Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Závodění


Ellen MacArthur - Sillet Veolia v závodu Jacques Vabre v cíli
 
      25. listopadu - (also in english version) SILL ET VEOLIA KONČÍ DRUHÁ ZA VÍTĚZEM VIRBAC-PAPREC

 
STRUČNĚ:
* NAKONEC, PO 4340 MÍLÍCH, POUHÝCH 35 MINUT (šest mil) dělilo vítěze na lodi Vibrac-Paprec od Rolanda Jourdaina a Ellen MacArthur na palubě Sill et Veolia.
* VIRBAC-PAPREC protnul cílovou pásku v Salvador de Bahia ve 23:19:02 GMT v čase 13 dní, 9 hodin, 19 minut a 2 vteřiny následován Sill et Veolia v 23:54:03 GMT v čase 13 dní, 9 hodin, 54 minut a 3 vteřiny.
* BYL TO MARATON, VYROVNANÁ BITVA hned od začátku, kdy souboj dvou vedoucích lodí připomínal hru kočky s myší
 JEAN-PIERRE DICK a Loick Peyron na Virbac-Paprec překonali platný rekord jednotrupých lodí více než o 3dny.

Sill et Veolia cílové údaje:
Dorazili v 23:54:03 v pátek 18.listopadu 2005
Čas plavby: 13 dnů 9 hodin 54 minut 3 vteřiny
Vzdálenost od vítěze: 35 minut 1 vteřina!
Průměrná rychlost lodi na teoretické trase: 13.48 uzlů
Skutečná vzdálenost: 4588 mil
Skutečná průměrná rychlost lodi: 14.95 uzlů

ELLEN V CÍLI:
Čím jste tento závod prohráli?
Měli jsme problémy po tom co jsme překonali rovník, protože jsme byli v závěsu. Funguje to trochu jako eskalátor a kdokoliv se dostane do zadní pozice nabírá stále více a více mil ztráty. Virbac se nám vzdaloval v lepším větru a my jsme zůstali viset za ním.

Řekněte nám, co jste Vy a Roland dělali v posledních 24hodinách, abyste dostihli Virbac-Paprec?
Pokusili jsme se snížit rozdíl v posledních 24 hodinách a v podstatě jsme si řekli, že musíme zkusit všechno, abychom získali zpátky míle, které jsme ztratili. Takže včera v noci po poslední zprávě o pozici jsme se vydali směrem ke břehu a to zabralo bezvadně. Dnes ráno se nám podařilo stáhnout rozdíl na 15 - 13 mil. Ale to nestačilo, a tak jsme dnes odpoledne vyzkoušeli ještě něco jiného. Zabralo to a my jsme se dostali na rozdíl 8 mil, ale to pořád nebylo dost.

Jak se nyní cítíte?
Myslím, že jsme strašně šťastní, že jsme dorazili, ale pěkně frustrovaní, že jsme druzí. Máme za sebou velmi náročný závod, podle mne jsme ho zvládli dobře, ale neměli jsme štěstí v Pásu bezvětří a nevyšlo nám to. Zkusili jsme všechno co bylo v našich silách, bohužel to nestačilo.

Co si myslíte o tempu nové generace Open 60?
Myslím, že rychlost byla neuvěřitelná. Často jsem se plavila na 60 stopých lodích, ale tohle bylo něco úplně jiného. Plavba ve dvou je obyčejně trochu snadnější, nejste tak unavení, ale my jsme byli během prvního týdne úplně vyčerpaní. Dokonce tak unavení, že Bilou (Roland Jourdain) usnul před mýma očima, když pil čaj. Jen mu upadnul hrnek. Bylo to neobyčejně těžké a zdálo se, že pokaždé, když jsme se snažili spát nastala nějaká změna v plavbě. Dali jsme do toho všechno, a to nás udrželo v čele.

