Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Závodění


Martin Trčka nakonec Sydney-Hobart nejel, vyhrála Nicorette
 
      SYDNEY 28. prosince - Obří australská jachta Nicorette zvítězila v jubilejním 60. ročníku slavné regaty ze Sydney do Hobart.

 
Loď, jež byla spuštěna na moře teprve před třemi týdny, úspěšně zvládla boj s vysokými vlnami a bouří, která vyřadila největší favority. Z vedoucích pozic musely ze závodu odstoupit australská Skandia, jejíž posádka opustila loď na záchranném člunu, a novozélandská Konica Minolta. Nicorette urazila vzdálenost 630 námořních mil za dva dny a 16 hodin. V těžkých podmínkách neměla loď za 3,8 milionu amerických dolarů šanci ohrozit rekordní čas Nokie, která v roce 1999 zvládla tuto trasu za den, 19 hodin a 48 minut. Na palubě vítězné jachty oslavil druhý triumf její majitel a kapitán Ludde Ingvall, jenž v roce 2000 uspěl s předchozí verzí Nicorette. Přes 60 námořních mil (asi 110 km) ztrácela v závěru na australskou maxijachtu dlouhou 27 metrů cestou do Hobart druhá loď s názvem AAPT, třetí byla Brindabella, vítězka z roku 1997. Zhruba polovina ze 116 startujících lodí soutěž nedokončila kvůli silnému jižnímu větru východně od Tasmánie. "Letošní Hobart je tvrdý," napsal Martin Trčka ze Sydney, kde se neúspěšně snažil dostat do některé z posádek. "Z těch lodí, co jsem s nimi jednal, už nejede ani jedna. I tak je to pro mě zklamání," litoval účastník olympiády v Aténách, kde skončil pětadvacátý v lodní třídě Laser.

Loď Konica Minolta spadla z patnáctimetrové vlny a poškodila si palubu. "Loď se prohnula, a kdyby pokračovala, hrozilo by i potopení," přiblížil Trčka. "Ta vlna byla dvakrát větší než všechny ostatní. Byla to hrozná noc," řekl šéf lodi Stewart Thwaites. Šéf Skandie Grant Wharington musel o několik hodin dříve vydat rozkaz k opuštění lodi. Důvodem bylo vylomení mechanismu obřího vyklápěcího kýlu, kvůli čemuž se loď stala neovladatelnou. Šestnáct členů posádky naskákalo do záchranného člunu, posléze byli zachráněni a dopraveni na tasmánskou pevninu. "Bezpečnost posádky je vždy na prvním místě," konstatoval Wharington. Podle Martina Trčky jsou i zranění. "Naštěstí jen lehká, vykloubená ramena a podobně." Naštěstí se neopakovala tragédie z roku 1998, kdy šest námořníků zahynulo.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>