Čluny odtahují ke startovnímu prostoru dvě lodě každého z týmů. Vše musí být perfektně připraveno. Na molech lidé vyvolávají své týmy. Všechny lodě v přístavu troubí na pozdrav. Výjezd lemují vlajky. Dokonce i z oken hotelu Hilton visí prapory syndikátů. Atmosféra je velkolepá. Po odjezdu závodníků na vodu vyplouvají desítky lodí. Hlediště s velkou obrazovkou se zaplňuje k prasknutí. Ve všech barech už běží program One Sport, který nepřetržitě informuje o dění na vodě.
Po nezbytné akreditaci se naloďuji na novinářskou loď. Je to velký motorový katamarán, který se jako jedna z mála lodí může přiblížit k závodníkům. Cestou na start si na vodě povídám s Carolijn Brouwer. Závodnicí ve třídě Evropa, která před dvěma dny utrpěla porážku od Lenky Šmídové na světovém poháru v australském Melbourne. Carolijn se vloni zúčastnila dvou etap VOLVO Ocean Race, ale nyní má od svazu zákaz velkých lodí a musí se věnovat výhradně olympijské kampani. Je tu s ní i její přítel Sebastien Godefroid. Ten v Melbourne zvítězil ve třídě Finn. Jel na dvacet let staré lodi, na které Russell Coutts vyhrál olympiádu v roce 1984. Sebi se také věnuje velkým plachetnicím. V loňském roce závodil na 60 stopém trimaránu, ale nejvíce času věnuje přípravě na Finnu.
Pomalu doplouváme do startovního prostoru. Dnes je kurs posunut více na moře. Je zde obrovské množství lodí. Všichni chtějí vidět velké finále. Ve 13 hodin je dán odklad. Pole lodí se přesouvá více do zálivu. Minimální síla větru musí být 7 uzlů. U návětrné bóje je to zatím 5,5. Týmy trimují lodě v daných podmínkách. Oracle si najíždí ke startovní lodi a ukládá pozici do GPS. Přijíždí také Alinghi a zkouší předstartovní manévry. Kontroluje mezní čáry. Ve 14 hodin na lodě nastupují rozhodčí. Náhradní lodě míří k návětrné bóji, aby sbírali informace.
Je dáno přípravné a vyzývací znamení. Začíná nemilostný boj. Po hrubé chybě dostává Oracle tým penaltu. Po startu se ale ujímá vedení. Nekryje však dostatečně soupeře, ale i přes to získává postupný náskok, který vzrůstá až na 130m. Se Sebim rozebíráme match racingové taktiky. U těchto lodí je vše o něco složitější. Jejich stoupavost je neuvěřitelná. Závod nám přímo na lodi komentuje jeden z rozhodčích, který bude rozhodovat mistrovství světa týmů. Oracle postupně ztrácí svůj náskok a těsně před návětrnou bójí v druhém kole, se do čela dostává Alinghi. Těsný souboj pak pokračuje až k cílové čáře, kde se na chvíli pořadí změní, ale ihned po halze je situace původní. Oracle navíc musí vykonat trestnou otáčku 270°. Vítězem se tak po velikém boji stává tým Alinghi a poměrem 5:1 poráží tým ORACLE BMW. Alinghi tedy vyhrává Pohár vyzyvatelů ? Louis Vuitton Cup a postupuje k boji o Pohár Ameriky. Ten začíná 15. února po mistrovství světa v Team Racingu.
V cíli propuká obrovské veselí. Hejna lodí krouží kolem vítězů. Jen v dáli odplouvá obří motorová jachta na níž je Larry Ellison ? majitel syndikátu Oracle. Pravděpodobně prožívá nejtěžší porážku svého života. Vše ho prý stálo 200 000 000$. Nad hladinou se rozléhají švýcarské zvonce. Všichni míří do přístavu, kde se připravuje velkolepé uvítání.
Mola a celé nábřeží je přeplněno lidmi. Na jednom z pontonů je rozprostřen koberec a narychlo vybudováno pódium. Hlasitou hudbu přehlušují zvony vítězů. Za velikého potlesku nejprve připlouvá loď Oracle. Na molo vystupuje zádumčivý Chris Dickson a Larry Ellison. Probíhá krátký rozhovor, ale již se objevuje loď Alinghi. Přístav vře. Všude jsou diváci. V oknech hotelů, na nábřeží, na molech, na lodích a dokonce i na střechách luxusních jachet. Na molo nejprve vystupují největší hrdinové této show: Russell Coutts, Brad Butterwort a Jochen Schumann. Po nich nastupuje zbytek týmu. Není čas na projevy. Rychlé špunty létají vzduchem a šampaňské stříká na všechny strany. Pak už se všichni navzájem hází do vody. Odnáší to i pár fotografů, kteří narychlo odhazují své aparáty na molo. Oslava nebere konce.
Byl to jeden z nejpůsobivějších jachtařských zážitků v mém životě. Lepší už může být jen stát na pódiu mezi vítězi. Zítra přilétá zbytek týmu RODOP. Lodě k tréninku jsou připravené. Náš novozélandský coach nás také očekává. Teď je to na nás. Mistrovství světa začíná 31. ledna. Třeba nám někdo v přístavu také zamává.
PS: Domů jsme se vrátili až kolem 23h. Doprava je tady dost zdlouhavá. Proto se omlouvám za tak narychlo napsaný článek, ale ten zážitek je natolik obrovský, že se o něj musím s vámi podělit.