Posledním velkým lodním veletrhem v kalendářním roce je Pařížský lodní salón, který se již tradičně koná na pařížském výstavišti Porte de Versailles. Předvánoční Paříž nás uvítala deštivým a sychravým počasím. To nás ale nemohlo odradit, protože jsme věděli, že za pár hodin máme schůzku s příští letní sezónou, loděmi a zkrátka tou správnou, sportem prodchnutou atmosférou.
Veletrh je rozdělen tematicky do 4 hal. V té první a největší patří hlavní výstavní plocha kajutovým plachetnicím. Hned proti vchodu bývá pravidelně umístěna expozice loděnice Jeanneau. Hale, jako každoročně dominoval obří katamaran firmy Fountain ? Pajot, u nejž se tvořily nekonečné fronty zájemců o prohlídku. Chybět samozřejmě nemohly ani lodě Benéteau, X-Yachts, J-Boats, Grand Soleil, Amel, Dufour, Bavaria a další.
Kromě toho zde také vystavují cestovní agentury, jsou zde prezentace svazů, výrobci a dovozci lodních motorů a stále silněji zastoupené nafukovací čluny. Tady samozřejmě nikdy nechybí Bombard, Yam, Lomac, Zodiac.. K vidění byly nové modely. Zcela zřetelně se již profilovala třída RIB´S od jednoduchých cca 3m dlouhých člunků až po desetimetrové kajutové jachty. Tyto lodě jsou stále oblíbenější pro své velmi dobré plavební vlastnosti, které kombinují výhody laminátové motorové lodě s výhodami gumáku. Trendem je jeden výlisek trupu včetně vestaveb, sedaček a konzol.
Lodní motory vystavovaly hlavně firmy Mercury, Suzuki, Honda, Yamaha, Tohatsu. Oba přední výrobci, tedy Mercury a Yamaha na svých stáncích představili závěsné motory v provedení na propan. Celý systém je postaven na spolupráci s distributory LPG. Ti dodávají do přístavů speciální výměnné tlakové láhve, které lze zároveň použít jako nádrž. Hlavním argumentem pro investici do motoru na LPG je očekávané zpřísnění norem EU pro ochranu životního prostředí, které tyto motory lehce splňují. Mercury dodává v současné době v provedení LPG čtyřtaktní motory o výkonu 9.9, 15, 25, 40, 60 a 115k.
Pokud projdeme do haly 2, čeká nás prohlídka stánků vydavatelů časopisů, literatury a pojišťoven, které přivezly sice poutavé, nicméně nepříjemné videozáběry zničených lodí a nakonec něco potápění a kajaků. Odtud pak můžeme zamířit průchodem do trojky, kde nás čeká neuvěřitelné množství motorových lodí, lodiček a jachet, které naplnilo celou obrovskou halu. Také zde jsme našli několik novinek, které Vám představíme samostatně. Především jde o lodě Jeanneau Prestige 34 a 46.
Bohatý byl i doprovodný program. A to jak na osobnosti, tak i na události. Po dobu Salónu si tak návštěvníci mohli např. získat podpis Ellen McArthur nebo si prohlédnout Trofej Jula Verna za obeplutí země za méně než 80 dní. Technická ani jiná omezení pro její získání nejsou, pravidla jsou také jednoduchá: Postavit co možná nejrychlejší loď a sestavit kvalitní posádku. Závodníci se účastní na vlastní náklady a nebezpečí. Tuto cenu přímo zde letos přebral Bruno Peyron a jeho posádka za jejich letošní rekord ? 64 dní,8 hodin, 37 minut a 24 sekund! Tímto výkonem překonal Oliviera de Kersauson, který byl jejím držitelem od roku 97, s časem 71 dní 14 hodin, 22 minut, 8 sekund a získal cenu zpět, když sám byl historicky prvním, komu se podařilo dosáhnout v roce 93 času těsně pod 80 dní. Trojici skipperů, kterým se tento kousek podařil doplňuje Peter Blake, který Trofej získal v roce 1994.
Příští Salón bude předznamenán dojezdem 750 km dlouhého závodu dvacetipěti 6,2 ? 6,8m dlouhých člunů RIB´S a dvacetipěti vodních skútrů, jejichž posádky se během závodu zúčastní rychlostních zkoušek o celkové délce 550 km s cílem v Port de Grenelle v Paříži, a tak bude příští Salón opět o něco větší a atraktivnější. Všichni příznivci lodí a vodních sportů se již nyní mají opět na co těšit.