Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


ČSPL uzavírá svou pobočku v Hamburku kvůli dlouhodobé ztrátovosti
 
      Především kvůli dlouhodobé ztrátovosti uzavřela ke konci března Československá plavba labská (ČSPL) svou pobočku v německém přístavu Hamburk, kde působila od roku 1922. "Budeme tam udržovat pouze spediční firmu a zastoupení rejdařství," řekl dnes ČTK ředitel plavby Miroslav Šefara.

 
V Hamburku bude mít nyní plavba jednoho pracovníka, ještě před několika lety to přitom bylo až 250 lidí. Pobočka v Hamburku byla podle ředitele ztrátová minimálně od poloviny 80. let. V posledních letech to bylo asi 150 miliónů korun ročně. "Pobočka ztratila svou ekonomickou opodstatněnost," uvedl. I když likvidace začala již před několika lety, podle ředitele měl s ukončením činnosti začít podnik ihned v roce 1990. "Ztráta z udržování pobočky samozřejmě přispěla k špatnému hospodaření firmy," dodal. Plavba je kvůli neschopnosti plnit své závazky od loňského srpna v konkursu. Za velkými ztrátami pobočky stojí podle Šefary především to, že se nedokázala přizpůsobit novým trendům v přepravě zboží. "Zboží se začalo převážet hlavně v kontejnerech, na což pobočka nebyla přizpůsobena," uvedl. Přístav se také prudce rozvíjel směrem k moři. České území, které leží zhruba 100 kilometrů od moře, se tak dostalo do určitého "zákoutí". Situaci v české části přístavu komplikuje spor mezi ČSPL a státem. Plavba chce po státu zhruba 200 miliónů korun, které v minulosti investovala do výstavby budov a dalšího zařízení. Podle Šefary byl tento majetek při privatizaci plavby na začátku 90. let součástí firmy. To však podle ředitele stát zastoupený ministerstvem dopravy neuznává. Ministerstvo na dotazy ČTK neodpovědělo. Šefara nevylučuje ani soudní dohru sporu. To by ale nemělo komplikovat rozprodej funkčních částí plavby, která by se měla uskutečnit zhruba v polovině roku. Odbočka v Hamburku měla pro ČSPL především strategický význam. Existence firmy v Německu podle Šefary plavbě umožňovalo mimo přístupu k moři využít i celní úlevy a výhodnější úvěry. Hlavní činnost nyní plavba přenesla do Magdeburku, kde již také působí od roku 1922. "Máme tam vlastní budovu a překladiště. Je to centrum vnitrozemské přepravy," uvedl Šefara. ČSPL byla v podnájmu na území českého státu od roku 1922. V části hamburského přístavu (Moldauhafen a Saalhafen) využívala pozemek o rozloze 30.000 metrů čtverečních. Mimo svobodný přístav to bylo dalších asi 15.000 metrů čtverečních v přístavu Peute.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>