Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Co nového?


Jak jsme za Vás bojovali
 
      chronologie přípravy nové vyhlášky, aneb co zůstalo Vašim očím skryto.
Nová vyhláška o provozu lodí se spalovacími motory je konečně na světě. Mohla ji psát příští nová vláda. Mohla být lepší ale i horší. Je taková, jaká je.

 
Na serveru www.lode.cz jsme její přípravu bedlivě sledovali, v posledních hodinách doslova každou minutu. To, že dopadla alespoň tak, jak dopadla je nejen naše zásluha, ale především zásluha těch Vás, kteří se podepsali pod protestní petici.

Už v roce 2001 bylo jasné, že formulace Zákona o vodách v sobě skrývá nebezpečí konzervace tehdejšího nepříznivého stavu. Proto v tomto roce vznikl iniciativní pokus o založení Asociace vlastníků a provozovatelů motorových plavidel AVPMP. Z různých důvodů se ale nesetkal s pochopením prodejců, kteří tak promarnili možnost zvrátit sled následujících událostí.

Koncem roku 2001 se nám z Ministerstva dopravy podařilo získat první znění vyhlášky, která sice zakazovala provoz motorových lodí na některých nádržích, ale počet těchto nádrží nebyl velký.
Druhé znění vyhlášky, které bylo veřejnosti dostupné na webu Ministerstva dopravy, bylo už podstatně méně příznivé pro vodní motorismus a bylo jasné, že začíná jít do tuhého. Začal boj vodních motoristů, jachtařů, Ministerstva dopravy a Ministerstva životního prostředí a dalších zájmových skupin. Otázka vyhlášky se začíná objevovat v médiích, především v Rudém právu. Celý problém je zjednodušován na Slapy, Orlík a vodní skútry. Vyhlášku projednává dvakrát vláda, naposledy ve středu 22. května a přiklání se ke třetímu znění, které formuluje Ministerstvo životního prostředí. Navrhované znění je z hlediska vodního motorismu naprosto nepřijatelné. Následující týden se domlouváme na vzniku petice a přes víkend formulujeme její text. Ve čtvrtek 6. června proběhne ve vypjaté atmosféře tisková konference na MDS a MŽP. Zde novináři dostávají do rukou čtvrté znění vyhlášky a my je informujeme o připravované petici organizované naším serverem. Večer stačíme aktualizovat text petice a začínáme bojovat o čas. Teoreticky ještě existuje možnost, že ministr Schling vyhlášku nepodepíše a celý problém spadne do klína příští vládě. JUDr. Rychetský si zve ministra Kužvarta a Schlinga k jednání na úterý 11. června. Termín je později změněn na pondělní odpoledne.

Reakce novinářů na sebe nedává čekat. V pátek poskytujeme rozhovor Radiu Impuls o odjíždíme na setkání člunů RIB´s na Orlík, které se mění v setkání majitelů motorových člunů, kteří přijíždějí podepsat protestní petici. Dlouho přes půlnoc diskutujeme o nastalé situaci, abychom v sobotu ráno přivítali další lodě. Petiční archy se začínají plnit. Na setkání přijíždí redaktoři TV NOVA, kteří sbírají materiál pro reportáž do večerních televizních novin. V neděli rozjíždíme možnost připojit se k petici přes náš web.
V pondělí dopoledne se nám povedlo díky pracovníkům úřadu vlády a MD seznámit s peticí JUDr. Rychetského a ministra Schlinga, který je na cestě z Jihlavy do Prahy. Díky tomu, že zpráva o petici se dostává do denního zpravodajství ČTK, obracejí se na nás další novináři a točíme šot pro TV PRIMA. Na schůzce je text vyhlášky upraven tak, že jsou zohledněny alespoň některé naše požadavky. MŽP se především nepodařilo dosáhnou absolutního zákazu plavby v letním období.

Je dobojováno, ministr dopravy vyhlášku podepisuje. Text ale není zcela dokonalý, zvláště problematické je ustanovení prvního odstavce §4.

Redakce www.lode.cz

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>