Stát a správce ČSPL se asi dohodnou o majetku firmy v zahraničí
Stát a konkursní správce Československé plavby labské (ČSPL) se zřejmě dohodnou na vyřešení sporu o majetek firmy v zahraničí a na labské vodní cestě.
"V přístupu státu je výrazný posun. Rozdílné představy ale zatím zůstávají v ceně, kterou je stát za majetek ochoten nabídnout," řekl dnes ČTK správce plavby Aleš Klaudy. Správce přitom nedávno zvažoval, že bude v Německu iniciovat dílčí konkurs na tamní majetek firmy, především v přístavu Hamburk. Nemohl se totiž se státem dohodnout na vlastnictví budov a zařízení v hamburském přístavu.
"Varianta iniciování konkursu bezprostředně nehrozí," uvedl. Klaudy se se státem předběžně domluvil na tom, že by mu prodal infrastrukturu vodní cesty, kterou by stát měl vlastnit. "Jde například o říční dna či bazény. Majetek, který není komerčně využitelný," uvedl. Státu by také přenechal majetková práva na zahraniční nemovitosti. "Oboustranně se zdá tato varianta akceptovatelná," dodal. Zatím se však Klaudy se státem nedohodl na ceně. "Stát by rád za tento majetek dal maximálně 20 miliónů (Kč). Já bych chtěl miliónů padesát," uvedl. Dodal, že znalecký posudek na zmíněný majetek, který nechal vypracovat stát, hovoří o ceně 90 miliónů. Státu by Klaudy umožnil dohodnutou cenu splatit až v roce 2004.
Podle představitelů firmy byly budovy a zařízení v Hamburku, do kterých ČSPL investovala kolem 200 miliónů korun, součástí privatizačního projektu z počátku 90. let. Ministerstvo však tvrdilo, že neexistuje příloha privatizačního projektu, která by obsahovala stavby a zařízení v Německu. Proto podle něho majetek nebyl při privatizaci převeden na ČSPL. Nyní ale obě strany zřejmě směřují k dohodě. Správce plavby, která je v konkursu od loňského srpna, inkasoval za prodej funkčních částí podniku 261,1 miliónu korun. Návrh na konkurs podalo představenstvo firmy kvůli platební neschopnosti. Před prohlášením konkursu vláda a následně i věřitelské banky odmítly firmě pomoci. Podnik dlužil bankám přes 700 miliónů korun, celkově pak přes 1,3 miliardy korun, což je více než polovina základního kapitálu.
ČTK