Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Testy lodí


Sascs Jamaica ? redakční test
 
      9. května - V posledních dubnových dnech jsem měl možnost se seznámit s další lodí z rodiny italské společnosti Sacs na základě milého pozvání od společnosti Sacs Marine Pardubice.

 
Testování probíhalo prakticky v samém centru Pardubic na Labi.

Lodě Sacs jsou známy svou orientací na náročnou klientelu, a tak ať už se Vám do ruky dostane kterákoli loď této loděnice, jedná se vždy ať už po stránce jízdních vlastností, designu, použitých materiálů, zpracování i promyšleného uspořádání o lodě, které splňují vysoké standardy. Po předloňském testu modelu Venus a loňském testu Čtyřisedmpětky jsem byl velmi zvědav na model Jamaica, který je posazen přesně mezi oba výše jmenované. Od lodi přes 5 metrů délky se již očekává suverenita a reprezentativnost. Oboje je pochopitelně podmíněné ještě použitým motorem, resp. jeho výkonem. Musím říct, že Jamaica takovou lodí je.

Po nastoupení na palubu mne okamžitě zaujalo jednoduché a přitom účelné uspořádání. Pracoviště řidiče je umístěno za řídící konzolí s bohatě dimenzovaným větrným štítem, s tím, že řidič sedí na zadní lavici, která vzhledem k šířce lodě snadno pojme celou rodinu. Příď je příkladně vypolstrována a slouží jako obrovská opalovací plocha. Vše je přitom uspořádáno jaksi samozřejmě tak, že celek působí velmi vyváženě. To vše je podtrženo zdařilou barevnou kombinací. Řídící konzole sama o sobě je přizpůsobena aerodynamickými tvary dynamickému charakteru lodě a je přizpůsobena pro montáž všech nezbytných budíků a ukazatelů. Kromě toho poskytuje i místo pro dodatečnou montáž doplňkové výbavy, jako v našem případě kdy byl namontován hloubkoměr Navman. Konkrétní osazení přístroji však záleží na výběru motoru. Designér se zaměřil i na ergonomii. Volant a ovládací prvky jsou pohodlně dostupné, posaz je stabilní. Kromě místa na montáž přístrojů jsou na přístrojovce umístěny dva poněkud mělké odkládací prostory, které designově výborně ladí, ovšem o jejich účelnosti mám své pochyby. Ty se ovšem rozhodně netýkají odkládacích prostor na Jamaice obecně. Pokud bych měl rétoriku používanou výrobci osobních automobilů, pak by Jamaica byla typickou lodí pro českou rodinu, která potřebuje velký zavazadelník pro převoz věcí nezbytných na chalupaření. Oblíbenou Octavii by ovšem Jamaica strčila s přehledem do kapsy. Bydlet Češi u moře, chalupáři by kupovali Jamaicy. Hlavní odkládací prostor je umístěn na zádi a je přístupný po odklopení sedačky. V testované lodi se mi po jejím zvednutí naskytl pohled jako do sklepa. Kromě několika svazků kabelů vedenými kolem podélných výztuh a schránce na baterii je celý prostor ničím nerozdělený a plně k dispozici. Menší, nikoli však malý, je prostor pod příďovým polstrováním. Tady kromě nerezové nádrže najdeme opět dobře přístupné místo pro uložení kempingových potřeb, nafouknutých dětských míčů, grilů, zahradních altánů a jiných nezbytností. Podpalubí je suché vzhledem k tomu, že je laminováno v jednom celku. Pro případ potřeby je však montována bilge pumpa. Pro uložení osobních věcí slouží samostatná vodotěsná uzavíratelná schránka v řídící konzoli. K výbavě Jamaicy ještě patří kotevní prostor a držák kotvy s jejím úchytem v nepracovní poloze. Na zádi nabízí Jamaica po rozložení opěradla sedačky najde posádka další prostor pro ležení. Polstrování je zde stylově doplněno vyšitým označením modelu. Na zádi je rovněž umístěn radarový oblouk s navigačními světly a možností montáže antén GPS a VHS. Tuby jsou vyrobeny z hypalonu a jejich zpracování je přesvědčivé. Jednotlivé vrstvy vytvářející plastický design jsou provedeny v typických barevných kombinacích pro čluny Sacs. Po vnější straně tub je umístěna masivní oděrka. K výbavě patří také inovovaná madla pro snažší manipulaci s lodí, doplněná o logo Sacs.

Testovaná loď byla osazena dvoutaktním motorem nové generace s přímým vstřikem a nízkou spotřebou paliva Evinrude řady E-Tec o výkonu 90 koní. Vzhledem k maximální motorizaci doporučované výrobcem lodě pohonnou jednotkou o výkonu 115 koní, se instalovaný výkon jeví jako optimální. V době testu byl motor již po předepsaném záběhu, ovšem, tak jako tak, byl ještě pořád příliš syrový na pořádně ostrý test, takže jsem jej při testu plně nezatěžoval obvyklými zkouškami. Neměřili jsme proto ani maximální rychlost. Přesto jsem přesvědčen o tom, že jsem podrobil loď dostatečnému zatížení, abych poznal její jízdní vlastnosti. Jamaica mě s klidem nechala se snažit ji přivést do mezní situace, skákat přes vlny, manévrovat na místě, donekonečna couvat, měnit prudce směr a vůbec jí to jakoby nezajímalo. Spíš bych řekl, že jsem ji dost nudil. No dobře, říkám si, že to bylo díky tomu, že jsem nechtěl ždímat nový motor, ale někde v zádech mám pocit, že by snesla i těch 115 koní bez protestu a zůstala by i nadále v každé situaci dokonale cool.

Hm, tolik chvály na jednu loď, asi si řeknete. Dobrá, na to já, klidně si ji vyzkoušejte sami, ale počítejte dopředu s tím, že až se budete vracet, budete potřebovat doma nezbytně garážové stání 5,35x2,33 metry, protože jestli to s nafukovacími motoráky s pevným kýlem v této kategorii myslíte opravdu vážně, tak se bez ní nevrátíte.


S 530 JAMAICA

délka: 535 cm
šířka: 233 cm
max. výkon motoru: 115 HP/85 kw ? noha ?L?
hmotnost: 500 kg - 4 komory
nosnost: 8 osob
kategorie ?C?
cena Kč: 495 800,- vč.DPH
výbava:dle katalogu (bez stolečku), možnost volby mezi bar. kombinacemi: tm.šedá
s modrou / sv.šedá s tm. modrou
motor: EVINRUDE 90 E-TEC cena: 301500,- Kč
výbava za příplatek: krycí plachta cena: 18200,- Kč
nádrž 70 l vč ukazatele cena: 30500,-Kč
sonar 4380 cena: 24100,- Kč
rychloměr, počítač motohodin,voltmetr cena: 6000,-Kč

Zvýhodněná cena testované lodě:
799 000,- vč.DPH


SACS MARINE PARDUBICE

výhradní dovozce pro ČR a SR
Zborovské nám. 1619
530 02 Pardubice, Czech Republic
Tel.: +420 777 567 821
WWW: http://www.sacs.cz
e-mail: lode@sacs.cz

Petr Zajíček - redakce Ré

 

Přehled článků

Následující >>