V Břeclavi by měl vyrůst obří dopravní terminál
V Břeclavi by měl vyrůst nový říční přístav, který doplní chystaný železniční a silniční dopravní terminál. Plán na propojení ČR s dunajskou vodní cestu tak začíná získávat konkrétní podobu.
Záměr podporují jak ministerstva, tak Jihomoravský kraj. Proti výstavbě vodní cesty jsou někteří ekonomové a ekologičtí aktivisté.
Ministerstvo dopravy chce mít do konce roku studii, která vyhodnotí tři možné trasy napojení na Dunaj. Jedna varianta počítá s tím, že z Břeclavi poplují lodě do vídeňského přístavu přes rakouské území. Další dvě varianty plánují využití vodních tras na Slovensku. Ekonomové a ekologičtí aktivisté však argumentují vysokými náklady a zničením desítek tisíc hektarů chráněných přírodních území. Náklady na výstavbu přibližně osmdesátikilometrového úseku mezi Vídní a Břeclaví jsou vyčísleny na 25 miliard korun. Projekt by podle HN mohl získat dotaci až 85 procent z fondu soudržnosti Evropské unie.
Podle ředitele Sdružení Dunaj-Odra-Labe Jaroslava Kubece by se v břeclavském přístavu mohlo ročně překládat tři až pět milionů tun zboží. Jít by mělo například o zemědělské produkty nebo uhlí ze severu Moravy. Odpůrci výstavby poukazují na to, že pro vodní dopravu v těchto místech nejsou vhodné podmínky. "Jsou to vyhozené peníze, které se mohou využít účelněji," cituje deník Mojmíra Vlašína z Ekologického institutu Veronika v Brně. Rozhodující slovo tak může mít studie o vlivu na životní prostředí a následný postoj ministerstva životního prostředí, které se musí k projektu vyjádřit, poznamenávají HN. Zprávu o dopadech na životní prostředí mají odborníci zpracovat v příštím roce a podle ministerstva dopravy ji zaplatí EU.
ČTK