Závodilo se Vám dobře s Rolandem Jourdainem?
S Bilou (Roland Jourdain) to byl výborný závod a bylo bezvadné dostat se zpět do šedesátých let?jsou to skutečně skvělé lodě. Projedou cokoliv a já jsem na jedné z nich zase ráda jela. Plavba s Bilou je jedinečná ? šla jsem do toho závodu, protože mě o to požádal. Oba jsme měli obrovskou radost, že můžeme jet tento závod společně. Užili jsme si hodně smíchu. Nasmála jsem se s Bilou během závodu více než za posledních pár let. Jasně, nevyhráli jsme a jsme z toho trochu smutní, ale rozhodně nelituji ničeho, co jsme udělali. Byl to ohromný závod.

Mluvila jste s Jean-Pierre Dickem a Loick Peyron [posádka Virbac-Paprec]?
Skočili k nám na loď jakmile jsme ji uvázali. Myslím, že jsou určitě strašně šťastní, že byli první.

PODROBNĚ:
Sedmý ročník - 4,340 mílí ? závod dvoučlenných posádek Transat Jacques Vabre skončil úspěšně a vítězství bylo velmi těsné. Davy lidí se shromáždily kolem přístaviště v Centro Nautico de Bahia a neměli tušení, která z lodí se ze tmy vynoří jako první. Byl to Virbac-Paprec kormidlován francouzským kapitánem Jean-Pierre Dickem a francouzskou závodní legendou Loickem Peyronem, kteří projeli cílem v 23:19:02 hodin středoevropského času - 35 minut a 1 vteřinu před Rolandem Jourdainem a Ellen MacArthur na palubě Sill et Veolia po šíleném závodě napříč Atlantikem z Le Havre do Salvador de Bahia. Sill et Veolia projela cílem v 23:54:03 hodin po 13 dnech, 9 hodinách, 54 minutách a 3 vteřinách. Jourdain a MacArthur urazili 4588 mil průměrnou rychlostí 14.95 uzlů.

Obě lodi poslední generace Open 60 svedly velmi vyrovnaný souboj od úplného začátku závodu (5.11.05). Sill se jako první chopila iniciativy a vyvedla flotilu 12 lodí ven z kanálu La Manche v extrémně špatných povětrnostních podmínkách, které trvaly 48 hodin a donutily čtyři lodě ORMA 60 vzdát závod. Ale vedení anglicko-francouzské dvojice bylo minimální a čtvrtý den (10.11.05) se Dick a Peyron dostali do vedení. Od té chvíle to byla hra na kočku a myš. Zdálo se, že Virbac-Paprec je ve špatných podmínkách mírně rychlejší. Jourdain a MacArthur museli bojovat o každou píď cesty a krátce se znovu dostali do vedení devátý den (13.11.05), ale projet pás bezvětří bylo náročnější než čekali. Virbac-Paprec projel pás bezvětří rychleji a udržel si vedení.

Obě posádky byly po této bitvě velmi unavené, protože Sill et Veolia v posledních 24 hodinách snížila náskok na vedoucí loď na vzdálenost 8,7 míle v čase 19.00. MacArthur a Jordain se nechtěli vzdát a v závěrečné etapě do Salvator de Bahia vyzkoušeli všechno co mohli. Pro Jean-Pierre Dicka a Loicka Peyrona je to zasloužené vítězství v klasickém transatlantickém závodu dvoučlenných posádek ve třídě jednotrupých lodí a pro Dicka je to již druhé vítězství v řadě v závodě Open 60 .

Jean-Pierre Dick a Loick Peyron také překonali platný rekord Rolanda Jourdaina a Gael Le Cleac?h z roku 2001 časem 13 dní, 9 hodin, 19 minut a 2 vteřiny, čímž ho zlepšili o 3 dny , 3 hodiny , 25 minut a to na lodi starší generace .

