Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Testy lodí


Yam 300S+Malta ? redakční test
 
      Na přelomu července a června jsme v Chorvatsku na ostrove Rab otestovali nafukovací člun YAM 300S s motorem Yamaha 3A Malta.

 
Volba motoru ani člunu nebyla náhodná. Uvedená kombinace představuje typické zástupce nejprodávanějšího segmentu lodí v ČR. Většina kupujících totiž požaduje, aby člun s motorem nebylo nutno v Chorvatsku pojišťovat a přihlašovat na kapitanátu, aby uvezl celou rodinu t.j. zpravidla dvě dospělé osoby a dvě až tři děti při plavbách kolem pobřeží nebo na blízké ostrůvky, aby jej bylo možno přepravovat osobním vozem a aby jeho nákup příliš nezatížil rodinný rozpočet. Právě pro výhodný poměr užitné hodnoty a ceny jsou v ČR oblíbeny výrobky firmy Yamaha.

Otázka ceny ostatně bývá pro většinu kupujících velmi důležitá, protože plavidlo se využije, vzhledem k české legislativě, prakticky pouze o dovolené u moře. Po zbytek roku už pouze sporadicky a většinou jen pro plavby ve výtlačném režimu. Z tohoto důvodu padla právě volba na motor Yamaha Malta. Výkon tohoto motoru je dostatečný pro pohon třímetrového člunu při velmi nízké spotřebě. Výhodou je také integrovaná palivová nádrž, která umožňuje při omezených kapacitních možnostech osobního automobilu odbourat potřebu externí nádrže. Podle chorvatské legislativy by bylo možno bez nutnosti registrace sice použít motor až pětikoňový, avšak to by nepřineslo žádnou podstatnou výhodu. Jízda ve skluzu by s více osobami nebyla tak jako tak možná, motor by byl zbytečně větší, těžší i dražší a zvýšení rychlosti ve výtlačném režimu by bylo maximálně 20%-ní.

Další možností bylo zvolit motor čtyřtaktní. Ani tato volba se nám nejevila jako dobrá, protože poněkud nižší spotřeba a kultivovanější chod čtyřdobých motorů jsou vykoupeny výrazně vyšší pořizovací cenou, hmotností, větší složitostí a tím i potenciálně vyšší poruchovostí a horší opravitelností v provizorních podmínkách a nakonec i složitější přepravou autem - motor musí být uložen na boku tak, aby z olejové vany nevytékal olej.

Ostatně tuto zkušenost mají chorvaté už dávno a proto je v Chorvatsku nejrozšířenějším motorem, dnes už nevyráběný, slovinský TOMOS. Na konci testu se nám podařilo jeden starší ale nejetý (záložní) TOMOS 4,5 vypůjčit a neodolali jsme oba motory spolu po technické i praktické stránce porovnat.
Motory TOMOS i MALTA jsou jednoválcové o obsahu 70 ccm a shodný je i udávaný výkon 2,2 kW stejně jako hmotnost motoru 17kg. TOMOS nebyl vybaven řazením (byly však vyráběny i typy s řazením) ani vestavěnou nádrží. MALTA měla řazení neutrál-vpřed ale postrádala možnost připojení externí nádrže. Oba motory lze pro jízdu vzad otočit o 360. Z konstrukčního hlediska jsou však oba motory zcela odlišné. Zatímco MALTA je vybavena vodním chlazením motoru i nohy s vodní pumpou, konstrukčně starší a jednodušší TOMOS je vybaven náporovým chlazením nohy a motor je chlazen vzduchem. Důsledkem tohoto rozdílu je především výrazně nižší hlučnost MALTY. Také systém transportu zapalovací směsi je odlišný. MALTA nasává směs přes membránový ventil jak je to obvyklé u větších motorů, TOMOS nasává směs přímo do válce. Umístění karburátoru vedle bloku motoru a rozměrný ventilátor TOMOSu zapříčiňuje celkově větší rozměry tohoto motoru. Karburátor MALTY je konstrukčně propracovanější a tvoří jeden celek s palivovým čerpadlem. Tato skutečnost nás přivedla ještě před zahájením testu na myšlenku vyzkoušet úpravu palivového vedení tak, aby bylo možno připojit externí nádrž pokud by majiteli lodi nevadila nutnost dopravovat rozměrný tank a naopak preferoval výrazně delší dojezd. Celkově působí MALTA proti TOMOSU konstrukčně propracovanějším dojmem a i z hlediska designu je jasným vítězem. Má také výrazně klidnější chod a snadněji se startuje.

