Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

Český svaz jachtingu
SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Splavnění Vltavy z Orlíka do Českých Budějovic se blíží
 
      Propojení Českých Budějovic s Orlickou přehradní nádrží vodní cestou bylo snem mnoha fandů lodí poté, co definitivně utichla v polovině minulého století tradiční voroplavba.

 
Minulý týden byla za účasti řady hostů slavnostně zahájena stavba poslední chybějící plavební komory na jihočeské Vltavě ve Hněvkovicích u Týna nad Vltavou. Práce běží tak, aby v září 2016 byla nová plavební komora hotova a propojila se Orlická přehradní nádrž s Českými Budějovicemi. Zároveň byla přestřižena páska na již v předstihu dokončené plavební komoře na přehradě Hněvkovice.


















Řada čestných hostů v čele s ředitelem Ředitelství vodních cest ČR Lubomírem Fojtů, zástupci ministerstva dopravy a starosty okolních měst v úterý 14.4.poklepala na základní kámen poslední chybějící plavební komory na Vltavě na starém jezu v osadě Hněvkovice u Týna nad Vltavou.



















"Propojení Českých Budějovic s Orlickou přehradní nádrží vodní cestou bylo snem mnoha fandů lodí poté, co definitivně utichla v polovině minulého století tradiční voroplavba. V roce 2006 začaly práce na nové vodní cestě v Českých Budějovicích a dnes nám zbývá posledních chybějících 5 km. I tyto překážky dnes začínají díky stavebním strojům mizet," uvedl ředitel Ředitelství vodních cest ČR Lubomír Fojtů. "V lednu 2014 jsem krátce po mém jmenování do funkce mezi prvními spouštěl transparentní výběrové řízení na dodavatele této stavby, která bude nakonec stát 197 mil. Kč bez DPH," dodal.


















Zhotovitelem stavby je sdružení firem Metrostav a.s. a Zakládání staveb a.s. Vznikne zde nejen nová plavební komora na současném jezu Hněvkovice, ale vyřeší se všechny překážky bránící plavbě mezi přehradní hrází Hněvkovice a okrajem města Týn nad Vltavou. Zmodernizuje se tak rovněž navazující polovina jezu Hněvkovice včetně nového rybího přechodu, pod existující plavební komorou na přehradní hrázi Hněvkovice se rozšíří rejda o čekací stání plavidel a konečně současné koryto řeky od jezu Hněvkovice po okraj Týna nad Vltavou, které je pro plavbu příliš mělké, bude prohloubeno.



















V létě 2016 se tak otevře pro rekreační plavbu malých člunů, jachet, hausbótů i osobních lodí brázdících vody Orlické přehrady dalších 33 km nové vodní cesty. Na celkem 98 km od přehradní hráze Orlík až do centra Českých Budějovic navštíví řadu turistický atraktivních míst od zámku Hluboká až po romantická údolí řeky.

Současně byla v úterý 14.4. přestřižena páska na dokončené druhé plavební komoře na přehradní hrázi vodního díla Hněvkovice. Hrubé stavební konstrukce byly původně postaveny současně s přehradou v roce 1991, ale až v letech 2008-2011 byla v rámci splavnění osazena vrata plavební komory, kompletní ovládací technologie a postaven velín. Rovněž bylo postaveno stání pro vyčkávání lodí na proplavení v horní rejdě plavební komory na přehradní nádrži, tvořené dvěma plovoucími moly. Dalším unikátem je překonávaný rozdíl hladin až 15 m, řadící ji mezi druhou nejvyšší plavební komoru v České republice.

Zhotovitelem této stavby byla firma EUROVIA CS, a.s. a náklady dosáhly 93 mil. Kč bez DPH.


Projekt je ve výši 85 % spolufinancován z EU prostřednictvím Operačního programu Doprava, zbývající část financuje Státní fond dopravní infrastruktury.


O Ředitelství vodních cest ČR
ŘVC ČR je organizační složkou státu, zřízenou Ministerstvem dopravy k zabezpečení přípravy a realizace výstavby a modernizace dopravně významných využívaných vodních cest a dalších staveb nutných pro provoz na vodních cestách.
Ředitelství vodních cest ČR rovněž provozuje veřejné přístavy a přístaviště.

Kontakt:
Ředitelství vodních cest ČR
Ing. Jan Bukovský, Ph.D.
vedoucí oddělení správy a provozu majetku a evropských agend, tiskový mluvčí
E: bukovsky@rvccr.cz T: 225 131 741 M: 602 772 631

redakce lode.cz

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>