4,340 mil dlouhý závod jednotrupých lodí začal ve 14.00 z Le Havru ve Francii. Při startu bylo bouřlivé počasí, západo-jihozápadní vítr a krátké ostré vlny asi 3 až 4 stopy vysoké. Sill et Veolia vedla první noc flotilu závodu Open 60 do kanálu La Manche.

Ellen na palubě Sill et Veolia:
"Měli jsme skvělý start, lepší než jsme si mohli přát. Zůstat ve skupině prvních pěti je rozhodující. Nebudeme otálet, víme, že máme před sebou dlouhou noc. ?

CÍL
Sill et Veolia: cílové údaje:
Dopluli v 23:54:03 v pátek 18.listopadu 2005
Celkový čas: 13 dnů 9 hodin 54 minut 3 vteřiny
Čas za vítězem: 35 minut 1 vteřina!
Průměrná rychlost lodi na teoretické trase: 13.48 uzlů
Skutečná vzdálenost: 4588 mil
Skutečná průměrná rychlost lodi: 14.95 uzlů


SILL ET VEOLIA SETTLES FOR SECOND AS VIRBAC-PAPREC TAKES VICTORY

IN BRIEF:
* IN THE END, AFTER 4340 MILES, ONLY 35 MINUTES (six miles) separated the victors on Vibrac-Paprec from Roland Jourdain and Ellen MacArthur onboard Sill et Veolia.
* VIRBAC-PAPREC crossed the finish line off Salvador de Bahia at 23:19:02 GMT in a time of 13 days, 9 hours, 19 minutes and 2 seconds followed by Sill et Veolia at 23:54:03 GMT in a time of 13 days, 9 hours, 54 minutes and 3 seconds.
* IT WAS A MARATHON, A CLOSELY FOUGHT BATTLE right from the start as these two Open 60s played an intense game of cat and mouse.
 JEAN-PIERRE DICK and Loick Peyron on Virbac-Paprec smash existing monohull course record by over 3 days.

Sill et Veolia finish data:
Arrived at 23:54:03 on Friday 18th November 2005
Elapsed time: 13 days 9 hours 54 mins 3 seconds
Distance from leader: 35 mins 1 second!
Average boat speed on the theoretical route: 13.48 knots
Actual distance covered: 4588m
Actual average boat speed: 14.95 knots

FROM ELLEN AT THE FINISH:
How do you think this race was won and lost?
Well, we really struggled after the Equator because we were behind and the way it works is like it?s a little bit like an escalator and whoever gets off the front keeps on taking more and more miles. Basically, Virbac got away and he pulled away more and more and more in better breeze all the time so we got stuck behind.

Just tell what you and Roland tried to do in the last 24hours to get back on Virbac-Paprec?
We tried to close the gap 24 hours ago and we basically said we?ve got to try everything to get back those miles, so last night after the last position report we headed quite a long way inshore and that worked brilliantly and we managed to get back down to 15 or 13 miles this morning. But that still wasn?t enough so we tried something else this afternoon and, again, that worked really, really well but not well enough and we got down to 8 miles but it wasn?t good enough.

How are you feeling now?
I think we?re pretty glad to be in but pretty frustrated to be second? We sailed a very hard race, I think we sailed a good race, we were pretty unlucky in the Doldrums and things just didn?t really go our way. But we tried everything we could to pull back what we could but sadly it wasn?t enough.

What do you think about the pace of these newer generation Open 60s?
I think the speed has been absolutely incredible. I?ve sailed 60-footers a lot but this was really something different. Sailing two-handed normally helps a little bit and you?re not too tired but certainly within the first week we were absolutely exhausted. I mean so tired that Bilou (aka Roland Jourdain) fell asleep drinking a cup of tea in front of me and just dropped the tea! It really was extraordinarily hard and it seemed that every time we tried to sleep it was another sail change but we just kept pushing and that?s what kept us up with the leaders.