Nafukovací YAM byl zcela nový. Celý člun byl uložen ve vaku, ze kterého jsme postupně vyňali čtyřdílnou dřevěnou podlážku v neklouzavé úpravě, lavici a příslušenství zahrnující opravovací sadu, hustilku, pádla a hliníkové profily podlážky. Samotný člun jsme přepravovali na zahrádce, ploché podlážky a část příslušenství v zavazadlovém prostoru vozidla.
Složení člunu je jednoduché a rychlé, ale je vhodnější jej nacvičit ještě před odjezdem na dovolenou. Nejobtížnější operací je vložení dvou hliníkových lišt zpevňujících podlážku v příčném směru, které je nejlépe napoprvé provádět ve dvou. Výkonná pumpa umožňuje nafouknout člun během pěti minut. Tuto operaci se nám podařilo urychlit pomocí malého zlepšováku. Nechali jsme otevřené vnitřní ventilky (v uzavřeném stavu kladou poměrně vysoký aerodynamický odpor) nafukovacích ventilů, pak jsme je rychle uzavřeli a následně nafoukali komory na požadovaný tlak. Člun je vybaven nafukovacím kýlem a třemi komorami s vyrovnávacími přepážkami, které zajišťují vzájemné vyrovnávání tlaku mezi komorami. Po připevnění motoru, sedačky a uložení pádel a kotvy byl člun připraven k vyplutí.
Přenášení člunu na vodu s sebou přináší malý problém. Člun není vybaven žádným madlem a je nutné jej nést za obvodové lano, které je dosti volné a osoby nižšího vzrůstu člun obtížně zvedají nad zem. Člun je vybaven třemi masivními nerezovými D oky, jedním na přídi a dvěma vpředu po stranách. Příďové oko je zpevněno a lze jej bez obav použít k ukotvení nebo vlečení. Člun bohužel, stejně jako většina podobných výrobků, není vybaven upevňovacím okem na zádi. Při kotvení na dvou kotvách, kolmém vyvázání u mola nebo pro vlečení je další záďové oko nezbytné a proto lze rozhodně doporučit montáž dvou pomocných ok po bocích vnější strany zrcadla. Nouzově lze použit i oko určené k zabezpečení motoru nebo gumových průvlaků obvodového lana. Samotnému obvodovému lanu je lépe příliš nedůvěřovat, protože není řádně zapleteno a snadno se jeho konce vyvléknou.

Desetidenní provoz člunu ukázal, že člun je velmi dobře ovladatelný a výkon motoru je dostatečný pro požadovaný účel užití. Zdvižená příď a nafukovací kýl umožňují bez problémů překonávat i velké vlny bez nebezpečí zalití. Pokud jsou vlny opravdu hodně velké nebo je nelze najíždět kolmo, je vhodné přemístit pasažéry co nejblíže zádi a přidat plyn, aby se špička člunu dostala co nejvýše. Pokud se do člunu přece jen dostane voda, lze ji snadno vypustit během jízdy nebo nakloněním na pláži přes odvodňovací ventil se zpětnou klapkou umístěný u spodního okraje zrcadla.

Člun má spoje provedeny klasickým lepením, což podle některých dodavatelů člunů se spoji svařovanými vede k netěsnostem a postupné ztrátě tlaku v komorách. Protože po celou dobu našeho krátkodobého testu nebylo nutno člun ani jednou dofukovat, tato údajná nevýhoda se neprokázala. Materiál člunu je velmi pevný, kýl, hrana zrcadla a boky jsou zesíleny, takže člun snese i hrubší zacházení nebo nešetrné najetí na mělčinu.

Velmi neočekávaným a příjemným překvapením bylo zjištění, že člun s motorem MALTA se dostane bez problémů do skluzu nejen se dvěma dětmi, ale i s pasažérem, jehož hmotnost byla přes 80 kg. Pro porovnání jsme se pokusili dostat člun do skluzu i s TOMOSem, avšak bez úspěchu. Protože má člun relativně malou kýlovitost, je jízda ve skluzu příjemná pouze pokud vlny nepřesáhnou výšku 20 centimetrů. Při vyšších vlnách jsou již nárazy na podlahu člunu značné a jízda je nepříjemná.

Desetidenní test ukázal, že třímetrový YAM s motorem MALTA je vhodným řešením pro čtyřčlennou rodinu, která tráví u vody pouze omezenou dobu v roce a proto nechce investovat do člunu většího nebo komfortnějšího, dopravuje se autem a chce si dovolenou zpříjemnit návštěvami plážiček a ostrůvků, které by jinak zůstaly nedostupné.

Pozn.: testovaný člun i motor byly k testu zakoupeny anonymně prostřednictvím dealerské sítě dovozce

text a foto Ing. Petr Holyszewski

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>