasycený.

I když ani Karibik už prý není považován za "nedostupný luxus", většina českých jachtařů jezdí do Chorvatska. Tam je také nejjednodušší získat kapitánskou licenci. "Nejsou tam tak přísné byrokratické zákony a požadavky jako v Česku. Chorvatský průkaz je dostupnější," říká Bezecný. Podle něj je u českých zkoušek spousta otázek, které jachtař v praxi málokdo využije. Výuka trvá týden, zkoušky se dělají v češtině a cena je kolem 15.000 korun. Platí ovšem jen v Chorvatsku, zatímco s českou licencí může zájemce vyrazit i do Karibiku. Její cena je ale asi dvojnásobná.

Podle specialistů se však úloha kapitána nesmí brát na lehkou váhu. "(Nejde pouze o to) vlastnit papír, ale umět to. Je to záležitost odpovědná a náročná. Nejde o to za hezkého počasí vyplout, ale když se zhorší počasí, umět se také vrátit," upozornil Kundrata. Zdůraznil, že každá loď musí mít povinné vybavení včetně hasicích přístrojů, navigačních přístrojů i záchranných prostředků.

Pro pohodlnou plavbu si zájemci o jachting mohou kapitána také najmout. "Stojí 700 eur (asi 17.000 korun) na týden. Využívají to ale jen asi dvě procenta klientů. Zabere jednu kajutu na lodi. Musí mít dvoulůžkovou kajutu. Pobyt tak přijde dráž. Navíc je tam cizí člověk, což na lodi není příliš žádoucí. Berou si jej buď lidé, kteří nemají žádné zkušenosti, nebo ti, kdo chtějí mít absolutní pohodu. I lidé s průkazem někdy chtějí kapitána. Převažuje ale spíš trend mít vlastní průkaz," vysvětlil Bezecný.

Smysl plavby podle Kundraty pro jachtaře není exhibice, ale zážitky. "Záleží na sladění zájmů. Jedna parta chce co nejvíce jezdit, další dávají přednost krátkým mořským výletům a pak lození po kopcích," uvedl. Pokud jde o interiér jachty, pojem luxus se prý v Česku "posunul". "V minulosti i lůžko s lůžkovinami nebo lednička na lodi byly považovány luxus. Dnes je to běžný standard. Na turistiku ale lidem kdysi také stačil stan a spacák," poznamenal.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>