Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Výstava o lodní dopravě v Děčíně propaguje splavnost Labe
 
      Děčín 11 září - Výstava a názvem Labe/Elbe 2010, která má za hlavní cíl představit a propagovat lodní dopravu na Labi, byla včera zahájena na děčínském nábřeží.

 
Původně měla být na lodi, ta ale kvůli nízké hladině řeky nemohla připlout. Výstavu pořádá Unie hospodářských komor Labe/Odra, která sdružuje komory z Česka, Německa a Polska. Podle člena prezidia unie Jiřího Astera, by lodní dopravě významně pomohla plánovaná výstavba jezu na Labi u Děčína.

"Výstava má upozornit na to, že při problémech, které jsou v současnosti v silniční dopravě, je nejekologičtější řešení využít vodní cestu po Labi, která nás spojuje se sítí vodních cest v západní Evropě," řekl dnes Aster ČTK. Snahu o zlepšení plavebních podmínek podporuje také děčínský primátor. "Je povinnost udělat vše pro to, aby bylo Labe splavné 365 dní v roce," uvedl při zahájení výstavy.
Na stavbu jezu, který by měl být vybudován na kraji Děčína pod přístavem Loubí, se v současnosti zpracovává hodnocení vlivu na životní prostředí. "Velmi pomohl ekolog a bývalý ministr životního prostředí Ivan Dejmal, který provedl úpravu plánů jezu tak, aby vyhovoval požadavkům ochrany přírody," řekl Aster. Podle něj ale současná politická reprezentace na ministerstvu životního prostředí pravděpodobně projekt neschválí.

O výstavbě jezů na Labi ministerstvo dopravy usiluje již asi 15 let. Jez by měl zabezpečit podmínky pro plavební ponor 1,4 metru pro lodní dopravu po dobu 345 dní v roce. Jeho součástí má být i vodní elektrárna, rybí přechody a plavební komora o rozměrech 24 krát 200 metrů.
V současnosti lodě nejezdí po Labi mezi Ústím nad Labem a hranicí s Německem kvůli nízké hladině už od začátku července. "Díky srážkové činnosti byly vodní stavy až do konce června uspokojivé," uvedl Aster. Podle něj klesly díky nemožnosti vodní dopravy tržby společnosti Česko-saské přístavy na polovinu. Rejdařské společnosti letos v létě vyčíslily své ztráty kvůli nesplavnému Labi na čtyři miliardy korun, některé prý budou chtít po státu i kompenzace.

S výstavbou jezu nesouhlasí ekologové. Podle serveru ekologické organizace Arnika, byl plánovaný jez na Labi zařazen do žebříčku padesáti projektů, jejichž výstavba nejvíce poškodí přírodu střední Evropy. "Labský jez je typickým příkladem nepotřebného projektu, který bez podpory EU nevznikne. V Labi ubývá vody v důsledku klimatických změn, takže ani nové jezy nezachrání říční dopravu," uvedl v únoru Martin Skalský z Arniky.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>