Kancléř Schröder zpochybňuje splavňování Labe na německém území
Po katastrofálních záplavách zpochybňuje německý kancléř Gerhard Schröder už schválený plán výstavby labské plavební cesty na německém území.
Podle televize ARD a dnešního listu Tageszeitung naléhá na ministra dopravy Kurta Bodewiga, aby přezkoumal sporné vytváření podmínek pro lodní plavbu, a místo toho se vyslovil pro vytváření povodňových poldrů na Labi. Ministr Bodewig dosud tvrdil, že vláda trvá na výstavbě plavební cesty. Kancléř ale kritizoval, že dopravní experti nezvažovali dost argumenty proti splavňování veletoku, když sporné jsou zejména stavební záměry v Magdeburku, u Dömitz a Wittenbergu. Ministr proto navrhl národní konferenci o řekách, na které by politikové, ekologové a hospodářští experti zvážili únosnost stavebních opatření na Labi i jiných řekách.
Ministerstvo dopravy v Berlíně letos na jaře informovalo, že přes odpor ochránců životního prostředí a některé protichůdné informace o pozastavení prostředků na výstavbu labské plavební cesty hodlá německá vláda pokračovat ve vytváření podmínek pro lodní dopravu. V rozpočtu je připraveno 5,1 miliónu eur, které budou investovány v letošním roce. Do roku 2008 přitom počítala spolková vláda s investicemi 255 miliónů eur.
Na zlepšování splavnosti Labe mají tradičně zájem čeští přepravci. Na rozdíl od značně regulovaného toku v Čechách si řeka na německém území uchovává převážně přírodní ráz s poříčními nivami, protože pro německé přepravce nemá Labe tak důležitý význam. Na německém území bývá po značnou část roku nesplavné kvůli většinou nízkému stavu vody. Bodewig se zasazuje o to, aby se koryto prohloubilo aspoň o 20 centimetrů. Zastánci splavnosti tvrdí, že stavební úpravy v Německu neznamenají "kanalizaci" řeky, nezvýší nebezpečí záplav, neprohloubí erozi a neohrozí říční nivy. Ekologicky přijatelná plavba podle německého ministerstva odlehčí přepravě po silnicích a přinese nová pracovní místa.
ČTK