Lodě z Baťova kanálu budou nově zajíždět i na Slovensko
V den vstupu Česka do Evropské unie bude zahájena na Baťově kanálu a přilehlé řece Moravě plavba v mezinárodních vodách. Lodě začnou přistávat nově i na slovenském břehu.
"Kanál tak již pro Slováky nebude zahraniční atrakcí. Doufáme, že i na jejich břehu se začne více investovat do turistiky," řekl předseda Nadačního fondu Agentury pro rozvoj Baťova kanálu Ivo Ondračka.
Na Slovensko začne od 1. května vozit zájemce výletní loď
Konstancie. Bude jezdit na trase Hodonín-Skalica-Rohatec. Do
prázdnin jsou plavby naplánovány jen na neděle, pak jich ale
výrazně přibude. Na Slovensko má zatím přístup pouze Konstancie.
Zda toto povolení získají i další větší lodě přepravující turisty, tedy Danaj a Ámos, se zatím neví. Podle předpisů mohou jet Konstancií na Slovensko a zpět do Česka pouze obyvatelé těchto dvou států. I to ale správci kanálu považují za vítězství.O zřízení mezinárodní plavby totiž usilovali mnoho let.
"Všechny budeme upozorňovat, že při plavbě na druhý břeh
potřebují řádné doklady. Navíc policie bude dělat namátkové
kontroly cestujících," zdůraznil Ondračka.
Kvůli zavedení plavby na území obou států muselo vzniknout u
Skalice přístaviště. Z prostředků Evropské unie se na něj loni
podařilo získat 600.000 korun. Při mimořádných příležitostech
budou lodě zastavovat i na slovenském břehu nedaleko Sudoměřic. S dalším slovenským přístavištěm se počítá nedaleko Holíče.
Zájem turistů o plavbu kanálem vzrůstá. Loni jím projelo
52.000 turistů, tedy o 20 procent více než v předminulém roce.
Řeku Moravu a kanál brázdilo loni více než 50 plavidel. V roce 1928 nechal kanál postavit známý průmyslník Tomáš Baťa. Kanál sloužil k přepravě uhlí z Rohatce na Hodonínsku do Otrokovic. K turistice se využívá od roku 1995.
ČTK