Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Plavby


Reuters: Singapur bojuje se stále početnějšími piráty
 
      Chong Choo Ha nevypadá jako typický lovec pirátů. Přestože je členem posádky jedné z 20 lodí, které loni zakoupily singapurské pobřežní hlídky, chodí oblečený jako obyčejný úředník - v bílé košili a černých kožených botách, píše agentura Reuters. Chong s úsměvem vykládá o mezinárodní spolupráci v boji proti pirátům. Když přísahá, že Singapur bere piráty vážně a že jeho lodi hlídkují celý den, zní to zvláštně komicky, skoro jako by se přerostlý chlapec omlouval,

 
že si hraje s vyspělým technickým vybavením. Potřeba užívat flotilu třetí generace vypadá o to pochybněji, uvážíme-li, že Singapur od roku 1990 nezažil jediný pirátský útok. A i tenkrát šlo o pouhou krádež fotoaparátu. Pirátství, které se stalo prokletím námořníků 17. a 18. století, nicméně v mořích jihovýchodní Asie vzrůstá alarmujícím způsobem a přestává být pouhým námětem historických románů. Podle Mezinárodního námořního úřadu v Londýně (IMB) se v minulém roce vyskytlo 469 útoků na lodě na otevřeném moři a v pobřežních vodách, což znamená nárůst této zločinecké praktiky o 57 procent od roku 1999 a téměř pětkrát od roku 1991. Zaznamenáno bylo i více násilných činů, když v roce 2000 bylo zabito 72 námořníků oproti pouhým třem v roce předešlém.
Státy jihovýchodní Asie proto začaly brát novou hrozbu vážně. Představitelé 27 národů se nedávno sešli v Tokiu, aby nalezli nové metody, jak s piráty bojovat. "Vody v okolí Indonésie, Malajsie a Singapuru patří mezi nejnebezpečnější na světě," říká šéf Střediska registrace případů pirátství IMB se sídlem v malajsijské metropoli Kuala Lumpuru Noel Choong. "To však vzniklo teprve po nástupu hospodářské krize v roce 1997." S úpadkem singapurské ekonomiky a s předzvěstmi dlouhodobé hospodářské krize se Choong obává, že se pirátství ještě rozroste. "Pro Asiata bez práce se zdá být pirátství dobrou volbou, protože je rozhodně těžší přepadnout banku než loď," vysvětluje. "Přepadení lodi se může odehrát ve tmě, v noci, daleko od břehu, v malých, rychlých člunech." Singapur je nejrušnějším přístavem světa měřeno lodní tonáží a vzhledem k závislosti státu na námořní dopravě znamená pirátství pro tento stát vážnou starost.
Pokud by se námořní přepravci rozhodli vyhnout vodám jihovýchodní Asie, kde úzké kanály, mělké útesy a čilá doprava nutí lodi pohybovat se pomalu a kde zároveň tisíce malých ostrůvků umožňují pirátům snadný únik, utrpěla by singapurská ekonomika citelnou ránu. Kromě ztrát na majetku a na lidských životech v souvislosti s pirátskými přepadeními je tady ještě riziko velkého neštěstí, spojené s rozptýlením posádky nebo s úplným znemožněním vykonávat navigační povinnosti, říká mluvčí singapurské rejdařské společnosti Neptune Orient Lines Sarah Lockie. K takovému neštěstí došlo před několika lety, když piráti nechali 20 minut plout plný tanker bez kapitána Malackým průlivem. Na můstku jedné ze singapurských lodí Sandy Ray Chong ukazuje na dvě velké radarové obrazovky plné žlutých, modrých a červených bodů. Na obrazovce se znázorňuje každá loď v singapurských vodách, které sahají do okruhu zhruba deseti kilometrů od pevniny, a je pak identifikována rutinním voláním. Pokud se piráti pokusí proniknout do singapurských vod, flotila podporovaná vojenským námořnictvem je má odhalit pomocí radarů a elektrooptických kamer, které odhadují přesné vzdálenosti, a následovně je zničit tradičnějšími zbraněmi jako jsou kulomety.
Přestože členové Sdružení zemí jihovýchodní Asie (ASEAN) se drží principu nevměšování do vnitřních záležitostí cizích států včetně pronásledování pirátů v pobřežních vodách, podepsal již Singapur s Indonésií dohodu o společném hlídkování a pronásledování přes hranice. I přes zmíněné úsilí se Singapuru dosud nezdařilo vytlačit pirátství z okolních vod. Jižně od plavidla Sandy Ray se za stovkami mamutích nákladních lodí rýsuje na obzoru ostrov Batam, který se vzhledem ke své poloze asi 15 kilometrů od břehů stal doslova rájem pirátů. Největším pirátským doupětem na světě je v současnosti nicméně Indonésie. Jen za loňský rok zde došlo ke 119 přepadením, což představuje čtvrtinu z celkového počtu útoků na lodě na světě. Při jednom z loňských případů piráti poblíž západoindonéského státu Aceh unesli loď i s posádkou a požadovali výkupné. Když dostali zaplaceno, byla posádka propuštěna. Indonéské úřady se však obávají, že právě únosy se stanou novým pirátským trendem.

ČTK. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>