Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Testy lodí


SACS S 475 ? redakční test
 
      21.06.04 Po loňském uvedení S 640 Venus italského výrobce SACS na našem trhu jsme letos byli opět osloveni dovozcem těchto vyjímečných lodí, firmou SACS Marine Pardubice se žádostí o redakční test. Byli jsme zvědavi, jak si v testu nejmenší loď povede.

 
I když je SACS S 475, jak už jsem napsal nejmenší a tudíž v ceníku uvedena u nejnižší částky, kterou firma SACS za loď požaduje, neznamená to v žádném případě, že by se jednalo o nějakou chudinku. Tuby jsou vyrobeny z kvalitního hypalonu, laminátový výlisek má velmi dobře udělanou povrchovou úpravu a je velmi pečlivě osazen kvalitním kováním. Také dílenské zpracování včetně lepení je na velmi dobré úrovni potvrzující pověst značky.

Výbava lodě zahrnuje vše potřebné. Mezi standardním vybavením najdeme řídící konzoli vybavenou esteticky zdařilým větrným štítem a nerezovým madlem, volantem, bohatě dimenzovaným přístrojovým panelem s dřevěným dekorem, objemným úložným prostorem, vnějším vybráním určeným pro montáž hasicího přístroje. Palubní deska byla navíc u testované lodi osazena otáčkoměrem, rychloměrem, palivoměrem, ukazatelem trimu, voltmetrem a ukazatelem motohodin. Kromě toho má řidič k dispozici důležité informace ze sonaru Navman Fisch 4150. Po stranách kokpitu jsou dvě menší praktické uzamykatelné schránky na drobnosti. Ke standardu rovněž patří rozkládací polstrovaná sedadla a opalovací plochy opět s velkými úložnými, částečně rovněž uzamykatelnými prostorami, rozkládacím stolečkem, nerezovými schůdky a rámem pozičních světel na zádi. Nádrž na palivo je umístěna v prostoru pod zadní sedačkou. Ač objemná, vejde se k ní pohodlně veškeré lodní vybavení, jako fendry, lana? V tomto prostoru je rovněž umístěna bilge pumpa.

Na lodi byl namontován motor Evinrude 75DPL nové generace. Jedná se o motor zcela nové řady E-Tec, která byla představena teprve vloni. Tříválcový dvoutakt s přímým vstřikováním oleje, který již dnes s přehledem plní normy EPA, které budou platit pro EU v roce 2006, nás samozřejmě také velmi zajímal, protože novinku jsme zatím neměli možnost vyzkoušet. V návodu k obsluze se dočteme nevídané věci: majitel je neustále informován o tom, co se v motoru děje. O to se stará systém S.A.F.E. (Speed Adjusting Failsafe Electronics). Motor díky tomuto systému podle výrobce nemusí vůbec při normálním provozu první tři roky nebo 300 motohodin do servisu. Neobvyklou vymožeností je pak schopnost motoru se samostatně zazimovat. Uživateli pouze stačí pomocí ovladačů motoru sdělit, že se má zazimovat a za několik minut je vše hotovo. Neuvěřitelné? Ovšem. Vždyť jak se píše v prospektech výrobce, je to přece budoucnost!

Lodě SACS se vyznačují skvělým designem. Testovaná loď byla laděna do ?modré linky?- šedé tuby s modrým proužkem, světlé polstrování sedaček s modrým proužkem a celkový dojem dotvářel motor ve stejné modré. Samozřejmostí jsou pak stejně modré fendry, modrá vázací lana a šedá krycí plachta. Dokonale dotažený image podtrhují stylové kontrolní přístroje na ?palubce?.

Čím déle jsme kolem lodě procházeli na suchu, tím více vzrůstala naše chuť ji vyzkoušet na vodě. ?Zmlsán? loňským ježděním na Venus 640 jsem po zahřátí motoru s chutí přidal plyn. Loď jsem testoval při zatížení dvěma a třema osobami s různým rozložením váhy. Simulovali jsme tak obsazení lodě 3-4 člennou rodinou, pro kterou je tato loď určena. Hned na začátku se projevil motor svou ?chutí? po otáčkách. Z klidného a tichého beránka se posunutím páky plynu stal dravec s pořádně hlubokým zvukem. Řazení jde velmi přesně a lehce, přitom však klade dostatečný odpor nutný k tomu, aby řidič měl dobrou kontrolu. Loď jde z vody velmi snadno a rychle. Ve dvou lidech, kdy druhá osoba seděla na přídi, jde z vody prakticky celý, takže se dotýká hladiny pouze kýlem a v zadní části plováků. V prudších zatáčkách ovšem brzy kavituje vrtule, a tak trimuji výrazně dolů. Projevuje se to na rychlosti. Pokud se druhá osoba přesune na zadní sedačku, je člun lépe ovladatelný a rychlejší. Rovněž kavitace v plné rychlosti nastává výrazně později. Podařilo se mi tak naměřit maximální rychlost 66km/h. Pokud zvolníme na cestovní rychlost cca 35km/h, problémy zcela mizí. S 475 se mi nejlépe líbil při zatížení třemi osobami. Lodi taková zátěž vysloveně sedí a mohou vyniknout její dobré plavební vlastnosti. S takto obsazenou lodí je prostě radost jezdit, což je dobrá zpráva právě pro rodinu, kde nikdo nechce zůstat na břehu.

V průběhu testu jsem s lodí zkoušel všemožné manévry a dělal záměrně chyby v očekávání, jak si s tím loď poradí. Poradila. Faktem je, že pokud najedeme na vlny nešikovně, budeme si to pravděpodobně pamatovat a příště to už neuděláme ? tvrdý ráz nám dá naši chybu jasně znát. Na druhou stranu, ani když takovou chybu uděláme, loď nás rozhodně nezradí. Osobně bych uvítal volant s neklouzavým povrchem a trochu jsem postrádal oporu pro levou nohu. Jako nešikovnou bych označil montáž ovládání motoru příliš dozadu k prolisu, díky čemuž se obtížně vsouval klíček do zapalování. Naopak jako velmi zdařilé bych ohodnotil odkládací místo na palubce. Po celou dobu testu, při všech manévrech a skocích jsem zde měl položenou GPSku a ta tu k mému velkému štěstí také zůstala. Nadprůměrné jsou podle mého hodnocení i manévrovací vlastnosti při volnoběžných otáčkách. S 475 ochotně zatáčí i při couvání a přesně reaguje na volant. Při couvání nevadí ani menší vlny, protože kokpit je zezadu uzavřen a voda tudíž do lodi nevniká.

Celkově bych SACS 475 hodnotil jako esteticky velmi zdařilou loď kompaktních rozměrů, schopnou plnit všechny nároky rodinné plavby s tím, že ani sportovně založené hlavy rodin nepřijdou zkrátka. Navíc výkon motoru umožňuje bohatě tažení lyžaře nebo jezdce na weakeboardu, takže o dovolené bude rozhodně o zábavu postaráno. Večerní romantické dojezdy z ostrovních hospůdek umožňují navigační světla a náhlého zhoršení počasí se majitel díky plavebním vlastnostem lodě také bát nemusí. SACS S 475 si proto rozhodně své nadšené příznivce nebude hledat dlouho. Cena testované lodě je včetně vybavení a bržděného přívěsu 660.000,- Kč, DPH je zahrnuto v ceně.

redakce Ré

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>