Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Starodávná Hedvábná cesta zaznamenává oživení
 
      Hedvábná cesta, legendární obchodní trasa mezi Evropou a Čínou vedoucí přes rozlehlé a pusté území Střední Asie, se po mnoha letech navrací zpátky k životu. Aktau, kazašský přístav na pobřeží Kaspického moře,

 
se v důsledku toho rychle mění v důležitý přepravní uzel pro nákladní, automobilovou, železniční i osobní dopravu, napsala agentura Reuters. Hedvábná stezka byla po staletí cestou, kterou volili obchodníci, dobrodruhové a badatelé. Míjeli přitom města, jejichž jména - Samarkand, Buchara nebo Chiva - zavánějí exotikou. Rozvoj světové lodní dopravy a politický režim, který udržoval velkou část dřívějšího Sovětského svazu mimo dosah obchodníků a cestovatelů, však na desetiletí omezily její používání. To se ale nyní mění.
Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1991 vzniklo osm nových států, z toho tři na Kavkaze a pět ve Střední Asii. Všechny hledaly nové způsoby, jak si zajistit a udržet ekonomickou nezávislost. Jedním z opatření bylo v roce 1993 zahájení programu Evropské unie s názvem TRACECA, což je zkratka pro tranzitní koridor Evropa-Kavkaz-Asie, který zahrnuje všech osm zemí regionu. Devět let po svém zrodu se TRACECA stává skutečností a její rozvoj není nikde více patrný než v Aktau. "Hedvábná stezka má dnes moderní význam," říká Alexander Glock, finanční ředitel pro stavební rozvoj místního komerčního přístavu, kde byl vybudován nový terminál. "Dnes skutečně vidíme, že zboží putuje z Gruzie přes Ázerbájdžán a Kazachstán do Číny." Z Číny do kazašského Aktau vedla železnice již dříve. Pravidelné lodní spoje nyní spojují všechny důležité přístavy v Kaspickém moři - Baku v Ázerbájdžánu, Nov Šahr v Íránu a řadu ruských přístavů včetně Machačkaly poblíž Astrachaně v severní části moře.

Aktau bylo založeno v roce 1963 a nese pečeť sovětského provinčního města z té doby. Podle Glocka však budoucí růst vtiskne přístavu novou podobu. Teploty v létě zde dosahují až 45 stupňů Celsia, což zvyšuje šance na to, že se místo stane turistickým letoviskem. Zkrátka proto nepřijde ani úprava architektury, až město získá více peněz. Přístavem Aktau procházejí zejména nerostné suroviny: kaspická ropa, kovy z Kazachstánu a Ruska směřující do Íránu, stejně jako obilí a další položky. Další rozvoj by mohlo přinést větší využívání přístavu jako terminálu pro kontejnerovou dopravu, soudí Kuanyš Esetov z marketingového oddělení. "Přeprava kontejnerů například z Číny do Hamburku trvá po moři 25 dní, ale přes Aktau jen 16 dní," vysvětluje. Přestože doprava přes Aktau je dražší, úspora deseti dnů může být pro některé firmy atraktivním řešením, dodává.

Koridor TRACECA nepočítá pouze s železniční a silniční dopravou, přestože v Ázerbájdžánu a Gruzii na druhé straně Kaspického moře se na mnoha místech staví nové silnice. Zahrnuje také nové trasy ropovodů, které budou přepravovat největší nerostné bohatství regionu na světové trhy. V průběhu příštích let bude postaven ropovod z Baku do tureckého Ceyhanu na pobřeží Středozemního moře, což poskytne zcela novou trasu pro dopravu ropy z Východu na Západ tím, že se vyhne území Ruska na severu nebo Íránu na jihu. Aktau i jeho obyvatelé pohlížejí na budoucnost s optimismem. "Je tady plno práce. Západní Kazachstán je místo, kde leží peníze. Z Aktau se stává bohaté město," potvrzuje řidič taxíku Saška.

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>