Were you happy to be racing with Roland Jourdain?
It was fantastic racing with Bilou [Roland Jourdain] and to get back to the 60s?brilliant boats, they really are. They go through anything and it was great to be sailing on one again. But sailing with Bilou is very special ? I very much took on this race because Bilou asked me to do this and we both got an enormous amount of pleasure doing this race together. We laughed so much and I think I?ve laughed more with Bilou in this race than over the past year! Sure we didn?t win and a little bit upset because of that but I?ve certainly got no regrets going out there and doing what we did. It was an amazing race.

Have you spoken with Jean-Pierre Dick and Loick Peyron [Virbac-Paprec crew]?
They jumped on the boat as soon as we tied up! I think they were pretty happy certainly to get in first.

IN DETAIL:
The seventh edition of the two-handed 4,340-mile Transat Jacques Vabre race, has effectively ended in the equivalent of a photo finish. As the crowds lined the dockside at the Centro Nautico de Bahia, onlookers had little idea which boat would appear out of the darkness first. But it was the Open 60 Virbac-Paprec raced by French skipper Jean-Pierre Dick and French racing legend Loick Peyron that crossed the finish line at 23:19:02 GMT - 35 minutes and 1 second ahead of Roland Jourdain and Ellen MacArthur onboard Sill et Veolia after a frenetic race across the Atlantic from Le Havre to Salvador de Bahia. Sill et Veolia crossed the finish line at 23:54:03 in an elapsed time of 13 days, 9 ours, 54 minutes and 3 seconds. Jourdain and MacArthur sailed 4588 miles at an average speed of 14.95 knots.

These two latest generation Open 60 monohulls have been locked in a closely fought and intense battle since the very start of this race on the 5th November. It was Sill that took the first initiative leading the 12-boat Open 60 fleet out of the English Channel in the extreme storm-force conditions that rattled the fleet over the first 48 hours ? forcing the abandonment of four ORMA 60 multihulls. But the lead held by the Anglo-French pair was minimal and by day 4 (10.11.05), Dick and Peyron had taken control. From there it was a game of cat and mouse with the Farr Designed Virbac-Paprec who seemed to hold the edge in boat-speed in the close and beam-reaching conditions. Jourdain and MacArthur had to fight every inch of the way, briefly retaking the lead on day 9 (13.11.05) but a tougher than expected Doldrums crossing saw Virbac-Paprec come out ahead and, this time, they held on to the lead.

Both crews will be extremely fatigued after this mammoth battle especially since the last 24 hours have seen Sill et Veolia come within 8.7 miles at the final positions at 1900 GMT today. MacArthur and Jordain were never going to give up and tried everything they could on the final approach to Salvador de Bahia. For Jean-Pierre Dick and Loick Peyron it is a well-deserved win and for Dick it is his second successive victory in the Open 60 monohull class in this classic two-handed transatlantic race.

Jean-Pierre Dick and Loick Peyron also obliterated the existing monohull course record in a time of 13 days, 9 hours, 19 minutes and 2 seconds taking 3 days, 3 hours, 25 mins off the existing record set in 2001 by Roland Jourdain and Gael Le Cleac?h on the older generation Sill.

The monohull class start 4,340-mile race at 1400GMT off Le Havre, France. The start saw rough conditions, with a WSW wind and short choppy seas of 3-4ft. Sill et Veolia lead the Open 60 fleet into the English Channel on the first night.

Ellen onboard Sill et Veolia:
"We have got away to a great start, better than we could of hoped for. To stay in the top five with the leading pack is crucial, we won't be taking it easy and we know we have a long night?

FINISH
Sill et Veolia finish data:
Arrived at 23:54:03 on Friday 18th November 2005
Elapsed time: 13 days 9 hours 54 mins 3 seconds
Distance from leader: 35 mins 1 second!
Average boat speed on the theoretical route: 13.48 knots
Actual distance covered: 4588m
Actual average boat speed: 14.95 knots

www.teamellen.com

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>