Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Lodě


Valiant 850 + 2x Mercury Verado 250 - redakční minitest
 
      27. června - Na jaře jsme měli možnost se blíže seznámit s předváděcí lodí firmy American Motors, u nás mimo jiné dobře známé jako dovozce lodních motorů Mercury z USA a nafukovacích člunů s pevným kýlem portugalské firmy Valiant.

 
Konkrétně však v případě modelu Valiant Patrol 850 vybaveného dvěma motory Verado se však dost dobře nedá mluvit o typické kombinaci, která by tvořila hlavní část prodejů mateřské firmy a to ani v přímořském zahraničí.

Naše plavba, respektive testování probíhalo v Praze na Vltavě, kde je poměrně hustý provoz, takže jsme jen těžko mohli důkladně vyzkoušet všechny plavební vlastnosti tak, jak je v našich testech obvyklé.

Valiant Patrol 850 je špičkovým modelem lodě (tady už označení člun přestává být na místě) používaný převážně pro účely profesionálů. Mohutná osmsetpadesátka je popisována jako pracovní loď vhodná pro pobřežní stráž, armádu, záchranáře, použití na ropných plošinách jakožto spolehlivá, rychlá a bezpečná loď do těch nejnáročnějších podmínek. Jako taková nabízí celou řadu variant uspořádání a dokonce je k dispozici i v provedení SD, kdy disponuje zabudovaným motorem. Nejnáchylnější k poškození jsou u nafukovacích člunů s pevným kýlem (RIBs ? rigid inflatable boats) právě tuby. Tomu v případě pracovních člunů Valiant věnovali konstruktéři zvláštní pozornost a přizpůsobili zvýšeným nárokům jejich robustní konstrukci. Použitý materiál je AKRON TPE se zesílenými doplňky jako jsou dvojité gumové oděrky záchytná lana upevněná v nerezových průvlacích a opatřeny protiskluzovou vrstvou.
Trup je navržen tak, aby vyhovoval požadavkům na spolehlivost, stabilitu a rychlost v náročných provozních podmínkách, kterým musejí profesionální uživatelé z výše uvedených skupin čelit. Nádrž o objemu 300 l je umístěna v kýlu, takže na palubě zústává variabilně využitelný prostor zastavitelný podle potřeb zákazníka. Tolik teorie o člunu.

Dva čtyřtaktní závěsné motory Mercury Verado o výkonu 2x250k dominují zádi lodě a vzhledem k tomu že nejen tabulkově jsou i na takto velikou loď na samé horní hranici výkonu, slibuje loď vyjímečný jízdní zážitek. No uznejte sami. Osm a půl metru dlouhá loď o hmotnosti 1150 kg poháněná 500 k je na první pohled prostě výzva.
Čtyřtakty Mercury se i v minulosti vyznačovaly tichým kultivovaným během kombinovaným s velmi přijatelnou spotřebou. Motory generace Verado jsou ovšem ještě něco jiného. Šestiválcový čtyřtakt s kompresorovým přeplňováním je mezi lodními závěsnými motory technická špička. Nejde přitom jen o samotný motor. Celý systém zavěšení, integrovaného pracovního válce řízení a ovládání prostřednictvím technologie Mercury SmartCraft umocňují celkový dojem z plavby.

Takže teď už opravdu jdeme jezdit. Zástupce firmy American Motors Láďa Hůla nás nabírá na palubu a upozorňuje na opatrnost při ovládání takto motorizovaného člunu. Samozřejmě při vědomí, že tato loď disponuje skoro čtyřnásobným výkonem oproti naší redakční lodi, přistupuji k řízení s respektem. Přesto jsme opakovaně vyzýváni abychom se opravdu dobře drželi. Myslíme si cosi o tom, že už jsme na lodi předtím stáli, když v tom nás bez varování uchopí jakási obrovská síla a snaží se nás i madlo, které třímáme, dostat mimo loď. Varování bylo na místě. Síla motorů je impozantní, avšak nejvíce na nás působí fakt, že plavba je provázena tichem, tedy přesněji pokud pomineme vítr v uších, nejsou motory slyšet. Loď se chová naprosto skvěle, drží stopu i když se neudržím a vezmu prudší oblouk. Při přejezdu vln okolních lodí se loď neotřásá a naopak klidně a důstojně se přes ně přenese. Po několika málo minutách, kdy jsme nezřídka rychlejší než auta na Strakonické, náš minitest končí. Je jasné, že pro další zážitky není tato voda dost velká, resp. pohybuje se na ní současně mnoho různých ostatních lodí, takže bychom je pokračováním testu nepřiměřeně omezovali.

A dojmy? Klidná síla, tak by to šlo vyjádřit nejlépe, kdyby nešlo o známý reklamní slogan jedné politické strany, takže řeknu prostě: báječné. Vřele doporučuji všem, kdo mají na loď připraveno tak okolo 2,500.000,- Kč a očekávají opravdu skvostné svezení na otevřené lodi schopné i dlouhých přeplaveb na moři. Jen kdyby k němu nebylo tak daleko..

redakce Ré - Petr Zajíček

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>