Partneři - Lode.czPartneři - Lode.cz

SPS Praha
CERE
Loděnice Vltava

Úvod > Závodění


Českou jachtařskou špičku čeká předolympijský test v Číně
 
      8. srpna - Předolympijského závodu v Číně se v příštích dnech zúčastní šestice českých jachtařů. V současné době má letenku do Pekingu jistou pouze zkušený Michael Maier ve třídě Finn a Martin Trčka v Laseru,

 
ovšem testování a měření ve vodách, kde se za rok pojede olympijská regata, čeká i posádku Lenka Šmídová, Lenka Mrzílková, Veroniku Fenclovou v kategorii Laser Radial a windsurfaře Petra Kučeru.

Pětadvacátý muž z olympiády v Aténách Trčka očekává naprosto odlišné podmínky než na většině závodů. "V Číně bude foukat hrozně slabý vítr, navíc jsou předpovědi, že má být i mlha. Nevyzpytatelné budou hodně silné proudy," řekl na tiskové konferenci v Praze.
Před odletem do Číny si neklade konkrétní cíle, chce si trať hlavně osahat. "Chci to prostě jen vidět a vyzkoušet si, jak to tam bude vypadat," prohlásil Trčka, který účastnické místo ve třídě Laser vybojoval na nedávném světovém šampionátu v Portugalsku, kde se dokázal prosadit mezi 29 postupujících zemí.

Tamtéž si zajistil start na hrách i Maier, který uspěl v kategorii Finn. "Spíš než o nějakém závodění to v Číně asi bude trénink pro organizátory. Všude bývá malinko chaos," podotkl Maier se zkušenostmi z předešlých olympiád. "Všechno najednou bude jinak. Nějak jezdíme, a najednou se zavře skříň. Nikde nic, žádný vítr a zrádné proudy. Používáte jiný typ materiálu, je to úplně jiný svět," naznačil Maier, jak odlišné budou nejspíš podmínky v Číně.
I proto jachtaři poslali napřed specializovaného měřiče, který bude zkoumat a vyhodnocovat posbíraná data. "Předá nám poznatky a my se z nich budeme snažit co nejvíc využít. Probíhají různá kontrolní měření na vodě, hlavně se zkoumají proudy, které nejsou vidět," přiblížil Maier. Právě jeho Finn je co do materiálů nejsložitější, a tak ho čeká nejvíc testování.

Není ovšem vůbec jisté, zda oba jachtaři nakonec na olympiádu poletí. Trčka i Maier totiž spojili svůj život s námořním jachtingem, který se mnohdy překrývá s tím olympijským. "Pro mě je to docela průšvih. Zatímco kolegové z týmu pro Americký pohár by se připravovali, já bych si musel brát pět měsíců volno. Navíc pro olympiádu potřebuji vážit 76 kilo a na Volvo Ocean Race kil 90, přičemž je na programu o měsíc později," uvedl Trčka.

Zda do Pekingu pojede, tak prý závisí na tom, zda podepíše s nějakým týmem smlouvu. "Ničím jiným než námořním jachtingem se živit nemůžu, nemám jinou možnost. Kdyby se dalo živit olympijským jachtingem, tak se plně koncentruji na něj," řekl pravidelný účastník slavného prosincového závodu ze Sydney do Hobartu.
"Olympijský jachting je pro mě v tuhle chvíli koníček, svoji práci dělám na velkých lodích. Jestliže ale nepodepíšu smlouvu, budu se připravovat na olympiádu," ujistil Trčka.

To Maier doteď nemá jasno, jak se rozhodne. "Potřeboval bych sám teď poradit. Nemyslím si úplně to co Martin. Olympiáda je určitě vstupní krůček do jachtingu. Je to prekérní situace," přemítal Maier, zda dát přednost Pekingu, nebo námořnímu jachtingu.
Z faktu, že se olympijské hry konají v Číně, není ani jeden příliš nadšený. "Radši bych byl tady a třeba někde na horách si odpočinul. Na druhou stranu mám rád extrémní podmínky," řekl Maier. "Já rozhodně neskáču nadšením, že to je v Číně. A to samé by vám řeklo 95 procent jachtařů," doplnil ho Trčka.

Do Asie společně odlétají ve středu, vedle nich budou olympijské vody testovat i Šmídová s novou kosatnicí Mrzílkovou ve třídě 470, Fenclová v Laseru Radial a windsurfař Kučera. Předolympijská regata začíná Trčkovi i Maierovi 15. srpna, do Evropy se s novými poznatky vrátí 26. srpna.

ČTK

<< Předchozí

Přehled článků

Následující >>