Jachtařský závod Sydney - Hobart měl dramatický úvod
Sir Edmund Hillary, první pokořitel nejvyšší hory světa Mount Everestu, včera odstartoval v Sydney tradiční jachtařský závod do Hobartu, v němž nebyla od začátku díky mlze a dešti nouze o dramatické okamžiky. Dvě jachty musely záhy odstoupit poté, co se srazily s jinými loděmi a byly poškozeny.
Ve čtvrtek se 57 námořních jachet seřadilo na pobřeží australského Sydney ke startu tradičního závodu do Hobartu v Tasmánii. Letošní předpověď počasí hovoří o tom, že po většinu jízdy bude vát pouze slabý vítr. Znamená to, že bude více než jindy rozhodovat taktika jednotlivých posádek. Favoritem závodu na 630 námořních mil je australská maxijachta Alfa Romeo, naděje se dávají také britské lodi Canon Leopard, dříve brázdící vody pod jménem Leopard of London. Její skipper Mike Slade tvrdí, že při mírném proudění větru bude obtížné domácí soupeře porazit, ale nikoli nemožné. "Bude to o taktice a přijdou překvapení," řekl. Majitel Alfy Romeo, Novozélanďan Neville Crichton, by raději přivítal silnější vítr, z předpovědi si ale hlavu nedělá. "Není to zase tak špatné," uklidňoval své příznivce ze Sydney, kde bydlí. Uklidňuje ho, že v zahřívacích jízdách se na klidném moři jachta chovala dobře. Obhajovat prvenství nebude Assa Abloy, jedna z hi-tech lodí, jež loni závod zařadily jako třetí díl do své plavby kolem světa. Na startu bude naopak i švédská maxijachta Nicorette, vítězná před dvěma lety. Loni podlehla vinou velkých problémů v mořské bouři a skipper Ludde Ingvall by rád opět promluvil do pořadí na předních místech. Varoval však před záludností plavby na tasmánský ostrov, neboť počasí považuje za krajně nevyzpytatelné. "Už se nemohu smát u hollywoodských filmů o hurikánech a podobných," řekl.
Při stratovních karambolech dva muži nedobrovolně opustili palubu, ale záchranáři je z vody rychle vytáhli. Do čela závodu se dostala favorizovaná obří australská jachta Alfa Romeo. Jako první opustila flotilu 57 startujících Trumpcard, kterou poničil střet s větší Loki. Kapitán poškozené lodi Craig Coulsen si stěžoval na počínání svých soupeřů. "Pluli jsme rovně, oni se nás snažili předstihnout, ale byli na naší návětrné straně, takže se jim to nepovedlo a nabrali nás. Loď byla hodně poškozená, jeden muž přes palubu, proto jsme se rozhodli vrátit," vykládal Coulsen. Vzápětí odstoupila Valheru, která se srazila s jachtou Peugeot Racing. Její kapitán Christophe Vanek uznal svou chybu a sám provedl trestný obrat. "Byli jsme unášeni pryč a nemohli změnit kurz. Byla to velká smůla," prohlásil Vanek. Také jeho loď si odnesla ze střetu šrámy, ale v závodu pokračuje. Podle předpovědí má vát slabý vítr, takže vítězná loď by měla do tasmánského Hobartu dorazit zhruba po dvou dnech. Rekordní čas - den, 19 hodin, 48 minut a dvě sekundy - patří dánské Nokii z roku 1999. Závodu se účastní nejmenší počet lodí od roku 1973. Důvodem jsou zvýšení pojistného a zpřísnění bezpečnostních podmínek startu. Patří k nim i opatření na případnou záchranu posádek, jež se ocitnou v nouzi. Startovní pole tak bude neustále pod dohledem vrtulníků a doprovodných škunerů. Organizátoři k nim sáhli poté, co v roce 1998 během bouře zahynulo šest námořníků.
ČTK