Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Testy lodí


Sacs S 640 Venus ? redakční test
 
      Začátkem června jsem měl možnost otestovat letošní novinku na našem trhu ? člun Sacs S ? 640 Venus, italského výrobce, který se zabývá výrobou nafukovacích člunů s pevným laminátovým kýlem. Loď k testu zapůjčila firma AAAmarine, dovozce značky Sacs pro Českou republiku.

 
Člun jsem měl možnost prohlédnout a získat jízdní dojmy na závěr setkání vodních motoristů, které pořádala naše redakce. V průběhu testovací jízdy byl člun obsazen kromě mne ještě dvěma dospělými a dvěma dětmi.

První dojem, když je loď ještě na vleku, udělá na každého mohutnost a výška člunu. Je to dáno především hlubokým profilem dna ve tvaru ostrého V a pak průměrem obvodových tub. Jejich zpracování je téměř příkladné, švy a lepení je provedeno s přesností a přebytečné lepidlo je odstraněno. Použitý materiál je pětivrstvý a vrchní vrstva je Hypalon. Na vnějších bocích tub je nalepena široká oděrka s plastickým povrchem, která dobře chrání citlivou část lodě. Tuby jsou navíc opatřeny třemi praktickými madly.

Italové byli vždy mistři designu a čluny Sacs tuto pověst jen potvrzují. Paluba člunu včetně koupací plošiny, radarového oblouku, úložných prostor pod sedáky, řídící konzole až po kotevní prostor je lita do formy. Celkový design člunu působí dynamickým dojmem, není barevně překombinovaný a jednotlivé prvky jsou navíc využity na účelné vyztužení v místech zvýšeného otěru.
Vnitřní vybavení zahrnuje již zmiňované zadní koupací plato opatřené teakem a schůdky, nákladový prostor, který odděluje motor od prostoru pro cestující, zadní sedačku, radarový oblouk, konzoli řízení se sedačkou řidiče a prostornou příď, která může být upravena podle potřeby jako opalovací plošina nebo stůl se sezením. Žádný prostor nezůstává nevyužit. Zcela na přídi je kotevna s praktickými nerezovými madly pro obsluhu, vazákem a zařízením na upevnění kotvy během jízdy nebo přepravy. Výrobce dokonce na přání dodává i elektrický kotevní vrátek s ovládáním z místa řidiče.Ve vybavení samozřejmě nemohou chybět ani poziční světla a držák vlajky.
Pracovní místo řidiče je vybaveno kromě spínací skřínky sportovního volantu a ovládání motoru všemi dalšími potřebnými přístroji, především otáčkoměrem, měřičem hladiny paliva, počítadlem motohodin, ukazatelem nastavení trimu motoru a velmi užitečným větrným štítkem s nerezovým madlem. Celkově konzole připomíná přední kapotáž motocyklu. Dostatek prostoru zbývá ještě na montáž vysílačky a rádia a dalšího volitelného příslušenství. Řídící konzola navíc obsahuje ještě opět spoustu uzamykatelného úložného prostoru na doklady a osobní věci.

Celkový dojem ze zpracování interiéru je velmi dobrý, vyznačuje se přesnou, precizní montáží a použitím kvalitních materiálů.
K vybavení člunu rozhodně patří stopadesátilitrová nádrž na palivo umístěná v kýlu s nalévacím hrdlem v konzoli řízení a volitelná nádrž na pitnou vodu.

Šestset čtyřicítka Venus je typickým zástupcem v zahraničí velmi populární kategorie rychlých, pohodlných, plně vybavených a přitom snadno přepravitelných člunů, jejichž obliba v jižních přímořských státech již několik let stále stoupá. Konstrukčně jde o tzv. RIB (rigid inflatable boat) ? tedy nafukovací loď s pevným kýlem. Tato konstrukce získala své zákazníky tam, kde dříve panovaly pevné lodě především pro své vynikající vlastnosti jako jsou pevnost v kombinaci s nízkou hmotností, vysoká nosnost, vynikající stabilita, výborné jízdní vlastnosti a snadná přepravitelnost. Čluny této kategorie jsou používány pro účely pobřežní stráže, policie, armády, záchranářů, na těžebních plošinách a všude tam, kde je potřeba plout v nejtvrdších podmínkách. Výjimkou dnes nejsou ani lodě vybavené kajutou, sportovní a závodní čluny.

Vzhledem k tomu, že naše redakce provozuje také člun z kategorie RIB, byl jsem velmi zvědav, jaké budou mé jízdní dojmy z Venus 640. Loď byla vybavena stopadesátikoňovým karburačním motorem Johnson, který sliboval velmi dobré jízdní výkony.
Poloha řidiče za řízením je dimenzována tak aby bylo možno řídit i vstoje s opřením o sedák. Ten je tedy posunut o něco víc vzad, takže pokud chcete u řízení sedět, řídíte se vzorně nataženýma rukama. Přístrojová deska je přehledná a všechny důležité přístroje má řidič stále v zorném poli. Geometrie umístění řídící páky vzhledem k umístění volantu je dobře nastavená, a tak se vydávám vpřed.
Loď okamžitě naskakuje do skluzu. Zkouším přejezdy vln. Člun je zvládá bravurně. Vpředu je loď zatížena dvěma dětmi a dospělou osobou, na sedačce za mnou sedí druhý dospělý. Za tohoto stavu zkouším další, větší vlny těžší úhly nájezdu, vjíždím do rozházené vody a vše Venus projíždí velmi jistě a lehce bez zbytečných tvrdých dopadů. Jízda je velmi pohodlná, Venus si s vlnami jenom hraje, už jí důvěřuji, tak ještě přidávám a utahuji více zatáčky. Mám dojem, že Venus už snad ničím nevyvedu ze stabilní jízdy. Povede se mi to nakonec až při opravdu extrémní situaci, kdy navádím loď na podélné vlny a ostře zatáčím. Ani tentokrát však nedochází ke ztrátě stability vedení na dlouhou dobu. Svou úlohu splňuje hluboký tuhý
kýl ve spojení s velmi dobrým vyvážením lodě na výbornou. Poněkud se peru s řízením, které by této lodi slušelo spíše hydraulické, namísto mechanického. Ve vyšších otáčkách výrazně táhne ke straně. Toto je však věcí nastavení trimu, volby propeleru, polohy montáže motoru?, nikoliv tedy věcí lodě samotné, proto toto zjištění nepovažuji za podstatné při jejím hodnocení.

Závěrem je zvykem provést shrnutí. V tomto případě bude můj úkol snadný. Hezká, účelně vybavená loď se spoustou úložných prostor, kvalitně zpracovaná z kvalitních materiálů se spoustou standardního a další spoustou volitelného vybavení. Pokud bych měl vytýkat, pak snad jen tvrdší sedačku řidiče s polohou, která nemusí být zvláště lidem menšího vzrůstu při delší plavbě úplně pohodlná. Jízdní vlastnosti lze hodnotit jen výrazně dobře. Loď je za plavby i v extrémních situacích spolehlivá, předvídatelná a jistá. Plavba v mořských vlnách slibuje zážitek. Cena?? Jistě, cena. Ta ovšem odpovídá kvalitě, v daném případě se ale nejedná rozhodně o špatně vynaložené peníze.

redakce Ré

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>