Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Plavby


Plavba po řece Tisa
 
      Dlouhá, klikatící se řeka Tisa, která se vždy na jaře rozvodní a loni byla silně znečištěna, by se mohla stát druhým maďarským Dunajem. Každoročním záplavám částečně zabránil hrabě István Széchenyi, jeden z nejváženějších maďarských státníků, který v 19. století dal prosekat několik ohybů řeky, čímž urychlil tok vody.

 
Píše o tom agentura Reuters. Dnešní představitelé přemýšlejí podobně, neboť plánují uzpůsobit 695 kilometrů dlouhou řeku protékající východem Maďarska podle mezinárodních standardů lodní přepravy. Cílem je překlenout rozdíly mezi prosperující západní a chudou východní částí země. "Východní Maďarsko potřebuje šanci k rozvoji," říká János Szakal, který stojí v čele jednoho ze tří říčních přístavů ve městě Szeged v jižním Maďarsku. "Tisa je naše jediná šance." Zatímco západní Maďarsko a jeho hlavní město Budapešť učinily v posledních deseti letech velký pokrok směrem k členství v Evropské unii (EU), východ zůstává poznamenaný chudobou, nezaměstnaností a nedostatkem příležitostí.
"Lodní doprava by tady mohla být časem velmi výnosná," tvrdí Szakal, který se zasazuje o rozvoj Tisy. Rozšíření a prohloubení některých částí řeky, narovnání ohybů, vystavění přístavů a přehrad by podle něj umožnilo získat peníze od Evropské unie a od Organizace spojených národů (OSN). "EU a OSN mají jiný postoj k financování, když je řeka uznána jako mezinárodní," vysvětluje ministr dopravy a vodního hospodářství János Fónagy. "Rozvoj Tisy by regionu opravdu prospěl. Je to pouze jedna část snahy snížit hospodářské rozdíly, ale je důležitá," dodává. Tisa pramení v Rumunsku, stáčí se na sever na Ukrajinu, poté zpět do Maďarska a Jugoslávie, kde se vlévá do Dunaje. Počátkem roku 2000 zde došlo k jedné z nejhorších ekologických katastrof v Evropě, když se z rumunské přehrady vylilo více než 100.000 metrů krychlových vody zamořené kyanidem. Otrávená voda tehdy zahubila ryby a další život směrem po proudu.
"Po rozšíření kyanidu zanikl i ten drobný turistický ruch, který tady byl," vzpomíná Mihály Nadas, majitel restaurace v městečku Szolnok. Nadas a další obyvatelé sem opět chtějí přilákat turisty a odstranil rozdíly mezi západem a východem země. Mezi problémy, jimž čelí, jsou jarní záplavy, které každoročně donutí k evakuaci tisíce lidí. Místní vláda vyčlenila jeden milión dolarů na úpravu městského nábřeží, výstavbu restaurací a divadla a vytvoření asi 120 hektarů povrchových mokřad. Rozvoj Tisy by také mohl vynahradit milióny dolarů, o něž přišla říční plavba poté, co Severoatlantická aliance (NATO) v roce 1999 během leteckých útoků na Jugoslávii zničila mosty na Dunaji. Trosky mostů zablokovaly rušnou dunajskou říční cestu a hospodářství Rumunska, Bulharska a Jugoslávie v důsledky toho ročně přichází o 320 miliónů dolarů.
Tisa se vlévá do Dunaje jižně od Nového Sadu. Lodě by tedy jako alternativní cestu mohly využívat Tisu a vodní kanály v jižním Maďarsku. Pro přepravu velkých nákladů je již přístupných 255 kilometrů Tisy severně od Szegedu. Přestože na řece jsou tři přístavy, ze Szegedu do Jugoslávie týdně pluje jenom šest nákladních lodí. "Kdyby Tisa získala mezinárodní status, počet nákladních lodí by se nejméně ztrojnásobil," soudí Szakal. Nikdo se zatím neodvážil odhadnout náklady na rozvoj Tisy, ale severně od Szegedu, kde je řeka mělká, by bylo třeba vybudovat aspoň dvě přehrady - každou v hodnotě 300 miliónů dolarů. "Otázkou je samozřejmě, jak budeme tento rozvoj financovat, ale odpověď přijde později," tvrdí politický náměstek ministerstva vodního hospodářství Béla Hajos.

ČTK. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>